ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
סערה בבג"ץ

המשפחות השכולות זעמו על הדיון בשחרור גופת המחבל

לדיון הגיעו פעילי אם תרצו ומשפחות שכולות ומחו נגד קיום הדיון בזמן מלחמה כאשר חטופים וגופות חטופים נמצאים בעזה. לטענתם בית המשפט מתערב בשיקולים ביטחוניים של המדינה

המשפחות השכולות זעמו על הדיון בשחרור גופת המחבל
בית המשפט העליון צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

היום (רביעי) התקיים בבית המשפט העליון דיון בעתירת משפחת המחבל ואליד דקה, שהיה מעורב בפיגוע חטיפתו ורציחתו של החייל משה תמם הי"ד. הדיון התקיים לאחר שמשפחת המחבל עתרה בדרישה לשחרר את גופתו.

לדיון הגיעו פעילי אם תרצו, משפחות שכולות וחברי הכנסת טלי גוטליב ואלמוג כהן כדי למחות נגד קיום הדיון בזמן מלחמה, כאשר חטופים וגופות חטופים נמצאים בעזה. המשפחות השכולות זעמו על קבלת העתירה לדיון בבית, לטענתם "ללא כל בסיס חוקי", ועל "התערבות בית המשפט בשיקולי הביטחון של מדינת ישראל".

המשפחות השכולות והפעילים זעקו לעבר השופטים: "בושה שהדיון מתקיים בזמן מלחמה". הדיון עצמו התקיים בדלתיים סגורות ולקח בו חלק גם ניצן אלון, מפקד מנהלת השבויים בצה"ל, שהוצא מאולם בדרך צדדית. 

ח"כ טלי גוטליב כתבה בטוויטר: "תיאטרון ביזאר שאין לתאר היום בבג"ץ. עתירת משפחת הארכי מחבל וואליד דקה להחזרת גופתו. לבגץ היה דחוף היום לקיים דיון למרות שעמדת מערכת הבטחון כי גופת המרצח האכזר היא נכס במשא ומתן להשבת חטופינו. העיקר ניתנה הנחיה שבשורה הראשונה באולם הדיונים ישבו תומכי הטרור ואילו משפחות שכולות ומשפחות נרצחינו ומשפחות חטופים ישבו מאחורה. ביזאר זו לא מילה".

מתן ג'רפי מנכ"ל תנועת אם תרצו אמר לאחר הדיון כי "העם סיים לשתוק מול דיקטטורת בג"ץ. דיון קפקאי מופרך. גופת המחבל צריכה להירקב, עם ישראל לא ייתן לשופטים לנהל את המדיניות הבטחונית של המדינה".

המחבל וואליד דקה, שהשתתף ברצח החייל משה תמם ז"ל ב-1984, מת בבית החולים אסף הרופא ומאז מחזיקה מדינת ישראל בגופתו. הבוקר החליטו שופטי בג"ץ לאפשר לבני משפחתו של תמם להצטרף כמשיבים לעתירה. מנגד נדחתה בקשת הצטרפות של צביקה מור, אביו של איתן מור שנחטף לעזה ב-7 באוקטובר, בנימוק שלפיו "לא ראינו מקום לצירוף המבקש ולו בשל השיהוי בהגשת הבקשה, ונסתפק בחומר הכתוב שהוגש על־ידו". הרכב השופטים לא נתן לאביו של איתן מור לשאת דברים בדיון.

בעתירה שהוגשה ב-16.4.2024 נטען כי עיכוב מסירת גופת אסיר שהוא אזרח המדינה מהווה פגיעה בזכות החוקתית לכבוד, והחזקת הגופה נעשית ללא הוראה חוקית המתירה זאת את הרשויות.

לקראת הדיון הראשון שנערך בעתירה ב-13.6.2024, הודיעה המדינה כי הקבינט המדיני-ביטחוני אשרר את החלטת שר הביטחון להמשיך ולהחזיק את גופתו של וליד דקה.

לאחר הדיון, נתן בג"ץ צו על תנאי, בו הורה למשיבי המדינה "לבוא ליתן טעם מדוע לא ימסרו לעותרים את גופת המנוח ואליד דקה, על מנת להביאו לקבורה מיידית בבאקה אלגרבייה, לפי מצוות דתם ואמונתם של בני משפחתו" וזאת עד ה-15.7.2024.

בתשובת המדינה לצו על תנאי, נטען כי אין עילה להתערבות שיפוטית בהחלטת הקבינט, וכי החזקת הגופה נעשית בסמכות מכוח תקנות ההגנה (שעת חירום).

בית המשפט העליון בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}