י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
אימפריית הפשע

העיר הסינית שמלאה במכשירי אייפון שנגנבו באירופה

טלפונים ניידים שנגנבו ונחטפו מבעליהם ברחובות בריטניה, נשלחות על ידי כנופיות פשע לשווקי אלקטרוניקה ב"עמק הסיליקון" של סין, שם הם מפורקים לחלקים או נמכרים למקומיים תמורת מחירים זולים

העיר הסינית שמלאה במכשירי אייפון שנגנבו באירופה
אייפון. אילוסטרציה צילום: יח"צ

טלפונים ניידים שנגנבו או נחטפו ברחובות בריטניה נשלחים במספרים עצומים למחסנים בדרום סין, שם הם מפורקים לחלקים, מורכבים מחדש ונמכרים במחירים מוזלים, כך אמרו מומחים בתחום ל'דיילי מייל'.

הביקוש לטלפונים יד שניה במרכז האלקטרוניקה של שנזן, מביא גנגסטרים שמנהלים אימפריית גניבות באזורי עסקים בבריטניה, כולל פסטיבלי מוזיקה ובאזורי הומי אדם.

אם ניתן לפתוח אותם ולהחזירם להגדרות המפעל, הם חוזרים למפעל. אם לא ניתן למכור אותם בשלמותם, הם מפורקים והחלקים כמו המסך, לוח האם, והרמקול, מורכבים במכשירים חדשים. 

שנזן ממוקמת בדרום סין ליד הגבול עם הונג קונג, המקום ידוע בתור 'עמק הסיליקון' של המדינה בשל המומחיות של העיר באלקטרוניקה, המקום גם ביתם של חנויות קמעונאיות גדולות המוכרות מוצרי צריכה משומשים.

טלפונים גנובים רבים הגיעו לכביש Huaqiang South, אזור מלא במחסנים. על פי ההערכות, אחד המחסנים בכביש הזה מקבל טלפונים ניידים גנובים אשר מפורקים ונמכרים - אולי באותו אתר.

תושב לונדון סיפר ל'דיילי מייל' על הרגע שהטלפון שלו נחטף ברחוב בנייטסברידג' ביולי האחרון, והופיע פתאום מחדש בכתובת בסין לאחר מעקב.

מומחה לאבטחת הסייבר, תומס באלוגון, שחקר את שוק הטלפונים הגנובים בסין, אמר כי הפעילות הזאת הפכה למשהו מדאיג.

"זה עניין שקשור לכנופיות, עם גנגסטרים שמתמקדים באירועים ספציפיים - כמו פסטיבלים - וגונבים טלפונים במספרים גדולים, והם שולחים אותם לסין", אמר. "יש להם שוק גדול מאוד לטלפונים משומשים, אז הם מוכרים אותו כטלפון משומש או מפרקים אותו לחלקים, ולאחר מכן מועברים לטלפונים חדשים לגמרי".

באלוגון אמר שהוא למד באמצעות המחקר שלו על פושעים שיכולים לבנות טלפונים חדשים ממגוון חלקים בתוך 'שעות'. "אם אתה מגיע לאחד מהמחסנים ורוצה דגם טלפון מסוים, גם אם אין להם אותו, הם בדרך כלל יכולים להרכיב אותו מחלקים תוך כמה שעות", אמר. "יהיה לך מכשיר חדש לגמרי עשוי ממגוון חלקים מטלפונים שונים מאותו דגם. אלה נמכרים בזול מאוד בסין, כך שהסיכוי שהם יחזרו לבריטניה הוא קלוש. אבל ייתכן שטלפונים בבריטניה עשויים לכלול חלקים מסוימים שעברו בשוק הזה".

סוקרו הסקן, מלונדון, אמר שרוכב אופניים חשמלי חטף את האייפון 14 שלו מידו בזמן שהלך ברחוב בנייטסברידג' לעבר ביתו בדרום קנסינגטון לונדון ב-30 ביולי. הוא אמר לעיתון הבריטי: "הוא היה על אופניים חשמליים, אז לא התכוונתי לרוץ אחריו כי עד שהסתכלתי הוא היה כל כך רחוק".

הסקאן, בן 41, שעובד בתחום הפיננסים , השתמש בתכונה של אפל Find My iPhone כדי לאתר את המכשיר הגנוב שלו בכביש Huaqiang South בשנגן. "ראיתי באינטרנט מאות אלפי טלפונים מגיעים לסין. אני מבין איך אתה לא יכול למנוע גניבת טלפונים ממטרופולין. מה שאני לא מרוצה ממנו הוא איך לאחר מכן, הטלפון שלך מועבר בקלות למדינה אחרת".

״זה הפך לעסק גדול, מסחר עולמי, ושום דבר לא נעשה. המשטרה סגרה את התיק שלי כי לא נמצאו חשודים, אבל זה חלק מארגון פשע בינלאומי" אמר. "זה הפך לעסק גדול, מסחר עולמי, ושום דבר לא נעשה. המשטרה סגרה את התיק שלי כי לא נמצאו חשודים, אבל זה חלק מארגון פשע בינלאומי".

בתקרית דומה אך מחרידה, אמה הול צעדה ברחוב בלונדון עם הפלאפון שלה ביד, כנופיית צעירים על אופניים במרחק מטרים ספורים מדירתה חטפה לה את המכשיר. יותר ויותר קשה למכור טלפונים מבריטניה בגלל אמצעי אבטחה חדשים, אבל גם שלה הגיעה לסין.

לעיתונאית קלרה גספר נגנב הטלפון שלה במרץ האחרון, היא השתמשה באפליקציית Find My iPhone כדי לסמן אותו כאבוד - ורשמה מספר טלפון למקרה שמישהו ימצא אותו. אך תוך זמן קצר היא החלה לקבל הודעות טקסט מאיימות מגנב בדרום סין בדרישה להסיר אותו מחשבון האפל שלה כדי שניתן יהיה לעשות בו שימוש חוזר. 

באחד הטקסטים נכתב: "את הולכת להיפגע. הרגתי הרבה פחות בגלל טלפון בעבר, ונראה אם ​​את מעריכה את חייך בטלפון הזה, כדי שאדע כמה זה חמור. אני יודע מי את ואיפה את גרה וכל המשפחה שלך תישחט, אני הולך להכות אותך בצורה נוראית חתיכת זבל, בזבוז אוויר. את והמשפחה שלך כולכם תראו אותי". 

נתונים שפורסמו ב'דיילי מייל', הראו כי טלפון נייד מדווח כגנוב בלונדון כל שש דקות. כמעט 91,000 טלפונים נחטפו מתושבי לונדון בשנת 2022, בממוצע של 248 ביום, כאשר רק שני אחוזים מהמכשירים הגנובים נמצאו.

סין בריטניה פלאפונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}