י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
סקירה נרחבת

הסרטון שפרסם חיזבאללה על המתקן התת-קרקעי מפוברק?

ב-16 באוגוסט פרסם חיזבאללה סרטון שחשף את עמאד 4, מתקן תת-קרקעי לאחסון טילים מדויקים ורקטות כבדות. הארגון איים כי הטילים מסוגלים לפגוע במטרות בכל שטח ישראל, מהצפון ועד אילת. פרסום הסרטון הוא חלק מלוחמת התודעה של חיזבאללה במסגרת ניסיונותיו להעצים פומבית את יכולותיו הצבאיות ולהרתיע את ישראל מהסלמה וממלחמה כוללת

הסרטון שפרסם חיזבאללה על המתקן התת-קרקעי מפוברק?
אופנועים ומשאיות ומשגרים במנהרות חיזבאללה צילום: חיזבאללה

ב-16 באוגוסט 2024, פרסם חיזבאללה סרטון באורך 4:36 דקות בשם “ההרים שלנו, המחסנים שלנו”, בו חשף את עמאד 4, מתקן תת-קרקעי לאחסון טילים מדויקים ורקטות כבדות. בסרטון, שכלל כתוביות בעברית ובאנגלית, נראתה מנהרה רחבה, בה נסעו משאיות שנשאו משגרים עם טילים ורקטות. ברקע הסרטון נשמע קטע מנאומו של מזכ”ל חיזבאללה, חסן נסראללה, העוסק ביכולות הטילים המדויקים של הארגון, אשר לטענתו מסוגלים לפגוע במטרות בכל שטח “בפלסטין הכבושה”, מהצפון ועד אילת. בסיום הסרטון מופיע פסוק מהקוראן, בו נכתב: “צפה לבואו של יום אשר בו יביאו השמים עשן לעין כל”, פסוק זה מצוטט לעיתים כלשון איום.

פרשנויות לגבי הסרטון

מקור בחיזבאללה אמר כי הטילים המדויקים שהוצגו בסרטון על עמאד 4 מוכיחים את עוצמת האש של הארגון ואת יכולתו להגיע ליעדים שאותם הוא בוחר. עוד ציין “המקור” כי ההתייחסות לעמאד 4 מלמדת כי יש מספר מתקנים תת-קרקעיים.

מקורות מקורבים לחיזבאללה ציינו כי שם המתקן הוא מחווה לעמאד מורניה, שהיה המפקד הצבאי של חזבאללה ונהרג בשנת 2008, וכי הוא פיקח בעצמו על מתקן עמאד 4 עם צוות מיוחד מטעם מזכ”ל חזבאללה, חסן נסראללה. כמו כן, “המקורבים” ציינו כי המתקן הוא עדות “לכישלון” האסטרטגיה הישראלית במניעת העברת אמצעי הלחימה לחזבאללה ואישור כי הארגון מסוגל להסתיר את יכולותיו מהמודיעין הישראלי.

במקביל, הצגת המתקן נועדה לעודד את תומכי חיזבאללה ולשלוח מסר למתנגדי חיזבאללה בזירה הפנים-לבנונית כי “אם אתם ממתינים לתבוסה שלנו, זה לא יתרחש כי אנחנו מסוגלים להגן על עצמנו ויכולים להתחיל במלחמה ומוכנים לקראתה, אבל אנחנו לוקחים את הזמן כדי לשמר את האחדות הלאומית ולשמור על הרגישויות הפנימיות”.

חבר הפרלמנט מטעם חיזבאללה, חסן עז אלדין, ציין כי הסרטון מדגיש ל”אויב” שוב כי חיזבאללה מוכן לכל תרחיש חריג, לכל הפתעה ולכל “מעשה טיפשי” שישראל עלולה לעשות. הוא הבהיר כי בחיזבאללה לא מעוניינים במלחמה כוללת, אבל הם ערוכים לקראת “כל רעיון שעולה במוחו של האויב”, אם הוא ירצה להוביל את האזור להרחבת המלחמה. עוד אמר כי הפרסום של הסרטון בצל המשא ומתן בדוחה על הפסקת אש ברצועת עזה הוא בגדר קריאת תיגר ומסר עוצמתי לישראל שחיזבאללה אומר אמת כשהוא מדבר על יכולותיו, אמצעיו ומאזן הכוח בהתמודדות עמה.

