י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
פרסום ראשון

סמוטריץ' לבכירים חרדים: "הרב קלמן בר לא יהיה המועמד לרה"ר"

בכירים במפלגות החרדיות שפנו לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לגשש איתו על תמיכה אפשרית ברב קלמן בר, נתקלו בסירוב מוחלט: "הוא לא שייך לציונות הדתית, לא יכול להיות שהוא יהיה המועמד, לא יקום ולא יהיה!"

סמוטריץ' לבכירים חרדים: "הרב קלמן בר לא יהיה המועמד לרה"ר"
הרב קלמן בר צילום: מועצה דתית נתניה

פרסום ראשון: בכירים במפלגות החרדיות בדקו השבוע עם יו"ר הציונות הדתית השר בצלאל סמוטריץ' אפשרות לתמיכה ברבה של נתניה, הרב קלמן בר, לתפקיד הרב הראשי האשכנזי, אך נתקלו בסירוב מוחלט ובשלילה נחרצת.

לפי מקורות המעורבים במגעים, סמוטריץ' הגיב בשלילה מוחלטת של הרעיון: "הוא (הרב בר – א.פ.) לא שייך לציונות הדתית, לא יכול להיות שהוא יהיה המועמד שתתמכו בו, לא יקום ולא יהיה!".

בלשכת סמוטריץ' לא הכחישו את הדיווח ורק מסרו את התגובה הבאה: "לא הגבנו ולא נגיב לתדרוכים בתקשורת לגבי רבנים. כל התדרוכים וכל הדיווחים והאמירות החלקיות הם לא על דעת ולא מאושרות על ידי שר האוצר או לשכתו. חשוב לציין כי כל הציטוטים הם על דעת הכותב בלבד וברובם המוחלט לא נכונים".

הפנייה לסמוטריץ' מגיעה לאחר דיון פנימי שהתקיים ב'דגל התורה' בשבוע שעבר - כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים' - בו הוחלט כי יש לבחון שמות חדשים למי שירוץ מטעם הסיעה כמועמד החרדי לרב הראשי מול מועמדם של הציונות הדתית וש"ס המצויים בדיל חזק יחד.

כידוע, במסגרת הדיל שרקמו יו"ר ש"ס אריה דרעי ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', נקבע כבר בשלב ההסכמים הקואליציוניים כי המועמד לתפקיד הראשל"צ יהיה של ש"ס, שאגב טרם הכריזה במי תתמוך. ואילו ש"ס תתמוך לתפקיד הרב הראשי האשכנזי במועמדה של הציונות הדתית.

בהמשך, נקבע על ידי ועדה בת 40 רבנים בראשות הרב יעקב אריאל, כי המועמד של המפלגה הוא הרב מאיר כהנא אב"ד בית הדין באשקלון.

בדגל התורה שמחזיקה 10-15 קולות בגוף הבוחר, מסרבים לעכל את המציאות החדשה לפיה ציר דרעי - סמוטריץ' ממליך את מועמדיו מבלי להיזדקק לקולות הליטאיים. משכך הם מנסים לאורך כל הדרך להפריח מועמדים שונים בתקווה שמישהו מהם יביא לטריז בציר וכך לגרום למועמדים האחרים לחזר אחריהם.

בתחילת הדרך היה נראה כי המועמד שיזכה בתמיכה הליטאית הוא הרב מיכה הלוי, רבה של פתח תקוה, זאת בשל קשריו עם הרב יגאל רוזן, ראש ישיבת אור ישראל ועם חה"כ אליהו ברוכי המתגוררים בעיר. גורמים בדגל התורה טוענים ששמו עדיין על השולחן ותיתכן תמיכה בהרב הלוי.

מי שנאבק בימים אלה על הקולות הליטאיים, לצד הרב מיכה הלוי, הם שני נתנייתים: הרב קלמן בר, רבה של העיר, והרב משה חיים לאו. הדילמה אמיתית. מצד אחד ניצב כאמור הרב לאו, שגם מקורב לחסידות גור וגם זוכה להערכה בקרב ראשי רשויות בשל יחסיהם הקרובים עם אביו, הרב ישראל מאיר לאו. מאידך, הפסדיו בהתמודדויות קודמות, על רבנויות הערים נתניה וירושלים, מציפים את השאלה האם הוא האדם המתאים למערכה של התמודדות על משרת הרב ראשי, הקשה פי כמה.

מולו ניצב הרב בר, שאמנם התחנך בישיבת 'כרם ביבנה' של הציונות הדתית, אך את משפחתו חינך ברוח אחרת, כאשר בניו למדו בישיבות ליטאיות כמו 'חברון', 'וולפסון' ו'עטרת ישראל'. כוחו הפוליטי לא גדול אך הוא זוכה לתמיכה של ראה"ע נתניה שמנסה להביא לו תמיכה מחוץ למגזר החרדי. תמיכה של דגל התורה במועמדותו עשויה להביא לו את הגב הציבורי הראשון, גם אם הקטן במספרו, אך הדבר יהווה עבורו ספתח שיוכיח כי הוא מועמד רציני, לו הוא זקוק להתנעת המירוץ.

הרב בר, כך אומרים גורמים המעורבים בנעשה בנתניה, יעשה הכל כדי שדגל התורה לא תעניק את תמיכתה לרב לאו שהתמודד נגדו על רבנות נתניה. לשם כך הוא פועל נמרצות בקרב בכירי 'דגל' שיודיעו רשמית על תמיכתם בו לתפקיד הרב הראשי. ואם לשפוט לפי תמונת המצב כרגע נראה שהמפלגה הליטאית בהחלט נוטה לתמוך ברב בר יותר מאשר ברב לאו.

כך או כך, ההחלטה הסופית תתקבל על ידי צוות מצומצם בו חברים הרב יוסף אפרתי מוועדת הרבנים של דגל התורה, יו"ר המפלגה חה"כ משה גפני ויו"ר 'דגל' בירושלים אליעזר ראוכברגר שמרכז את נושא הבחירות לרבנות הראשית במפלגה עוד מהימים ש'דגל' הריצה את הרב מצגר לתפקיד אי שם בתחילת המילניום.

הרב קלמן בר בצלאל סמוטריץ' הרב מיכה הלוי הבחירות לרבנות בראשית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}