י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
המכרסם הגדול בישראל

כל מה שחשוב לדעת: מה עושים כשנתקלים בדורבן?

לאחר שגבר בן 50 נפצע בינוני מפגיעת דורבן בחצור וננעצו בגופו 41 קוצים, חשוב להכיר מקרוב את המכרסם הגדול בישראל - כלל הדרבנים מתרחקים מבני אדם, אך כמו כל חיית בר כשהוא חש בסכנה הוא עלול לתקוף ולהגן על עצמו | כל מה שחשוב לדעת על דורבן

כל מה שחשוב לדעת: מה עושים כשנתקלים בדורבן?
דורבן צילום: דויד רזק

בעת האחרונה, הדורבן מצא את עצמו במרכז תשומת הלב הציבורית, מעורר סקרנות וגם חששות. הדורבן למרות מראהו הקוצני צמחוני הוא מעדיף להימנע ממפגשים עם בני אדם. עם זאת, מדי פעם הוא נכנס לישובים, מה שעלול להוביל למפגשים בלתי רצויים. במפגש הבא עם דרבן שימרו מרחק.

מיהו הדרבן?

  • הדורבן ההודי (Hystrix indica) הוא חיית בר מוגנת, המכרסם הגדול ביותר בישראל.
  • אורך גופו כ-90 ס"מ, אורך זנבו כ-15 ס"מ ומשקלו כ-13 ק"ג.
  • גופו של הדורבן מכוסה קוצים שאורכם עד 50 ס"מ.
  • קוצי הדורבן משמשים לו רק להגנה פסיבית מפני טורפים, ובניגוד לאמונה הרווחת הוא אינו מסוגל "לירות" אותם.
  • כשהדורבן חש סכנה הוא מסמר את הקוצים ואלו רוטטים ומשמיעים רעש מאיים.
  • שיטת ההגנה של הדורבן היא הליכה לאחור, כשהקוצים מופנים כלפי האיום.

איל ברטובדורבןצילום: איל ברטוב

דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים מספר על הדורבן בארץ: "דורבן הודי הוא מין של מכרסם, צמחוני המצוי בכל השטחים הפתוחים בישראל ומדי פעם גם נכנס לישובים. כבעל חיים צמחוני הוא ניזון על שורשים, עלים וחלקי צמח אחרים. הדרבנים ידועים בכושר החפירה שלהם וחלק ממזונם הוא פקעות של צמחי בצל ופקעת.

באזור הר הנגב ניכרת חשיבות רבה לנבירות של הדרבן אחר פקעות מאחר והנבירות שלו יוצרות את נקודת ההתבססות הבאה לזרעים של צמחים אחרים.

הדרבן עלול לפגוע בעצים צעירים כאשר הוא מגרד את קליפת העץ ופוגע אנושות במשק המים של העץ המתפתח. כמו מרבית היונקים בישראל הדרבן הוא חיה מוגנת ועל מנת לטפל בפרטים המסבים נזק לתשתית יש לפנות לנציג רשות הטבע והגנים שיגיע ויסייע לטפל בבעיה."

מה עושים כשרואים דורבן?

ככלל הדרבנים מתרחקים מבני אדם אך כמו כל חיית בר כשהוא חש בסכנה הוא עלול לתקוף ולהגן על עצמו. השיטה הטובה ביותר מבחינת הדורבן היא הליכה לאחור כך שכל מערכת השערות הנוקשות שלו, "הקוצים" מופנית כלפי התוקף. באופן זה דרבנים מרחיקים מעליהם טורפים פוטנציאלים כמו אריות ונמרים.

במפגש הבא עם דרבן שימרו מרחק, אל תדחקו אותו לפינה.

דורבן סכנה כללים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}