י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
מבוי סתום

הסכמים בני 45 שנה: הסיבה שמצרים מסרבת להסכם בין ישראל לחמאס והפשרה האמריקאית שנדחתה

פרטים חדשים על משבר האמון בין ישראל למצרים. "המצרים חוששים להיתפס כמשת"פים של כיבוש בעזה, ומסרבים לכל נוכחות ישראלית בציר פילדלפי" כך צוטט גורם ב'וול סטריט ג'ורנל'. ישראל מתעקשת על נוכחות משלה במקום. כי היא לא מאמינה שהיא יכולה לסמוך על מצרים שתפסיק את הברחות הנשק של חמאס

הסכמים בני 45 שנה: הסיבה שמצרים מסרבת להסכם בין ישראל לחמאס והפשרה האמריקאית שנדחתה
מנהרה בציר פילדלפי צילום: דובר צה"ל

ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר הגיעו היום בחשאי לקהיר, גם ראש ה-CIA ביל ברנס צפוי להשתתף בשיחות בבירת מצרים בסוף השבוע. ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח פרטים חדשים על המחלוקת בין ישראל למצרים בכל הנוגע לדרישת ראש הממשלה נתניהו לשמור על נוכחות צבאית בציר פילדלפי כדי למנוע הברחות נשק לחמאס אם תושג עסקה לשחרור החטופים והפסקת אש. המחלוקת הזו מהווה כעת מכשול מרכזי בניסיון של האמריקנים לקדם עסקה.

ממשל ביידן בלחץ לסגור את הפערים האחרונים שנותרו להסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס. במקום זאת, הוא נאבק כעת בסכסוך הולך וגובר בין ישראל למצרים.

על הפרק עומדת הדרישה של נתניהו לאפשר לחיילי צה"ל להישאר לאורך הגבול בין עזה למצרים, ציר פילדלפי, המהווה נתיב הברחה מרכזי של חמאס.

מצרים סירבה לדרישה זו, בטענה שהיא מהווה הפרה של הסכם השלום הישראלי-מצרי, עוד אמרו גורמים מצריים. "לא רוצים להיראות כשותפים לכיבוש ישראלי של עזה".

גורמים מצריים אמרו לעיתון כי ישראל הציעה לאחרונה להקים שמונה מגדלי תצפית לאורך הציר. ארה"ב הציעה כפשרה להסתפק רק בשני מגדלים אך מצרים דחתה גם את שתי ההצעות הללו, בטענה שכל מספר של מגדלי תצפית בציר יעניק לישראל אחיזה צבאית שם.

גורמים מצריים אומרים כי נוכחותם של כוחות ישראליים באזור לאורך הגבול עם מצרים מפרה את תנאי הסכם השלום של קמפ דייוויד משנת 1979, המגביל את מספר החיילים שכל מדינה יכולה לפרוס ליד הגבול. האמנה אוסרת על ישראל לפרוס טנקים, ארטילריה ונשק נ"מ במסדרון פילדלפי. ישראל מכחישה כל הפרה של האמנה.

ישראל מתעקשת על נוכחות משלה בציר פילדלפי, כי היא לא מאמינה שהיא יכולה לסמוך על מצרים שתפסיק את הברחות הנשק של חמאס.

מצרים גם מבקשת ערבויות של ארה"ב שגם אם ישראל תעזוב את הציר בשלב הראשון מבין שלושה שלבים של הסכם הפסקת האש, ישראל לא תחזור בשלבים מאוחרים יותר אם התהליך ייכשל.  

ציר פילדלפי מצרים ארצות הברית חמאס מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}