ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
נחוש לפעול

תגובת חיזבאללה נדחתה – אך לא בוטלה: מהן הסיבות לעיכוב?

מבחינתו של חיזבאללה קיים צורך חיוני בתגובה לא רק משום התחייבותו החד משמעית לכך של נסראללה בהלווייתו של פואד שכר, אלא בעיקר כדי לשקם את דימוי העוצמה של הארגון, כמו גם הציר של איראן כולו

תגובת חיזבאללה נדחתה – אך לא בוטלה: מהן הסיבות לעיכוב?
נסראללה בנאומו צילום: חיזבאללה

אורנה מזרחי, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי, טוענת כי תגובת חיזבאללה לחיסולו של פואד שוכר תגיע - ומסבירה את הסיבות לעיכוב.

היא כותבת: התגובה הצבאית המובטחת מצד חיזבאללה לחיסול רמטכ"ל הארגון מתעכבת, אך אין להסיק מכך שחזבאללה ימנע ממהלך צבאי חריג ומפתיע כתגובה כפי שממשיכים להבטיח כל שופריו של הארגון.

העיכוב נבע תחילה מהצורך לגבש יחד עם איראן את מתווה התגובה ועיתויה, כשהדילמה העיקרית העומדת לפתחו של חיזבאללה היא בבחירת אותו מהלך צבאי אשר מצד אחד ייתפס כמשמעותי ומרתיע, אך מצד שני יהיה כזה שישראל תוכל להכיל באופן שתגובתה לא תגרום להידרדרות עד כדי הסלמה למלחמה רחבה. הצטרף לכך בהמשך, בעקבות המאמץ האינטנסיבי האמריקני להביא לכדי סיכום את עסקת החטופים בין ישראל לחמאס, האינטרס שלא להצטייר כגורם העלול לטרפד מאמץ זה, מה גם שהשגת הפסקת אש תאפשר לארגון להפסיק את תקיפותיו בצפון כפי שהוא מבטיח כבר חודשים ארוכים.

מבחינתו של חיזבאללה קיים צורך חיוני בתגובה לא רק משום התחייבותו החד משמעית לכך של נסראללה בהלווייתו של פואד שכר, אלא בעיקר כדי לשקם את דימוי העוצמה של הארגון, כמו גם הציר של איראן כולו - במאזן ההרתעה מול ישראל. בראייתו, התגובה על החיסול בוא תבוא במסלול נפרד מזה של "מלחמת ההתשה" הנמשכת בגבול הצפון מאז ה- 8 באוקטובר 2023, שנועדה לתמיכה במלחמתו של חמאס בעזה.

במסגרת זאת, בשבועיים שחלפו מאז החיסול המשיך הארגון בהתקפותיו היומיומיות בצפון, אם כי ניכר היה שהארגון נמנע בתקופה רגישה זו מלחרוג מהמתווה המוכר של פעולותיו הקבועות בהתאם למשוואות שעל פיהן פעל במהלך עשרת החודשים האחרונים. זאת למרות המחירים הכבדים שהוא ממשיך לשלם בעקבות פעולות צה"ל: הרס תשתיות, אובדן פעילים (בשבועיים שחלפו מאז החיסול של שכר נהרגו 25 אנשי חיזבאללה), ביקורת פנימית הולכת וגוברת על הארגון הגורר את לבנון למלחמה שבה היא לא מעוניינת ושתפגע בה קשות ולחץ בינלאומי להימנע מתגובה. במקביל, ניכרת עליית מדרגה בלוחמה הפסיכולוגית שמקדם חזבאללה ברשתות החברתיות מול צה"ל (להרתעה) ומול הציבור הישראלי (לזריעת פחד וייאוש), במיוחד בחשיפה החריגה של מתקן תת קרקעי ענק ובו אמצעי לחימה ותחמושת לשימוש מיידי.

לסיכום, נראה כי חיזבאללה לא ויתר על תגובה לחיסול ונחוש ליזום מהלך שיחרוג מפעולותיו עד כה ושעלול להוביל להסלמה, אך המאמץ הנמשך להשגת עסקת חטופים, ההתלבטויות באיראן לגבי התגובה, והחשש מתקיפה ישראלית נרחבת, עשויים להשפיע על אופי התגובה, כך שתהייה שונה מזו שהתכוון אליה מלכתחילה מבחינת עוצמתה ועיתוייה. משמעות הדבר מבחינת ישראל היא כי היא נדרשת המשך הערנות והמוכנות, כולל לאפשרות של "הפתעות".

חיזבאללה חסן נסראללה פואד שוכר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}