י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
ברגע האחרון

הקבינט היה אמור להכריע בעניין שחרור גופות מחבלים - נתניהו ביטל

בדיון, שבוטל ברגע האחרון, אמור היה להכריע הקבינט בסוגית שחרור גופות המחבלים הערבים - ישראלים, נושא השרוי במחלוקת בין השר בן גביר לגלנט ושב"כ. בסביבתו של השר לביטחון לאומי טענו: "הן נכסים למשא למתן לעסקה"

הקבינט היה אמור להכריע בעניין שחרור גופות מחבלים - נתניהו ביטל
צחי הנגבי עם ראש הממשלה צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

הקבינט המדיני-ביטחוני שמתכנס הערב (חמישי), היה אמור, בין היתר, לדון גם בסוגיית שחרור גופות המחבלים הערבים-ישראלים - אך הדיון בוטל.

על פי דיווח ב'ווינט', הקבינט היה צפוי להכריע במחלוקת החריפה בין שר הביטחון יואב גלנט לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו שיגר לשרים הודעה ברגע האחרון, ובישר על ביטולו.

מאז פרוץ המלחמה מחזיקה המשטרה בשבע גופות של מחבלים, בהן גופתו של המחבל וליד דקה, מרוצחי החייל משה תמם ב-1984. השר בן גביר דורש כי המשטרה לא תשחרר את הגופות, וטען כי הדבר עלול להוביל להפרות סדר. הוא הוסיף כי יש לשמור את הגופות בחזקה ישראלית לצורך משא ומתן לעסקה לשחרור חטופים.

מנגד, גלנט סבור שיש לשחרר את שש הגופות - מלבד זו של דקה, ככל הנראה - לקבורה, ואומר שאין להחזקתם ערך למגעים לעסקה. לדבריו, מדובר במחבלים שאין להם השתייכות ארגונית. גם שב"כ ממליץ לשחרר את הגופות. בעניין גופתו של דקה, נזכיר, מתנהל דיון בבג"ץ - ולאחרונה זומן להעיד בו גם האלוף המיל' ניצן אלון.

גורמים בסביבתו של בן גביר מסרו כי "השר העביר דרישה לראש הממשלה, הוא מתנגד בתוקף לשחרור גופות המחבלים לקבורה ללא תמורה. לדבריו, מדובר בנכסים שיכולים לסייע במשא ומתן להשבת שבויים ונעדרים. בן גביר ביקש מנתניהו לערוך דיון נוסף בנושא ולא לאמץ את המלצות גלנט".

כבר לפני ארבעה חודשים פנה בן גביר פנה במכתב רשמי לשר הביטחון בבקשה שיפעל על פי סמכותו - וימנע את העברת גופת המחבל וליד דקה לידי משפחתו, לאחר שמת במהלך ריצוי עונשו ממחלת הסרטן. במכתב ששלח מזכירו הביטחוני של השר בן גביר, תת-ניצב משה פינצ'י, אל מזכירו הצבאי של שר הביטחון, הוא טען כי "לאור מדיניות השר לביטחון לאומי ובהתאם להמלצת מפכ"ל המשטרה, יש להתנגד להשבת גופתו של המחבל מטעמים של שו"ן".

על פי החלטות הקבינט, יש למנוע החזרת גופות מחבלים ללא קשר לשיוכן הארגוני אם רצחו או פצעו אדם, או נשאו אמצעי לחימה, בגלל שיקולי עסקת חילופי שבויים עתידית. גורמים בסביבת גלנט העריכו אז כי אם יתברר שדקה משויך לחמאס - גופתו לא תשוחרר.

 

 

 

 

הקבינט המדיני ביטחוני אסירים ביטחוניים בנימין נתניהו יואב גלנט איתמר בן גביר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}