י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
אבל לאומי בברזיל

מיליארדר, צאצא של רבי יצחק אברבנאל, נפטר בגיל 93

סילביו סנטוס, איל תקשורת ברזילאי וצאצא של מדינאי מפורסם, יהודי פורטוגלי מהמאה ה-15, נפטר בגיל 93. הנשיא לולה דה סילבה כתב זמן קצר לאחר מותו של סנטוס: "עזיבתו מותירה חלל ומסמנת את סופו של עידן". דה סילבה, הכריז על תקופת אבל לאומי של שלושה ימים

מיליארדר, צאצא של רבי יצחק אברבנאל, נפטר בגיל 93
הלוויה. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

סילביו סנטוס, בן למהגרים יהודים ספרדים ממעמד הפועלים שהפך לאחד האנשים העשירים ביותר בברזיל ואיל תקשורת פופולרי, נפטר ב-17 באוגוסט, הוא היה בן 93.

סילביו נולד בריו דה ז'נרו לאב יהודי יווני, ולאם יהודייה טורקית, הוא הקים אימפריית תקשורת, כולל את SBT, אחת משלוש רשתות הטלוויזיה המובילות בברזיל. מגזין פורבס כינה אותו "המיליארדר הסלבריטאי הראשון של ברזיל", השווה אותו פעם לאופרה ווינפרי וסטיבן ספילברג, משפיעים גדולים.

 Brazilian National Archives / wikimediaסילביו סנטוסצילום: Brazilian National Archives / wikimedia

החיים לא תמיד חייכו לסנטוס. בשנת 2001 הוא היה בכותרות בינלאומיות לאחר שאחת משש בנותיו, פטרישיה, נחטפה כשעזבה את ביתה באזור אקסקלוסיבי של סאו פאולו. היא שוחררה ללא פגע שבוע לאחר שנחטפה, עם תשלום כופר של 200,000 דולר על ידי אביה. כמה ימים לאחר מכן, בתפנית מפתיעה, נקלע החוטף לקרב יריות עם שוטרים במלון, שני שוטרים נהרגו ואחד נפצע. מחשש להיהרג על ידי המשטרה כנקמה על מותם של השוטרים, באופן בלתי צפוי הוא נמלט לביתו של סנטוס וביקש ממנו שיגן עליו מפני השוטרים.

לבסוף לאחר שעות של משא ומתן, הוא דרש את נוכחותו של מושל סאו פאולו. החוטף, פרננדו דוטרה פינטו, נעצר ומת בכלא שנה לאחר מכן, מסיבוכים שנגרמו על ידי קריש דם.

"הוא היה האישיות הגדולה ביותר בהיסטוריה של הטלוויזיה הברזילאית, ואחד מאנשי התקשורת הגדולים במדינה", צייץ ברשת X הנשיא לולה דה סילבה זמן קצר לאחר מותו של סנטוס, מדלקת. "עזיבתו מותירה חלל ומסמנת את סופו של עידן", הוסיף דה סילבה, שהכריז על תקופת אבל לאומי של שלושה ימים.

סוכנות הידיעות היהודית JTA דיווחה, כי הוא היה צאצא של רבי יצחק אברבנאל, מדינאי יהודי פורטוגלי, מהמאה ה-15 שהפך לגזבר המלך אפונסו החמישי. בספרד, אך הוא לא הצליח להשתמש בעושרו ובמעמדו כדי לבטל את הצו המלכותי שגירש את כל היהודים בשנת 1492. אברבנאל שנפטר בוונציה ב-1508, היה אחד מהמממנים העיקריים של כריסטופר קולומבוס שגילה את אמריקה. למרות שהוא מעולם לא פרסם זאת ברבים, סילביו סנטוס תרם תרומות נדיבות לקהילה היהודית.

הוא היה בנו של יהודי מסלוניקי שהיגר לברזיל, נולד ב-12 בדצמבר 1930, סנטוס היה בנו של אלברטו, שהתפרנס מעבודה כמתורגמן וכמדריך תיירים. הוא שלט בכתריסר שפות, ביניהן יידיש, שאותה דיבר בחופשיות כמו לאדינו. אמו של סנטוס, רבקה קארו, נולדה בסמירנה, טורקיה ב-1905.

בגיל 14, סנטוס מכר עטים וכיסויי פלסטיק לתעודות ברחוב. הצעות המכירות שלו היו כל כך מרתקות שהובילו אותו להנחות תכנית ברדיו ומשם הוא פרץ לתקשורת בגדול. סילביו סנטוס הותיר אחריו אשה שש בנות, 14 נכדים וארבעה נינים.

סילביו סנטוס ברזיל לולה דה סילבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}