י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
הפרטים המלאים

מחקר חדש ומדאיג: תסמיני קורונה קשים ומתמשכים בקרב ילדים ובני נוער

המחקר, שנערך בקרב אלפי ילדים בארצות הברית, מגלה כי תסמינים כמו עייפות, קשיי ריכוז, פוביות ושינויים במצב הרוח נפוצים בקרב ילדים שחלו בקורונה

מחקר חדש ומדאיג: תסמיני קורונה קשים ומתמשכים בקרב ילדים ובני נוער
אילוסטרציה צילום: pixabay

מחקר חדש ומדאיג, שפורסם בכתב העת JAMA, חושף את ההשפעות ארוכות הטווח של המחלה על בריאותם הנפשית והגופנית של ילדים ובני נוער.

המחקר, שנערך בקרב אלפי ילדים בארצות הברית, מגלה כי תסמינים כמו עייפות, קשיי ריכוז, פוביות ושינויים במצב הרוח נפוצים בקרב ילדים שחלו בקורונה.

ע"פ הפרסום בynet, המחקר, שמומן על ידי המכון הלאומי לבריאות האמריקאי (NIH), גילה הבדלים משמעותיים בין קבוצות גיל שונות. ילדים צעירים סבלו בעיקר מקשיי זיכרון, בעיות שינה ופוביות, בעוד שבני נוער דיווחו על עייפות כרונית, כאבי שרירים ותסמינים נוירולוגיים.

הממצאים העיקריים מראים, כאמור, שיש הבדלים משמעותיים בתסמינים בין ילדים צעירים למתבגרים:

ילדים בגילי 11-6 נטו לסבול יותר מכאבי ראש, קשיי זיכרון, ריכוז ושינה, וכאבי בטן.

מתבגרים בגילי 17-12 דיווחו יותר על תסמינים הקשורים לעייפות, כגון ישנוניות יומית או אנרגיה נמוכה, כאבי גוף ותסמינים נוירולוגיים. קבוצה זו הייתה גם בעלת סיכוי גבוה יותר לחוות שינויים בטעם או בריח.

המחקר, שכלל 5,300 ילדים ומתבגרים מיותר מ-60 מוסדות בריאות ברחבי ארה"ב, מצא כי תסמיני הקורונה המתמשכת משפיעים כמעט על כל מערכת איברים, ורוב המטופלים דיווחו על תסמינים המשפיעים על יותר מחלק אחד בגופם. בשתי קבוצות הגילים נמצאו תסמינים משותפים: כאבי גב או צוואר, כאבי ראש, סחרחורות וקשיי זיכרון וריכוז.

"התוצאות הללו מדאיגות מאוד", אומרת ד"ר רייצ'ל גרוס, החוקרת הראשית במחקר. "הן מראות כי קורונה מתמשכת אינה רק מחלה חולפת, אלא יכולה להשפיע על בריאותם של ילדים לטווח ארוך."

עוד מציינת גרוס כי "יש תפיסה מוטעית נפוצה שילדים לא מפתחים קורונה מתמשכת, ואנו יודעים ממחקרים כמו זה ואחרים שזה לא נכון, ושקורונה מתמשכת בילדים אינה מצב נדיר". 

אחד הממצאים המפתיעים ביותר הוא כאמור, העלייה בפוביות בקרב ילדים צעירים. רבים מהם פיתחו פחד ממקומות צפופים או סגורים, וסירובו ללכת לבית הספר. תסמינים אלה עשויים להעיד על השפעה משמעותית על התפתחותם החברתית והרגשית.

המחקר מדגיש את הצורך הדחוף במחקר נוסף על קורונה מתמשכת בילדים עקב זאת כי רוב המחקרים התמקדו במבוגרים, והידע לגבי השפעות המחלה על ילדים עדיין מוגבל.

"ילדים אינם מבוגרים קטנים", אומרת ד"ר מליסה סטוקוול, אחת מכותבות המחקר. "הם מגיבים למחלה בצורה שונה, והשלכותיה עשויות להיות שונות."

עוד הוסיפה כי "המחקר מדגיש את הצורך הדחוף במחקר נוסף על קורונה מתמשכת בילדים, שכן רוב הידע הקיים מבוסס על מחקרים במבוגרים. ד"ר גרוס ציינה כי "יש תפיסה מוטעית נפוצה שילדים לא מפתחים קורונה מתמשכת, ואנו יודעים ממחקרים כמו זה ואחרים שזה לא נכון, ושקורונה מתמשכת בילדים אינה מצב נדיר".

קורונה COVID-19 נוער ילדים בריאות תסמינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}