ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
מבוי סתום

עושים סדר: מה קורה עם מס הקניה על הרכב החשמלי?

מס הקניה מחושב לפי סוג המכונית, כלומר יש לנו היברידית, חשמלית, פלאג אין היברידית וגם מכונית רגילה. המתווה של חישוב מס הקניה נקרא "המס הירוק" ומס הקניה על סוגי המכוניות השונים עולה מדי שנה עד ל-83%

עושים סדר: מה קורה עם מס הקניה על הרכב החשמלי?
רכב חשמלי מסוג BYD דולפין - כמה מיסים ישלם מי שירכוש אותו? צילום: BYD

מה יקרה עם מס הקניה על המכוניות החשמליות? דבר אחד אנחנו יכולים לומר לכם על בטוח: הוא יתייקר. כלומר כנראה שזה גם אומר שהמכוניות החשמליות של השנה הבאה יהיו יותר יקרות. אבל כמה מס הקניה על המכוניות החשמליות יעלה? את זה למרבה הצער אף אחד לא יודע.

קודם כל נסביר כיצד עובד נושא חישוב מס הקניה על הרכב החשמלי. על כל סוגי מכוניות הנוסעים שמיובאות לישראל מוטל מס קניה. ככה זה עובד. מס הקניה מחושב לפי סוג המכונית, כלומר יש לנו היברידית, חשמלית, פלאג אין היברידית וגם מכונית רגילה. המתווה של חישוב מס הקניה נקרא "המס הירוק" ומס הקניה על סוגי המכוניות השונים עולה מדי שנה עד ל-83%.

במהלך השנים האחרונות מס הקניה על כל סוגי המכוניות הלך ועלה עד שהוא התייצב על 83%, אבל סוג אחד של רכבים עדיין לא סיים את "המסע במעלה מס הקניה": המכוניות החשמליות. על המכוניות החשמליות הוטל בשנה שעברה מס קניה של 20% בלבד, שזה מס שממחיש את הרצון של מדינת ישראל לקבל רכבים ירוקים. מהשנה הנוכחית מס הקניה על הרכב החשמלי עלה ל-35%, אבל מכאן לא ברור מה יהיה. כלומר כמה מס קניה יוטל על הרכב החשמלי בינואר.

למה זה לא ברור? ובכן: בינואר השנה נכנס לתקציב המדינה סעיף חשוב שקבע שעל מכוניות חשמליות יוטל מס נסועה כלומר הבעלים שלהן ידרשו לשלם מינואר 2026 סכום של 15 אגורות לקילומטר של נסיעה. מס הנסועה הזה נכנס לתקציב המדינה יחד עם עליה הדרגתית של מס הקניה על הרכב החשמלי - כשבינואר הקרוב מס הקניה על הרכב החשמלי יהיה 45%.

אבל כאן נוצרה בעיה: הסעיף של מס הנסועה יצא מהתקציב ועמו גם עליית המס המדורגת על הרכב החשמלי. אז האם זה דבר טוב? לא, בגלל שאם ההחלטה הזו לא תיכנס לתוקף בינואר אז מס הקניה על הרכב החשמלי יעלה אוטומטית ל-83% בינואר. ומה עם מס הנסועה והעליה ההדרגתית? זו הלכה לחקיקה נפרדת. מה יקרה בסוף? כאן העניין: אף אחד לא באמת יודע עדיין.

ומעבר לכך חשוב להזכיר עוד משהו: כפי שכבר סיפרנו לכם אחת ההטבות המשמעותיות לרכב חשמלי עומדת להימחק: אגרת הרישוי שמשלמים למדינה עומדת לזנק ולהיות שווה לאגרת רישוי על רכב רגיל. כלומר מי שקונה רכב חשמלי חדש יגלה בקרוב שהטסט שלו עולה אלפי שקלים. מה אנחנו ממליצים? אם אתם רוצים לרכוש רכב חשמלי שווה לקפוץ לסוכנות עכשיו. לא בשנה הבאה ולא עוד שנתיים. ייתכן שההבדלים במחיר לא יהיו בסופו של דבר משמעותיים, אבל החיסכון בהחלט יורגש בכיס.

מס נסועה מכוניות חשמליות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}