י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
הדילמה של טהראן

הנשיא אסד חושש ממלחמה אזורית ושיגר מסר מיוחד לאיראן

על רקע החשש ממלחמה אזורית - משטר אסד העביר לאיראן מסרים כי הוא אינו רוצה להיגרר למלחמה נרחבת. המיליציות בעיראק והמורדים החות'ים בתימן רוצים גישה תוקפנית יותר, לא רק כלפי ישראל אלא כלפי כוחות ארה"ב המוצבים באזור

הנשיא אסד חושש ממלחמה אזורית ושיגר מסר מיוחד לאיראן
טיל איראני צילום: צילום מסך

איראן מקרינה כוח באמצעות רשת של מיליציות להן היא מעבירה כסף ונשק. אבל כשהאזור על סף סכסוך רחב יותר, המידה שבה איראן יכולה לסמוך על שותפיה תיבחן כפי שמעולם לא נבחנה.

מבודדת וכפופה לסנקציות בינלאומיות, איראן שמה לה למטרה לבנות קואליציה של מיליציות המתואמות אידיאולוגית עם האג'נדה האנטי-מערבית של טהראן ותכנון טילים ומל"טים בעלות נמוכה כדי להתמודד עם ההגנה האווירית המוגבלת שלה.

המיליציות הללו נלחמות ישירות נגד ישראל, ארה"ב ואינטרסים מערביים אחרים, מה שמאפשר לאיראן להישאר מאחור ולא לקחת אחריות ישירה שתביא לתקיפות נגדה.

אבל עכשיו מדווח ה'וול סטריט ג'ורנל' מתחילים להופיע סדקים בברית. בעוד איראן שוקלת כיצד להגיב לחיסול הנייה, היא צריכה לתכנן כיצד לפגוע בישראל מספיק כדי לבסס הרתעה, אך מבלי לחטוף תגובה על אדמת איראן. האינטרסים המגוונים של מיליציות שונות בעלות הברית כולל אלו בלבנון, עיראק, סוריה ותימן עלולים לסבך את הדברים.

מתקפה על איראן עצמה עלולה לגרום לנזק משמעותי, טהראן נאבקת להוכיח שההגנה שלה יכולה להגיב לתקיפה במרחב האווירי שלה. 

בינואר, לאחר שטהראן פגעה במטרות בפקיסטן, הפקיסטנים הגיבו בתקיפה אווירית משלהם באזורי הגבול של איראן. ואז הגיעה המתקפה של ישראל על איספהאן באפריל.

מערכת הגנה אווירית מיושנת

רוב מטוסי הקרב ומערכות ההגנה האווירית נקנו בשנות השבעים לפני המהפכה האסלאמית של 1979, כתוצאה מכך, טהראן התרכזה בלצייד את הכוחות הצבאיים שלה ביכולות אחרות. כמו שימוש ברחפנים וטילים שיכולים לתקוף את ישראל אך לא מועילים להגן על המרחב האווירי שלה.

"רוב מטוסי הקרב של איראן וכל הנשק שלהם מיושנים", אמר דאגלס בארי, עמית בכיר לתעופה וחלל במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים בלונדון. בנוסף, "בהתחשב בשטח הגדול של המדינה, מתן הגנה אווירית מלאה של כל המטרות הפוטנציאליות אינו אפשרי".

איראן הצליחה לרכוש מספר קטן ממערכות ההגנה של רוסיה S-300 ב-2016, אבל נראה שגם זה לא מספיק. הבסיס האווירי באיספהאן, שבו תקפה ישראל באפריל, היה מצויד במערכת S-300.

הסיכון של מלחמה אזורית יהיה גבוה במיוחד עבור חיזבאללה. משטרו של נשיא סוריה בשאר אל-אסד, שהישרדותו תלויה במידה רבה באיראן ובמיליציות שלה, אמר לאיראן שהוא לא רוצה להיגרר למלחמה, כך לפי יועץ לממשלת סוריה וגורם ביטחוני אירופי ששוחחו עם ה'וול סטריט ג'ורנל'.
דמשק נמצאת במשבר כלכלי שנגרם על ידי שנים של סנקציות, שהובילו להפגנות בקרב חלקים גדולים מאוכלוסייתה, והנהגתה איבדה שליטה על מובלעות עצומות בצפון ובמזרח המדינה.

אבל נראה כי המיליציות של איראן בעיראק והמורדים החות'ים בתימן רוצים גישה תוקפנית יותר, לא רק כלפי ישראל אלא כלפי כוחות ארה"ב המוצבים באזור ואינטרסים מערביים אחרים, וזה אתגר גדול לאיראן איך היא תתמודד עם המצב.

איראן חיזבאללה סוריה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}