ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
"כמו רוח רפאים"

המצוד אחר סינוואר: משאבים עצומים, מכ"ם חודר קרקע ושיתוף פעולה עם ארה"ב

עכבר במחילה: יכולתו של יחיא סינוואר להתחמק מלכידה או ממוות מנעה מישראל הצלחה צבאית במלחמה שהחלה לאחר שתכנן את הפיגועים הרצחניים ב-7 באוקטובר. ה'ניו יורק טיימס' בדיווח נרחב על המצוד של ישראל אחר המנהיג החמקמק של חמאס

המצוד אחר סינוואר: משאבים עצומים, מכ"ם חודר קרקע ושיתוף פעולה עם ארה"ב
יחיא סינוואר במנהרה צילום: דובר צה"ל

בינואר האחרון חשבו גורמים ישראלים ואמריקאים שתפסו את אחד המבוקשים בעולם. כוחות מיוחדים פשטו ב-31 בינואר על מתחם מנהרות משוכלל בדרום רצועת עזה בהתבסס על מידע מודיעיני לפיו יחיא סינוואר, מנהיג חמאס, הסתתר שם, כך לפי גורמים אמריקאים וישראלים ששוחחו עם ה'ניו יורק טיימס'.

אך התברר לאכזבת הישראלים והאמריקאים כי סינוואר עזב את המנהרה מתחת לעיר חאן יונס ימים ספורים קודם לכן, והשאיר אחריו מסמכים וערימות של שטרות כסף בסך של כמיליון דולר. המצוד נמשך.

מאז פיגועי ה-7 באוקטובר שהוא תכנן, סינוואר הוא משהו כמו רוח רפאים: מעולם לא הופיע בציבור, לעתים רחוקות מפרסם הודעות לעזתים ואין אפילו מעט רמזים היכן הוא עשוי להיות.

הוא ללא ספק הדמות החשובה ביותר של חמאס, והצלחתו בהתחמקות מתפיסה או מוות מנעה מישראל את היכולת לטעון שהיא ניצחה במלחמה והשמידה את חמאס.

גורמים אמריקנים וישראלים אמרו כי סינוואר לא מתנהל עם תקשורת אלקטרונית מזה זמן רב, הוא נשאר בקשר עם הארגון שהוא מוביל באמצעות רשת של שליחים אנושיים. איך המערכת הזאת עובדת נשאר בגדר תעלומה. וזה מתסכל עוד יותר את האמריקאים והישראלים.

בניגוד למנהיג אל קאעידה, בן לאדן, בשנותיו האחרונות, סינוואר מנהל באופן פעיל מערכה צבאית. דיפלומטים המעורבים במשא ומתן להפסקת אש בקטאר, אומרים כי נציגי חמאס מתעקשים שהם זקוקים לתשובתו של סינוואר לפני שהם מקבלים החלטות חשובות בשיחות. כמנהיג החמאס המוערך ביותר, הוא האדם היחיד שיכול להבטיח שכל מה שיוחלט בדוחא ייושם בעזה.

ישראל וארצות הברית השקיעו משאבים עצומים בניסיון למצוא את סינוואר. גורמים רשמיים הקימו יחידה מיוחדת בתוך מטה השב"כ, וסוכנויות ריגול אמריקאיות עובדים ליירט את התקשורת של סינוואר. ארצות הברית גם סיפקה לישראל מכ"ם חודר קרקע כדי לסייע במצוד אחריו ואחרי מפקדי חמאס אחרים. ה-CIA גם הקים כוח מיוחד, והפנטגון שיגר אנשי מודיעין לישראל כדי לייעץ לצה"ל על המלחמה בעזה.

חיסול או לכידת סינוואר תהווה ללא ספק השפעה דרמטית על המלחמה. האמריקאים מאמינים שזה יתן לראש הממשלה נתניהו דרך להכריז על ניצחון צבאי משמעותי ויביא לסיום הפעולות הצבאיות בעזה.

התקשורת עם סינוואר הפכה לקשה יותר, אמרו גורמים ישראלים, קטארים, מצרים ואמריקאים. הוא נהג להגיב להודעות בתוך ימים, אך הגורמים אמרו כי לוקח עכשיו הרבה יותר זמן לקבל ממנו תגובה בחודשים האחרונים.

גורמי מודיעין ישראלים מאמינים כי סינוואר החזיק את משפחתו אצלו לפחות בששת החודשים הראשונים של המלחמה. בחודשים הראשונים סינוואר עדיין השתמש בטלפונים סלולריים על ידי לווינים ומדי פעם דיבר עם בכירי חמאס בקטאר. במודיעין הישראלי והאמריקאי הצליחו לעקוב אחר חלק מהשיחות הללו אך לא הצליחו לאתר את מיקומו.

העיתון מדווח כי בעוד בעזה אזל הדלק, שר הביטחון גלנט דחף משלוחי דלק חדשים לעזה כדי שיהיה חשמל הדרוש להפעלת רשתות הסלולר כדי שהציתות הישראלי יוכל להמשיך וזאת על רקע התנגדותם של חברי ממשלה שרצו שמשלוחי הדלק יופסקו.

במהלך החודשים הראשונים גילה המדיעין כי סינוואר צורך תקשורת ישראלית וצופה בחדשות השעה 20:00 בטלוויזיה הישראלית. גורמים ישראלים אמרו ל'ניו יורק טיימס' כי כל פעילי חמאס המסתתרים מתחת לאדמה, אפילו סינוואר, חייבים מדי פעם לצאת מהמנהרות מסיבות בריאותיות. אבל רשת המנהרות כל כך עצומה ומורכבת - ולמחבלי חמאס יש מידע מודיעיני כל כך טוב לגבי מקום הימצאם של כוחות ישראליים - שגם סינוואר יכול לפעמים לעלות מעל הקרקע מבלי להתגלות.

סינוואר עבר בסופו של דבר דרומה לחאן יונס, העיר בה נולד, כך מאמינים גורמים ישראלים ואמריקאים, וכנראה נסע מדי פעם משם לעיר רפיח דרך מנהרות.

האמריקנים פרסו מכ"ם חודר קרקע כדי לעזור למפות את מאות הקילומטרים של מנהרות שהם מאמינים שנמצאות מתחת לעזה, עם תמונות חדשות בשילוב מודיעין ישראלי שנאסף ממחבלי חמאס שנלכדו וקטעי מסמכים כדי לבנות תמונה מלאה יותר של רשת המנהרות.

בכיר ישראלי אמר כי המודיעין האמריקאית היה "לא יסולא בפז". לישראלים ולאמריקאים יש אינטרס משותף לאתר את מפקדי חמאס ואת עשרות החטופים, כולל אמריקאים, שנותרו בעזה.

אבל גורם אחד שמכיר את שיתוף המודיעין, מתאר אותו כ"מאוד סתמי" כשהאמריקאים נותנים יותר ממה שהישראלים נותנים בתמורה. לעתים האמריקנים מספקים מידע על מנהיגי חמאס בתקווה שהישראלים יפנו חלק ממשאבי המודיעין שלהם למציאת החטופים האמריקאים.

יחיא סינוואר חמאס הניו יורק טיימס מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}