י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
העימות לשיא

בשלוש עתירות במקביל: לוין מבקש ייצוג נפרד בבג"ץ

שר המשפטים תקף במכתבו ליועמ"שית: "טוב היה לו לא היינו נקלעים למצב זה פעם אחר פעם. עצם הצורך החוזר ונשנה לייצוג נפרד מעלה תהיות רבות באשר לאופן עבודת הייעוץ המשפטי לממשלה מאז כינון הממשלה הנוכחית"

בשלוש עתירות במקביל: לוין מבקש ייצוג נפרד בבג"ץ
יריב לוין צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

שר המשפטים, יריב לוין דורש הערב (ראשון) מהיועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, לאפשר לממשלה ייצוג פרטי בשלוש העתירות שצפויות להגיע לדיון בפני שופטי הבג"ץ.

שלוש העתירות הן העתירה בנושא מינוי ממלאת מקום יו"ר הרשות השניה (גוף המפקח על כלי תקשורת משודרים), העתירה נגד החלטת הממשלה בנושא מינוי נציב שירות המדינה, והעתירה בעניין מינויו של האלוף צ'ייני מרום לתפקיד ראש מטה היישום בצפון.

"להווי ידוע כי הוגשו לבג''ץ שלוש העתירות שבנדון, שעניינן החלטות ממשלה חשובות, אשר יש בעניינן מחלוקת ופער גדול בין עמדת הממשלה לבין עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה", כתב לוין במכתבו ליועמ"שית. "נוכח חשיבות הנושאים והיקף הפער, אין מנוס מכך שהממשלה תהיה מיוצגת בהליכים אלה בייצוג נפרד".

לוין ציין כי זהו איננו המצב הרצוי, אך זו האלטרנטיבה הפחות גרועה בסיטואציה אליה נקלעו הממשלה והייעוץ המשפטי: "אדגיש, כי טוב היה לו לא היינו נקלעים למצב זה פעם אחר פעם. עצם הצורך החוזר ונשנה לייצוג נפרד מעלה תהיות רבות באשר לאופן עבודת הייעוץ המשפטי לממשלה מאז כינון הממשלה הנוכחית. עם זאת, כאמור, במצב שנוצר הפתרון של מתן ייצוג נפרד הוא הפתרון היחיד האפשרי".

עוד הוסיף לוין במכתבו: "אבקש להדגיש כי ראוי למנוע מראש את המצב הבלתי מתקבל על הדעת שהתרחש בבג''ץ 4769/24 שעניינו החלטת ממשלה מספר 1724, עת הממשלה יוצגה כביכול על ידי הייעוץ המשפטי לממשלה, אשר עמדתו הייתה מנוגדת לחלוטין לעמדת הממשלה ולהחלטתה, ותואמת דווקא את עמדת העותרים. במצב זה, התקיים למעשה דיון במעמד צד אחד, תוך שמהממשלה נשללת אפילו הזכות הבסיסית והיסודית ביותר להיות מיוצגת ושדברה ישמע בפני בית המשפט".

מוקדם יותר היום (ראשון), הגישה התנועה לאיכות השלטון עתירה לבג"ץ בדרישה לבטל את החלטת הממשלה הקובעת כי נציב שירות המדינה הבא יתמנה בהתאם להצעת ראש הממשלה ולאחר בדיקה של הוועדה המייעצת למינויים בכירים. בעתירה נטען כי ההחלטה התקבלה בניגוד לחוות דעת משפטיות, בניגוד להחלטות ממשלה קודמות, ותוך פגיעה חמורה באופיו הממלכתי והמקצועי של תפקיד הנציב ושל שירות המדינה בכלל.

גורמים במשרד המשפטים אמרו ל'בחדרי', כי היועצת המשפטית לממשלה צפויה לצדד בעמדת העותרים בעתירה, לאחר שהתנגדה להחלטת הממשלה המדוברת. עוד פרסמנו, כי ההערכה היא שהממשלה תבקש ייצוג נפרד גם במקרה הזה, כפי שאכן קרה. 

יריב לוין היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}