י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
יום הולדת שמח

ר' בעריש חגג 104, וסיפר כיצד אחיו הציל אותו מהנאצים

ניצול השואה סיפר כיצד שריפות כילו את הגטו במהלך המרד באפריל 1943, שגבה את חייהם של אביהם, האח הבכור לייבל, גיסתו ושני ילדיהם. הוא אמר על אחיו: "אלמלא מרדכי, הייתי נשרף באש בגטו או נשרף בתנורים במחנות ריכוז"

ר' בעריש חגג 104, וסיפר כיצד אחיו הציל אותו מהנאצים
ר' בעריש אורבך לפני העמוד צילום: Yeshiva world news

מוקף במשפחה, חברים ועוגה ענקית, חגג ניצול השואה ר' בעריש אורבך את יום הולדתו ה-104 בקולפילד, אוסטרליה אתמול. עם המילים "יום הולדת 104 שמח" כתוב בעברית על העוגה, החגיגה סימנה אבן דרך בחייו של אדם ששרד את זוועות גטו ורשה במהלך מלחמת העולם השנייה ומי שמקפיד לגשת אל העמוד ביארצייט של אמו, שנפטרה לפני יותר מ-100 שנה.

אורחים התאספו ביום ראשון בביתו של ר' בעריש לשתות לחיים. ר' בעריש, חגג 104 שנים ביום שבת האחרון, כולל שלושת ילדיו ונכדיו והמשפחה המורחבת הסובבת אותו.

לפני יותר מ-80 שנה הוא היה מהבודדים ששרדו את גטו ורשה בפולין שהיתה כבושה בידי הנאצים. ר' בעריש סיפר על אחיו, מרדכי הי"ד, הוא מייחס לו את הצלת חייו מספר פעמים. מרדכי, שהיה חלק מהמחתרת האנטי-נאצית, סייע לבעריש להימלט מהגטו בכך שנתן לו תעודת זהות מזויפת ומדי משטרה פולנית.

"מרדכי הציל את חיי. כמובן, הוא הגיבור שלי", אמר, קולו נרגש. הוא נזכר בשריפות שכילו את הגטו במהלך המרד באפריל 1943, שגבה את חייהם של אביהם, האח הבכור לייבל, גיסתו ושני ילדיהם. "אני עדיין רואה את האש בעיניים שלי" הוא אמר.

אולם אומץ ליבו של מרדכי עלתה לו בחייו. כשהוא מתחזה לגוי, הוא נתפס על ידי הגסטפו, מרדכי נורה ונהרג. "אלמלא מרדכי, הייתי נשרף באש בגטו או נשרף בתנורים במחנות ריכוז", אמר ר' בעריש. "במשך רוב חיי חשבתי עליו, היכן שהייתי".

לאחר שנמלט מהגטו, בילה בעריש את שארית המלחמה במקלטים, וחי כל הזמן בפחד להתגלות על ידי הגרמנים. "אם הגרמנים היו מוצאים אותי, הם היו יורים בי במקום. כמו אח שלי" הוא אמר.

בעריש היגר למלבורן אוסטרליה ב-1947, שם בנה עסק סריגה מצליח. בשנת 1955 הכיר את רעייתו המנוחה טובה ע"ה. טובה נפטרה ממחלת הסרטן לפני 12 שנים.

ר' בעריש איבד את אימו רבקה אורבך (לבית בלאס) בביאלה שבפולין בשנת 1920 כשהיה בן מספר חודשים בלבד, לאחר שחלתה במחלת הטיפוס. עד היום הוא מספר לסובבים אותו זיכרונות מימי ילדותו בתלמוד התורה בפולין.

באוגוסט 2020 חגג הרב בעריש את יום הולדתו ה-100, וקיבל מכתב ברכה מהמלכה אליזבת המנוחה שאוסטרליה נמצאת תחת הכתר הבריטי: "אני שמחה לשמוע שאתה חוגג יום הולדת 100" נכתב, "מזל טוב וברכות ואיחולים לבביים ביום המאוד מיוחד הזה".

בעריש אורבך אוסטרליה נאצים פולין גטו ורשא יום הולדת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}