י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
הדרמה הפוליטית בשיאה

הדילמה שקורעת את המפלגה הליטאית: מי יהיה המועמד של 'דגל' לתפקיד הרה"ר?

קרב איתנים ניטש בימים אלה ב'דגל התורה' בשאלה את מי יריצו כמועמד החרדי בבחירות לרב הראשי, האם "הבן של" הגרי"מ לאו שגם מקורב לחסידות גור, רב העיר פתח תקוה שמקורב לרבנים בולטים במפלגה, או שמא רב העיר נתניה יגבר על כולם בשל קשריו עם בכירי המפלגה • וגם: הצוות המצומצם שיקבל את ההכרעה הגורלית

הדילמה שקורעת את המפלגה הליטאית: מי יהיה המועמד של 'דגל' לתפקיד הרה"ר?
מועצה דתית נתניה, ברק כהן צילום: הרב קלמן בר, הרב לאו, הרב מיכה הלוי

לאחר שבג"ץ קבע כי יש לקיים את הבחירות למשרת הרב הראשי לא יאוחר מיום כ"ז באלול תשפ"ד (30.9), נכנסה המערכת כולה לסחרור, כאשר המפלגות השונות בוחנות את המועמדים ושוקלים במי לתמוך.
 

סיעת 'דגל התורה' לראשונה מזה 30 שנה לא לוקחת חלק מרכזי במשחק, וזאת בשל העובדה שהפעם, בניגוד למערכות הבחירות הקודמות, אין לנציגי המפלגה דיל עם ש"ס, זאת לאחר שהאחרונה בחרה לעשות אותו דווקא עם הציונות הדתית.
 
במסגרת הדיל, שרקמו יו"ר ש"ס אריה דרעי ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', נקבע כבר בשלב ההסכמים הקואליציוניים כי המועמד לתפקיד הראשל"צ יהיה של ש"ס, שאגב טרם הכריזה במי תתמוך. ואילו ש"ס תתמוך לתפקיד הרב הראשי האשכנזי במועמדה של הציונות הדתית.

בהמשך, נקבע על ידי ועדה בת 40 רבנים בראשות הרב יעקב אריאל, כי המועמד של המפלגה הוא הרה"ג מאיר כהנא המכהן כאב"ד בית הדין באשקלון.
 
בדגל התורה שמחזיקה 10-15 קולות בגוף הבוחר, מסרבים לעכל את המציאות החדשה לפיה ציר דרעי - סמוטריץ' ממליך את מועמדיו מבלי להיזקק לקולות הליטאיים. משכך הם מנסים לאורך כל הדרך להפריח מועמדים שונים בתקווה שמישהו מהם יביא לטריז בציר וכך לגרום למועמדים האחרים לחזר אחריהם.
 
בתחילת הדרך היה נראה כי המועמד שיזכה בתמיכה הליטאית הוא הרה"ג מיכה הלוי, רבה של פתח תקוה, זאת בשל קשריו עם הרה"ג יגאל רוזן, ראש ישיבת אור ישראל ועם חה"כ אליהו ברוכי המתגוררים בעיר. אלא משעברה תקופה ממושכת ולא נרשמה פריצת דרך, החליטו ב'דגל' לבחון שמות נוספים.
 
מי שנאבק בימים אלה על הקולות הליטאיים, לצד הרב מיכה הלוי, הם שני נתנייתים: הרה"ג קלמן בר, רבה של העיר, והרה"ג משה חיים לאו. לשניים היסטוריה ישנה של מאבקי רבנות עם התמודדותם ראש בראש על משרת רב העיר נתניה לפני 10 שנים. שם, אגב, הסיבוב נגמר בניצחון מוחץ של הרב בר לאחר שזכה לתמיכתה הנלהבת של ראשת העיר, מרים פיירברג.
 
שני הצדדים משקיעים בקרב הפוליטי הזה כוחות עצומים. הרב לאו שכר יועץ המקורב לבית הגר"ד לנדו, בתקווה שהדבר יסייע לו בהכרעה הפנימית במפלגה. מנגד, הרב בר מפעיל לחצים כבירים על בכירי 'דגל' המתגוררים בעירו, כדי שאלה יסגרו לו את התמיכה הליטאית כהתנעה הכרחית עבורו למרוץ המורכב.
 
הדילמה קורעת את המפלגה מבפנים כשההתלבטות היא אקוטית ובוחנת החוזקות והחולשות של שני המועמדים. מצד אחד ניצב כאמור הרב לאו, שגם מקורב לחסידות גור וגם זוכה להערכה בקרב ראשי רשויות בשל יחסיהם הקרובים עם אביו, הגרי"מ לאו. מאידך, הפסדיו בהתמודדויות קודמות, על רבנויות הערים נתניה וירושלים, מציפים את השאלה האם הוא האדם המתאים למערכה של התמודדות על משרת הרב ראשי, הקשה פי כמה.
 
מולו ניצב הרב בר, שאמנם התחנך בישיבת 'כרם ביבנה' של הציונות הדתית, אך את משפחתו חינך ברוח אחרת, כאשר בניו למדו בישיבות ליטאיות כמו 'חברון', 'וולפסון' ו'עטרת ישראל'. כוחו הפוליטי לא גדול אך הוא זוכה לתמיכה של ראה"ע נתניה שמנסה להביא לו תמיכה מחוץ למגזר החרדי. תמיכה של דגל התורה במועמדותו עשויה להביא לו את הגב הציבורי הראשון, גם אם הקטן במספרו, אך הדבר יהווה עבורו ספתח שיוכיח כי הוא מועמד רציני, לו הוא זקוק להתנעת המירוץ.
 
הרב בר, כך אומרים גורמים המעורבים בנעשה בנתניה, יעשה הכל כדי שדגל התורה לא תעניק את תמיכתה לרב לאו שהתמודד נגדו על רבנות נתניה. לשם כך הוא פועל נמרצות בקרב בכירי 'דגל' שיודיעו רשמית על תמיכתם בו לתפקיד הרב הראשי. ואם לשפוט לפי תמונת המצב כרגע נראה שהמפלגה הליטאית בהחלט נוטה לתמוך ברב בר יותר מאשר ברב לאו.
 
כך או כך, ההחלטה הסופית תתקבל על ידי צוות מצומצם בו חברים הרה"ג יוסף אפרתי מוועדת הרבנים של דגל התורה, יו"ר המפלגה חה"כ משה גפני ויו"ר 'דגל' בירושלים אליעזר ראוכברגר שמרכז את נושא הבחירות לרבנות הראשית במפלגה עוד מהימים ש'דגל' הריצה את הרב מצגר לתפקיד אי שם בתחילת המילניום.

הבחירות לרבנות הראשית דגל התורה הרב מיכה הלוי הרב קלמן בר הרב משה חיים לאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}