ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
לא היו מוכנים

כמו בישראל: הקונספציה הרוסית שהובילה לפלישה הגדולה

טעות של גנרל השאירה את גבול רוסיה ללא כוחות. הגנרל אלכסנדר לפין פירק חטיבה שהייתה אחראית על האבטחה במחוז קורסק בחודשים שלפני פלישת הכוחות האוקראינים. אלפי חיילים רוסים נהרגו או נפלו בשבי מאז הפלישה האוקראינית

כמו בישראל: הקונספציה הרוסית שהובילה לפלישה הגדולה
מלחמת אוקראינה-רוסיה צילום: צבא אוקראינה

באביב השנה, הממונה הצבאי החדש שמונה לפקח על האבטחה במחוז קורסק, פירק חטיבה שתפקידה להגן על אזור הגבול שנפרץ על ידי האוקראינים לפני מספר שבועות. הגנרל אלכסנדר לפין אמר כי לצבא יש את הכוח והמשאבים להגן על גבולה של רוסיה, ולכן פירק את החטיבה המיוחדת - כך לפי גורם בשירותי הביטחון הרוסיים ששוחח עם ה"וול סטריט ג'ורנל'.

התוכנית הזו הותירה חור בהגנת הגבול החלשה של רוסיה, שהתפוררה בתחילת החודש כאשר חיילים אוקראינים ביצעו מתקפת ברק מעבר לגבול לקורסק. חיילים אוקראינים חצו את הגבול ומצאו חיילים רוסים בחוסר סדר. הם זינקו קדימה וכבשו עד עתה יותר מ-700 קילומטרים רבועים של שטח רוסי, (מזכיר את התפיסה הצבאית של ישראל לפני השבעה באוקטובר).

לפין לבדו לא גרם לפלישה הזרה הראשונה לשטח רוסיה מאז מלחמת העולם השנייה. הוא היה עם מחסור קריטי בחיילים. אבל הצעד המוטעה שלו מאפיין את הצמרת הצבאית הרוסית שלעיתים קרובות מנותקת מהמציאות בשדה הקרב (מזכיר את ישראל), הרוסים עכשיו מנסים להדוף את הכוחות האוקראינים, בינתיים ללא הצלחה.

אתמול אוקראינה פתחה במתקפה נוספת בתוך רוסיה, והפעם שלחה לפחות 45 מל"טים לאזורי הגבול של המדינה בריאנסק, קורסק ובלגרוד בניסיון להתיש את ההגנות האוויריות ולתקוף את מוסקבה. 12 מל"טים הגיעו לאזורים מסביב לבירה, כך אמר ראש עיריית מוסקבה, סרגיי סוביאנין, וכינה זאת אחת מהתקיפות כלי הטיס הבלתי מאוישים הגדולים בבירה מאז תחילת המלחמה. כל המל"טים, לדבריו, הופלו על ידי מערכות ההגנה האווירית ולא דווח על נזק או נפגעים במקומות אחרים.

ה'וול סטריט ג'ורנל' מציין כי לא ברור אם החטיבה שפורקה על ידי לפין, גוף ששילב אנשי צבא עם גורמי ביטחון מקומיים ואזוריים, הייתה עוזרת להדוף את האוקראינים, אך ללא גוף שאחראי על התגובה, המאמצים של מוסקבה להדוף את צבא אוקראינה היו עד כה כאוטיים ולא יעילים.

הגנרל כריסטופר קאבולי, מפקד ארגון האמנה הצפון-אטלנטית, אמר כי "חלק מזה נובע מכך שלא בדיוק ברור מי אחראי. רוסיה עדיין מתכננת את התגובה שלה לפלישה של אוקראינה. אך בינתיים היא תגובה איטית ומפוזרת מדי". (בניגוד גמור לצה"ל שהתארגן מהר מאד) עד עכשיו, במשך מספר שבועות, הרוסים לא ארגנו כוחות כדי להדוף את האוקראינים.

התגובה של מוסקבה לפלישה, מזכירה את השעות הראשונות של המרד בראשות יבגני פריגוז'ין, שהוביל את שכירי החרב כח וגנר לכיוון מוסקבה כדי להדיח את שר ההגנה דאז, סרגיי שויגו.

למרות רמזים שהוא מתכנן לפתוח בהתקוממות, הקרמלין קפא לנוכח מעשיו של פריגוז'ין, אמר וויליאם קורטני, דיפלומט אמריקאי לשעבר. פריגוז'ין, בסופו של דבר עצר את המרד בצעדה לכיוון מוסקבה, אך הוא מת חודשיים לאחר מכן כאשר מטוסו התפוצץ מעל רוסיה.

בימים שקדמו לפלישה של אוקראינה, הכתבים הצבאיים של רוסיה דיווחו, כי לפין שלח אזהרות למוסקבה כי הכוחות האוקראינים ממלאים את החזית. אבל הרוסים היו בטוחים שזאת טקטיקת "לוחמה פסיכולוגית", וצמרת רוסיה ביטלה את האזהרות.

האוקראינים שיבשו את התקשורת לרוסים, והותירו את הכוחות הרוסיים ללא יכולת ליצור קשר עם מפקדיהם. כוחות רוסים חמושים בנשק קל בלבד נלכדו וחלקם ברחו לתוך היער. חלקם התנגדו, אבל מאות חיילים רוסים פשוט נכנעו, מאות נהרגו, ומאות נוספים נפלו בשבי.

התכנון הרוסי היה הרסני כמעט כמו הפלישה של רוסיה עצמה, כאשר קצינים הסתמכו על מודיעין פגום - והאמינו שהצבא האוקראיני יתפורר תחת תקיפה, שלחו טורים משוריינים לאוקראינה, מה שהפך אותם למטרות קלות עבור מל"טים וטילים נגד טנקים.

כאשר החיילים האוקראינים שעטו לתוך רוסיה, ההתנגדות הרוסית הייתה מגדוד הרובים ה-488 של חטיבת הרובים ה-144, יחידה המורכבת כולה ממגויסים טריים, שעל פי המדיניות הרוסית לא אמורים להילחם בתוך אוקראינה.

הגנרל לפין מונה רק לאחרונה באזור שבו התמוטטו הקווים הרוסיים. למרות זאת, הקצין הודח תוך זמן קצר מתפקידו ולאחר מכן מונה מחדש כסגן מפקד כוחות רוסיה באוקראינה.

מלחמת אוקראינה רוסיה קונספציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}