י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
"המנה מתקררת"

"איראן יורדת להילוך אחורי אחרי שעשתה שקלא וטריא"

פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין באוני' ת"א, על אסטרטגיית הציר השיעי: "יש כאן סידור עבודה במסגרתו אם מסלימים עושים זאת דרך חיזבאללה"

"איראן יורדת להילוך אחורי אחרי שעשתה שקלא וטריא"
עלי חמינאי צילום: מתוך רשת X

חיזבאללה המשיך ביממה האחרונה במטחים כבדים לעבר הצפון, עם זאת התגובה האיראנית כלפי ישראל עדיין לא הגיעה. פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב, התייחס לנושא. 

"חיזבאללה בהחלט שומר את מה שנקרא 'המשוואות הקיימות'. ישראל הגיעה לבעלבכ בבקעת הלבנון, ופה יש שאלה מאוד גדולה לגבי הטווחים והיעדים. מהבחינה הזאת חיזבאללה נמצא על סוג של בלימה: הוא צריך לשמוע מה אומר הפטרון האיראני", אמר. 

לדבריו, "כנראה שאיראן יורדת להילוך אחורי אחרי שעשתה שקלא וטריא איך להגיב לחיסול המשפיל של הנייה בטהרן. איראן התחילה גבוה בנקמה, אבל המנה הזאת מתקררת משום מה. יש סידור עבודה שבמסגרתו אם וכאשר מסלימים עושים זאת דרך החיזבאללה, וכרגיל בודקים את גבולות הגזרה".

"קצרין היא ניסוי"

ואכן בעיניו מדובר בתהליך של ניסוי וטעייה מצד הציר האיראני: "חיזבאללה ימשיך ללחך את שוליה של הגלימה האזרחית בישראל. קצרין היא ניסוי. זה מתאים לטקטיקה האיראנית, וגם השלוחים שעושים את מצוותה של איראן פועלים כאן. אתה תמיד בודק עד איפה אפשר למתוח את החבל".

באשר לזירה העזתית התייחס רבי אל מנהיג התנועה: "סינוואר רואה איך כל באי העולם נכנסים לעובי הקורה לחלץ הפסקת אש, אז הוא מקשיח את עמדותיו. לו הייתי נתניהו, הייתי מוותר על ציר פילדלפי כדי להוכיח שסינוואר מחפש את השרידות שלו. אחד הדברים שאני קורא בעיתונות ערבית הוא שהמצרים מוסיפים שסינוואר דורש ערבות לביטחון".

"סינוואר לא רוצה הגליה"

יחיא סינוואר, בעיניו, אמנם חרד לחייו, אך גם לכבודו: "סינוואר לא רוצה הגליה, כי זה עושה את ההבדל בינו לבין הפתח. ערפאת בלבנון בעיניו הוא בוגד שעשה בריחה פומבית. הוא רוצה להישאר בעזה ולהישאר מנהיג, ומי שרוצה את החטופים – הנה העסקה: סינוואר נשאר בעזה עם ערובות שגם ארה"ב חתומה עליהן".

"ארה"ב פיזרה אופטימיות, והנה בתוך כמה ימים פיאסקו"

ומה לגבי ארצות הברית? פרופסור רבי הגדיר את ההתנהלות שלה בשבוע האחרון ככישלון: "ארה"ב באה למזרח התיכון, פיזרה לכל עבר אופטימיות, והנה בתוך כמה ימים סוג של פיאסקו. קשה לי לראות מהפך".

הוא סבור כי מדובר במפגש אינטרסים בין הממשל האמריקני לבין איראן: "איראן שותפה לארה"ב דרך קטר. גם איראן הגיעה למסקנה שיש לה הרבה מה להפסיד. גם איראן, כמו המפלגה הדמוקרטית בהסכם שבשתיקה מבינים שמזרח תיכון סוער יפיל את המפלגה הדמוקרטית, ועדיף לאיראן לא להיות עם טראמפ".

עלי חמינאי איראן חיזבאללה יחיא סינוואר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}