י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
פרטים חדשים מהחילוץ

הערכה בצה"ל: החטופים נהרגו מחנק במנהרה וגופותיהם הועברו | הרמטכ"ל בעזה: "נחושים להילחם בחמאס, ולהשיב את כל החטופים"

נסיבות מותם בשבי של החטופים נבדקות. אך הערכה שהם נהרגו מחנק במנהרה שבה הוחזקו. האירוע התרחש לפני כחצי שנה. צה"ל תקף יעד של חמאס באזור וניצתה שריפה שגרמה לעשן להציף את המנהרה. גם המחבלים ששמרו עליהם מתו מהעשן

הערכה בצה"ל: החטופים נהרגו מחנק במנהרה וגופותיהם הועברו | הרמטכ"ל בעזה: "נחושים להילחם בחמאס, ולהשיב את כל החטופים"
פעילות הכוחות בחילוץ החטופים צילום: דובר צה"ל

ההערכה המרכזית לגבי נסיבות מותם בשבי של לפחות חמישה מתוך שישה החטופים שגופותיהם הושבו הלילה מחאן יונס, היא שהם נהרגו מחנק במנהרה שבה הוחזקו - תוצאה אגבית מתקיפה של צה"ל.

במבצע החילוץ הושבו לארץ גופותיהם של נדב פופלוול, יגב בוכשטב, יורם מצגר, אברהם מונדר, חיים פרי ואלכס דנציג הי"ד. מבין השישה, מונדר היחידי שדבר מותו בשבי נודע רק הבוקר. 109 חטופים נותרו בשבי חמאס.

פעילות הכוחות בחילוץ החטופים צילום: דובר צה"ל

האירוע התרחש לפני כחצי שנה. לפי הערכה, המנהרה עצמה לא הותקפה, אך בקרבת מקום צה"ל תקף יעד של חמאס - וניצתה שריפה שגרמה לפחמן דו-חמצני שנפלט מהאש והציף את המנהרה שבה שהו החטופים. גם שוביהם של החטופים מחבלי חמאס שנשאו קלצ'ניקובים, אותרו במנהרה כשהם שלמים וללא רוח חיים, כך דיווח יואב זיתון ב-Ynet.

הקלטת קשר של מפקד גדוד 75, סגן-אלוף רון ללוחמיו לאחר השבת החטופים לשטח הארץ צילום: דובר צה"ל

בצה"ל הדגישו אחר הצהריים כי נעשה מאמץ אדיר בכל הפעולות הקרקעיות והאוויריות ברצועה להיזהר מלתקוף מקומות בהם יש חשד או מידע, ולו קל, לנוכחות חטופים, חיים או מתים. "יש לנו דילמה גם בהשמדה של כל מנהרה אם אין לה שלוחה נסתרת שמובילה לחטופים, כי רוב המנהרות בעזה מחוברות זו לזו. אנחנו מקפידים על זה ומסיטים התקפות חטיבתיות לכיוונים אחרים כאשר מגיע מידע ולו ברמת סמך נמוכה על הימצאות חטופים".

בתוך כך הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, סייר היום ברצועת עזה עם מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן, מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף אבי רוזנפלד, מפקדי החטיבות ומפקדי ולוחמי גדוד ״נצח יהודה״.

דברי הרמטכ"ל בביקור ברצועה צילום: דובר צה"ל
 
דברי הרמטכ"ל: "הלילה, במבצע שהוא לא מקרי, על בסיס מודיעין שעקבו אחריו הרבה מאוד זמן והוא הלך והתפתח, היה לנו מידע על מקום שנמצאים בו חללים קבורים שלנו שנחטפו, והליכה להביא אותם ממנהרה, עשרה מטרים מתחת לאדמה, להגיע, לחפור, לאתר את המנהרה, להיכנס ולהביא אנשים שלנו שהיינו מאוד רוצים להביא אותם בחיים, אבל גם להביא חלל לקבר ישראל זה דבר מאוד מאוד חשוב, זו מטרה, ואנחנו היום בלילה על שישה השלמנו את המלאכה הזו.
 
יש לנו נחישות רבה מאוד להילחם בחמאס, נחישות רבה מאוד להשיב את כל החטופים, בחיים את כל מי שאפשר, ואנחנו גם נהיה מאוד מאוד נחושים ונתמיד להביא גם את החללים חזרה לקבר ישראל".
 
הרמטכ״ל בעזה צילום: דובר צה"ל
חטופים חמאס מלחמת חרבות ברזל עזה הרמטכ"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}