י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

מהי גלאוקומה וכיצד מטפלים?

במאמר הבא, נסביר לכם כל מה שאתם צריכים לדעת על קבוצת המחלות הזו וכל הסובב סביב נושא זה - תסמינים, דרכי טיפול והתמודדות וכל מה שביניהם

מהי גלאוקומה וכיצד מטפלים?
טיפול בעין צילום: פריפיק

גלאוקומה היא בעצם שם כולל לקבוצת מחלות - שכל אחת מהן עלולה לגרום נזק בלתי הפיך לעצב הראייה. למעשה, קבוצת מחלות זו נחשבת כיום לגורם השני בשכיחותו לעיוורון ברחבי כל העולם המערבי. קבוצת מחלות זו ידועה בזכות היותה 'הגנב השקט של הראיה' - זאת מאחר וללא תסמינים מקדימים אין דרך כלל להיות מודעים לקיומה, עד שהיא פורצת ומכה במלוא עוצמתה. במאמר הבא, נסביר לכם כל מה שאתם צריכים לדעת על קבוצת המחלות הזו וכל הסובב סביב נושא זה - תסמינים, דרכי טיפול והתמודדות וכל מה שביניהם.

סוגים שונים של התופעה

חשוב מאוד להדגיש כי לא לחץ תוך עיני הוא בהכרח מקרה של גלאוקומה, ומנגד - גם לא כל מקרה של התופעה הזו בהכרח יהיה מלווה בלחץ תוך עיני. מעבר לכך, לקבוצת מחלות זו שלוש הופעות עיקריות שכדאי להכיר:

• גלאוקומה פתוחת זווית - בסוג זה בעצם אין חסימה הנראית לעין. לתופעה זו אין כלל סימפטומים מקדימים אשר נראים לעין, עד למצב בו כבר נגרם נזק משמעותי וקשה עד לכדי מצב בו החולה סובל מאובדן ראייה. מומחים מעריכים כי גורמים גנטיים משחקים תפקיד משמעותי בכל הנוגע להתפתחות תופעה זו.

• גלאוקומה סגורת זווית - נגרמת בעיקר בעקבות חסימה אנטומית נראית לעין של תעלת הניקוז. למחלה זו יתכנו מספר סימטומים מקדימים כמו כאבי ראש, טשטוש ראייה, כאבי עיניים ועוד. קיימים גם מקרים בהם ניתן להבחין בהחרפה משמעותית בתסמיני המחלה, שנגמרת בעקבות עליית לחץ פתאומית. התקף כזה יהיה מלווה בכאבים מאוד חזקים, תחושה של ירידה ביכולת הראייה, ואדמומיות בעין. במקרים כאלו - עליכם להגיע בהקדם האפשרי למיון עיניים, מאחר וכל עיכוב עלול להוביל להשלכות בלתי הפיכות.

• גלאוקומה מסוג PXF - מדובר בתוצאה של תסמונת אשר גורמת לשקיעת חומר אשר מקורו מגיע מרקמת הבסיס של התאים. קל יחסית לזהות תופעה זו בגלל הימצאות משקעים לבנים בעין שקל להבחין בהם, אך חשוב לקחת בחשבון כי מדובר באחד הסוגים היותר קשים לאיזון גם בהינתן טיפול תרופתי.

איך מטפלים?

מאחר וכאמור, מדובר במחלה שאף עלולה ליצור נזק בלתי הפיך, המטרה של טיפול אצל רופא עיניים מומחה לגלאוקומה היא למנוע נזק נוסף, ובעיקר לצמצם את רמת הלחץ התוך עיני. בדרך כלל, רופא עיניים מומחה לגלאוקומה יסייע למטופליו להוריד את הלחץ על ידי טיפול תרופתי - טיפות עיניים אשר מכילות חומרים משמרים כמו בנזלקוניום כלוריד. ניתן לראות במהלך השנים האחרונות התקדמות מסוימת בתחום טיפולי זה, לצד הופעה של מספר תכשירים חדשים ללא חומר משמר או לחילופין, עם חומר משמר שגורם לכמות נמוכה יותר של דלקות באופן משמעותי. במידה והטיפות לא עוזרות יותר מדי, ניתן גם לעבור לטיפול באמצעות כדורים אותם נוטלים בבליעה.

גלאוקומה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}