ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
"ליום שאחרי"

אזהרת נציב השב"ס: "אסירי חמאס חילקו ביניהם תפקידי הנהגה"

קובי יעקובי מתריע במכתב סודי כי חלק מאסירי חמאס שישוחררו במסגרת העסקה צפויים להצטרף להנהגת חמאס • "מדובר בסיכון ביטחוני משמעותי" • לדבריו יש לקחת בחשבון את המודיעין של שב"ס במסגרת השיקולים לשחרור מחבלים בעסקת חטופים

אזהרת נציב השב"ס: "אסירי חמאס חילקו ביניהם תפקידי הנהגה"
אסירים, אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ברקע המו"מ לשחרור חטופים, נציב שירות בתי הסוהר, רב גונדר קובי יעקובי, שיגר בשבוע האחרון מסמך סודי למל״ל, לרמטכ"ל, לראש השב"כ ולשר הביטחון, בו התריע משחרור אסירי חמאס אשר עשויים להשתלב בהנהגה הצבאית והמדינית של ארגון הטרור - כך לפי המסמך שנחשף ב"ישראל היום".

יעקובי חושף במכתב כי בידי השב"ס יש מידע על אסירים של חמאס בכלא הישראלי שכבר מחלקים ביניהם את תפקידי ההנהגה בארגון ברצועת עזה ל"יום שאחרי".

נדגיש כי נציב השב"ס לא מביע התנגדות לשחרור מחבלים במסגרת עסקת חטופים, אלא מתוך הבנה כי אם תהיה עסקה כשזו, ישראל תידרש לשחרר אסירים של חמאס, והוא מבקש שבמסגרת הדיונים יש לשלב את הזרועות של כל כוחות הביטחון ולקחת בחשבון גם את המודיעין של שב"ס, כדי שהצמרת הביטחונית תדע את מי לא לשחרר ועל אלו שמות להטיל וטו, וגם במידה ומחבלים אלה ישוחררו - כיצד להתמודד איתם ביום שאחרי. לטענת יעקובי, חוות הדעת של מודיעין שב"ס לא נלקחה בחשבון כמעט עד כה.

במסמך כתב יעקובי: "כל צמרת חמאס בעשור האחרון הורכבה מאסירים משוחררים - חלק מעסקת שליט וחלק מגירושים שבוצעו בעבר מישראל. לאור הפגיעה האנושה בשדרת הפיקוד המדינית והצבאית של הארגון, צריך לצאת מנקודת הנחה שאת הוואקום שנוצר ימלאו אסירים שנמצאים כעת בבתי הסוהר. 

"להבנתנו ישנם אסירים בכירים שכבר חילקו ביניהם את תפקידי ההנהגה והפיקוד ביום שאחרי. בתהליך הזה טמון סיכון ביטחוני משמעותי שעלול להכווין ולהוציא פיגועי טרור רצחניים ולהזרים דם חדש להנהגה המדינית והצבאית של חמאס. צריך להביא את הדברים האלה בחשבון ככל שיתקדמו הדיונים על השבויים והנעדרים".

רב־גונדר יעקובי גם מזכיר במכתבו את מצוקת הכליאה במתקני שב"ס, ואת העובדה כי כבר אין מקומות בבית הכלא, סוגיה שלבד מזה שהיא צריכה לעלות במסגרת הדיונים על העסקה, כבר נכתב בעבר כי היא עשויה לגרום לאירוע ביטחוני בתוך בתי הכלא.

כידוע, בישראל מפגינים פסימיות ביחס לעסקת חטופים, ודרישותיו של נתניהו ביחס לפילדלפי לא פוגשות נכון לכתיבת שורות אלה את המינימום שהמצרים דורשים, ובוודאי לא את מה שחמאס מוכן אליו.

עם זאת הבעיה של נתניהו היא לא רק ביחס להישארות או לא ולהרכב הכוח שיישאר בציר פילדלפי, אלא גם ליבורת מבית: שותפיו לקואליציה השר איתמר בן גביר והשר בלצלאל סמוטריץ מתנגדים לשחרור מאסיבי של מחבלים. למעשה, בן גביר, שהוא הממונה על השב"ס והוא זה שמינה את יעקובי לתפקיד, טוען כי בשל הנימוקים של נציב השב"ס שחרור מחבלים יהיה למעשה החייאה מחדש של הנהגת חמאס.

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה למסמך: "איננו מתייחסים לנאמר בדיונים סגורים ולתכתובות סודיות, ואנו מצרים על ההדלפות החוזרות ונשנות. ככלל, שירות בתי הסוהר כארגון בטחוני, פועל ומבצע החלטות הממשלה כחלק מהמאמץ המלחמתי הלאומי.

נציב בתי הסוהר, רב גונדר קובי יעקובי, התבטא לא אחת בדיונים פתוחים בהם ייחל להשבת החטופים, אך העם זאת הדגיש כי במסגרת עסקה צפוי שאת הוואקום המנהיגותי שנוצר בחמאס ימלאו אסירים ביטחוניים שישוחררו, ולפיכך חשוב שהמידע המודיעיני שבידי שב"ס יילקח בחשבון כמקור ידע בעל ערך מבצעי ואסטרטגי בזמן אמת, שיוכל גם לשמש כהכנה בישראל ל"יום שאחרי".

 

 

 

 

 

 
קובי יעקובי שב"ס חטופים עסקת חטופים איתמר בן גביר מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}