י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
החורבן בגליל

המחיר של המלחמה: הצצה אל אתרי הטבע בצפון שסגורים כבר חודשים

הירוק נותר ללא נגיעה, השקט שורר והמסלולים ריקים: רשות הטבע והגנים משתפת אותנו בצילומים מהאתרים האהובים ומספרת לנו מה קורה ב-8 אתרי הטבע הסגורים מאז ה-7.10, מי נמצא שם ואיך יראו ביום שיחזרו המטיילים?

המחיר של המלחמה: הצצה אל אתרי הטבע בצפון שסגורים כבר חודשים
הגשר התלוי בבניאס צילום: פאדי סברה, רט"ג

עם תחילת מלחמת חרבות ברזל, רשות הטבע והגנים נאלצה בהתאם למצב הביטחוני לסגור חלק משמורות הטבע והגנים הלאומיים לכניסת מבקרים. היום, 10 חודשים מתחילת הלחימה 8 מאתרי הרשות עדיין עומדים שוממים מאדם – כולם בצפון הרחוק.

מג'די דמקסי, רט"גחורשת טלצילום: מג'די דמקסי, רט"ג

מתחילת הלחימה, צפון הארץ נמצא תחת אש הלחימה, מה שהביא לשריפה של כ-182,000 דונם בשמורות הטבע, הגנים הלאומיים היערות והשטחים הפתוחים בצפון הארץ. למרות שהמצב נשמע עגום ותמונות השריפה קשות לצפייה, אנשי רשות הטבע והגנים עושים עבודה קשה להגן על אתרי הטיול האהובים עלינו – וההצלחה לפיהם גדולה.

ד"ר עמית דולב, אקולוג מחוז צפון ברשות הטבע והגנים, מציין שכבר בחורף הקרוב נראה את הצפון מוריק ומלבלב: "אכן נשרפו דונמים רבים, אבל חשוב לבחון את סוג השטחים שנשרפו. מתוך כ 160 אלף הדונמים שנשרפו בצפון בשטחים הפתוחים מתחילת שנת 2024, כ-130 אלף דונם שנשרפו הם בשטחים בהם יש בתות עשבוניות ושיחים, או במילים פשוטות – עשבייה. עשבייה שנשרפת תתחדש כבר בגשמים הראשונים. צוותי רשות הטבע והגנים וכיבוי והצלה עשו ועושים עבודה נפלאה, מקצועית ומאומצת לילות כימים ומצליחים למנוע מהלהבות להגיע ללב ליבן של השמורות ולערוצי הנחל. אני חושב שהציבור ישמח לגלות שהצפון כבר בחורף הבא יראה לנו, ברובו, כמו בעבר".

יחיאל פרקש, רט"גגן לאומי ברעם צילום: יחיאל פרקש, רט"ג

מאז תחילת הלחימה, 8 שמורות טבע וגנים לאומיים עומדים סגורים כבר עשרה חודשים:

גן לאומי וחוף אכזיב, שמורת טבע נחל חרמון-בניאס, גן לאומי ברעם, גן לאומי חורשת טל, שמורת טבע נחל עיון, גן לאומי מבצר נמרוד, שמורת טבע נחל שניר ושמורת הטבע תל דן.

לאורך הזמן, שמורות וגנים לאומיים נסגרו ונפתחו בהתאם למצב. ל-8 שסגורים מאז תחילת הלחימה, הצטרפו בחודשים האחרונים מספר שמורות טבע וגנים נוספים: שמורת טבע מורדות הגולן, שמורת טבע הר מירון (רק שביל הפסגה), שמורת טבע יער אודם ושמורת טבע נחל עמוד. בשנים שקטות, אתרי הצפון מקבלים את פניהם של מאות אלפי מבקרים, ישראלים ותיירים כאחד. רק בחודש יולי אשתקד, פקדו את אתרי הצפון כ-458,438 אלף מטיילים ומטיילות, רובם המכריע – ישראלים.

היום כאמור, אתרים שבשגרה מקבלים כמויות קהל גדולות, עומדים סגורים. שי קורן, סגן מנהל מחוז צפון ברשות הטבע והגנים, מספר לנו מה קרה במקומות הללו, מאז החלה הלחימה וכיצד מתנהג הציבור: "אתרי הצפון עומדים שוממים ממטיילים מאז תחילת הלחימה, הישראלים יודעים לשמור על הכללים ואנחנו רואים ממש בודדים שמנסים להגיע לאזורי הסיכון. הגנים הלאומיים והשמורות המוסדרות הסגורות – כמובן שאיש לא נכנס אליהם פרט לצוות האתר, וגם בשמורות בשטחים הפתוחים שהודענו על סגירתן ואין לנו דרך לסגור בצורה פיזית – אנשים כמעט ולא מגיעים."

