י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
אין הסכם חלופי

מבוי סתום: גורמים אמריקאים וישראלים "העסקה על סף קריסה"

גורמים מארה"ב ומישראל אמרו כי "המו"מ לסיום המלחמה ברצועת עזה נמצא על סף קריסה - ואין הסכם חלופי שניתן להביא במקומו". ההצעה הנוכחית, שנוסחה על-ידי ארה"ב, ישראל והמתווכות מצרים וקטאר, היא "החזקה ביותר" של העסקה עד כה,

מבוי סתום: גורמים אמריקאים וישראלים "העסקה על סף קריסה"
תמונות החטופים בתל אביב צילום: מרים אלסטר

העסקה להפסקת אש בעזה נמצאת על סף קריסה - ואין הסכם חלופי שניתן להביא במקום, כך לפי שני בכירים אמריקאים ושני ישראלים ששוחחו עם 'פוליטיקו'.

ההצעה הנוכחית - שהתגבשה על ידי ארה"ב, ישראל, מצרים וקטאר במשך מספר שבועות ביולי - היא ההצעה החזקה ביותר של העסקה עד כה, אמרו הגורמים, היא כוללת תנאים המותאמים לדרישות של חמאס וישראל כאחד. ישראל חתמה, אבל חמאס אמר בהצהרות פומביות שהוא לא יקבל את ההסכם.

גורמים רשמיים אמריקאים חוששים יותר ויותר שההצעה הזו תרד לטמיון בדיוק כפי שהיה עם הצעות קודמות. חמאס וישראל מסוכסכים ואין דרך ברורה לסיים את הלחימה או להחזיר חטופים הביתה, אמרו הגורמים.

רבים בארה"ב מתוסכלים כעת מהרטוריקה של חמאס ואינם בטוחים אם דברי של חמאס הם רק טקטיקה של משא ומתן, או האם הארגון מתנגד להסכם בכללי.

"אנחנו לא יודעים אם סינוואר רוצה את העסקה הזו", אמר אחד הגורמים הבקיאים בעמדה של ישראל במשא ומתן המתמשך. "אבל אם לא נקבל את ההסכם יש סיכוי שאיראן תתקוף וזה יסלים לעימות מלא". 

"זה החשש הגדול ביותר כאן ומשהו שאנחנו מנסים להימנע ממנו מאז ה-7 באוקטובר", אמר בכיר אמריקאי אחד. "הסיכוי שזה יקרה גדל משמעותית אם חמאס לא יסכים להצעה הזו".

גורם רשמי ישראלי אמר כי ההצעה מתמקדת בעיקר בשחרור החטופים והיא עוסקת גם כיצד והאם כוחות צה"ל ייסוגו מעזה. ישראל וחמאס חלוקים גם לגבי נוכחות ישראל הן במסדרון ציר פילדלפי, 

מלחמת חרבות ברזל ארצות הברית חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}