אופנועים ומשאיות ומשגרים במנהרות חיזבאללה צילום: חיזבאללה

ערוץ אלמנאר של חיזבאללה ציין כי הסרטון כולל מספר מסרים:

הצגת יכולות הטילים של חיזבאללה.

המתקן הוא בגודל של עיר ולא ניתן לדעת היכן הוא מתחיל, היכן הוא מסתיים ולמה הוא מחובר.

הפגנת “רמת גבוהה ביותר של סודיות” בכל הנוגע ליכולות הטילים של חיזבאללה.

המתקן ממוקם עמוק מתחת לאדמה, והוא לא רק נמצא מעבר ליכולות המודיעין של “האויב”, אלא גם מספק הגנה נגד ניסיונות פגיעה מצד “האויב”.

הסודיות של המתקן והחסינות שלו מנטרלים מכות מקדימות ישראליות כלשהן נגד יכולות הטילים של חיזבאללה.

הצגת המספר “4” בסרטון מצביעה על כך שמדובר רק באחד מתוך סדרה של מתקנים שמספרם המדויק אינו ידוע.

ל”התנגדות” תהיה יכולת למכה שנייה, בהתאם לספרות האסטרטגית. יכולות “ההתנגדות האסלאמית”, ובמיוחד יכולות הטילים שלה, מוכנות במלואן להגנה על לבנון.

להערכת מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, פרסום הסרטון הוא חלק מלוחמת התודעה של חיזבאללה במסגרת ניסיונותיו להעצים פומבית את יכולותיו הצבאיות ולהרתיע את ישראל מהסלמה וממלחמה כוללת. כמו כן, ניתן לראות את התזמון של פרסום הסרטון במקביל למשא ומתן להפסקת אש במלחמה ברצועת עזה כחלק מ”חזית התמיכה” של חיזבאללה בחמאס וניסיון להפעיל לחץ על ישראל לקבל את דרישות חמאס.

ביקורת נגד חיזבאללה בעקבות הסרטון

פוליטיקאים, פעילים חברתיים, עיתונאים ותושבים בלבנון, בעיקר מהקהילה הנוצרית, תקפו את חיזבאללה על רקע פרסום הסרטון והאשימו את הארגון בשימוש בבינה מלאכותית כדי להפגין יכולות שאינן קיימות ובהעדפת האינטרסים שלו על חשבון ביטחונם של הלבנונים.

להלן התבטאויות עיקריות:

ראש מנגנון המדיה והתקשורת במפלגת הכוחות הלבנוניים, שארל ג’בור, אמר כי סרטון חיזבאללה נועד לשלוח מסר לישראל לגבי המחיר של מלחמה פתוחה, אך הוא גם נועד להפחיד את הציבור הלבנוני ולהשאיר בפניו רק את האפשרות של כניעה מול כלי הנשק של חיזבאללה. ג’בור הבהיר כי “אנחנו לא פוחדים, אנחנו לא ניכנע, אני מסרב לחיות עם עמאד 4”.

הפעיל למען יישום החלטה 1701, ריימונד חכים, טען בחשבון שלו ברשת X (כמאה אלף עוקבים), כי מומחים זרים ממספר מדינות ביצעו בדיקה מעמיקה לסרטון של חיזבאללה והתברר כי שמונים אחוזים ממנו הינם תוצר של בינה מלאכותית, כאשר רק עשרים אחוזים הינם אמיתיים וצולמו במנהרות בעומק של שלושים מטרים מתחת לאדמה ומובילות למתקן הגרעיני בנטנז, שבמחוז איספהאן באיראן. לסיום, כתב חכים: “הסתכלו על החבורה, לא רק שקרנים מעל פני האדמה, אלא גם מתחתיה”.

העיתונאית הלבנונית, מרים מג’דולין אללחאם, פרסמה סרטון בחשבון שלה ברשת X (כ-19.5 אלף עוקבים), בו מתחה ביקורת קשה על חיזבאללה והאשימה אותו כי הוא מעניק לישראל תירוץ להרחבת בנק המטרות שלה בלבנון. היא טענה כי חיזבאללה עשה שימוש בבינה מלאכותית ותלת ממד באיכות HD להפקת הסרטון.

חיזבאללה נסראללה מלחמת חרבות ברזל מכון מאיר עמית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}