קורן מסביר, שפרט לנחל עיון, שאליו לא נכנסו כלל מאז החלה הלחימה, השמורות והגנים מתוחזקים על ידי צוותי הרשות בדרך קבע. "רוב האתרים לא צריכים יותר מיום-יומיים הכנה לפני קבלת קהל. עובדי הרשות ממשיכים לתחזק, לגזום לסדר את השבילים ומחזיקים את הגנים והשמורות מוכנים ליום בו יוכלו הישראלים לחזור לאתרי הטבע בצפון".

מג'די דמקסי רט"גחורשת טלצילום: מג'די דמקסי רט"ג

רשות הטבע והגנים מסבירה כי אכן לא קלטו עובדים עונתיים מאז החלה הלחימה, אך כלל עובדי הצפון ממשיכים לעבוד הן באתרים הסגורים והן באתרים הפתוחים, קורן: "עובדי צפון רבים גויסו למילואים, והשאר ממשיכים בעבודה, מגיעים ומתחזקים את האתרים, או עובדים באתרים בחלקו הדרומי יותר של המחוז. רק בשבועיים האחרונים, עם החרפת המצב הבטחוני, הוצאנו את הצוותים מהאתרים הסגורים וכרגע מגיעים רק מידי פעם, עד לרגיעת המצב."

חגי שלמה, רט"גיחמורים בחורשת טלצילום: חגי שלמה, רט"ג

חגי שלמה, מנהל גן לאומי חורשת טל, מספר איך האתר נראה מבפנים: "מלבד המדשאות שאנחנו לא משקים בשל העלויות הגבוהות המיותרות בתקופה זו, האתר נשמר ומתוחזק בצורה טובה וברמה גבוהה על ידי צוות האתר שנשאר בשטח. המים עדיין צלולים וקרים ומחכים למבקרים, חניון הלילה עומד על טילו – הצלחנו להגן עליו מכל משמר. הפגיעה שכן הייתה באזורנו הייתה מחוץ לשמורה, על הגבול בין חורשת טל לקיבוץ הגושרים, נשרפה קצת צמחיית קנים אבל הצוות הצליח להשתלט ולעצור בעזרת פעולות כיבוי עצימות שעצרו את האש."

חגי מסביר שבשונה מתקופת הקורונה בה לא פקדו את הטבע מבקרים, המלחמה אינה מטיבה לסביבה: "אנחנו עדיין לא יודעים איך הרעש הטילים והלחימה משפיעים על בעלי החיים בשטח, ידוע שיש להם שמיעה יותר חדה מאיתנו. כרגע אין לנו אינדיקציה האם זה השפיע עליהם אבל זה ממש לא אותו הדבר כמו הקורונ. האתר לא עומד "שקט", יש בומים אל קוליים, תנועה של צה"ל בחלק מהמקומות, שריפות שפורצות, זה אינו אותו המצב, הטבע הפסיד במלחמה הזו, הוא הראשון שנפגע והאחרון שנוטים לשקם, האנשים באים לפניו."

פאדי סברה, רט"גשמורת טבע הבניאסצילום: פאדי סברה, רט"ג

שי קורן מוסיף כי ברשות מחכים ומתכוננים גם ליום שאחרי הלחימה: "הכנו תוכנית ראשונית עם האקולוגים לשיקום ליום אחרי המלחמה, היא כמובן משתנה בכל רגע נתון בהתאם למצב הביטחוני. חלק מהמפגעים שנגרמו כתוצאה מהמלחמה התחלנו לשקם לבד וחלק ביחד עם הצבא וחלק יידרש לתקציב מיוחד לשיקום. ברגע שהכניסה לשמורות תהיה בטיחותית נפתח לקהל, מקווים שהציבור לא יצטרך לחכות זמן רב בין סוף הלחימה לשיבה לטבע".

יחיאל פרקש רט"גגן לאומי ברעםצילום: יחיאל פרקש רט"ג

רשות הטבע והגנים גן לאומי שמורת טבע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}