י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
הסערה מגיעה לבג"ץ

עתירה נגד החלטת הממשלה בנושא מינוי נציב שירות המדינה

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בדרישה לבטל את החלטת הממשלה על אופן מינוי נציב שירות המדינה. גורמים במשרד המשפטים אמרו ל'בחדרי', כי היועצת המשפטית לממשלה צפויה לצדד בעמדת העותרים. ההערכה היא שהממשלה תבקש ייצוג נפרד גם במקרה הזה

עתירה נגד החלטת הממשלה בנושא מינוי נציב שירות המדינה
בית המשפט העליון צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

התנועה לאיכות השלטון הגישה היום (ראשון) עתירה לבג"ץ בדרישה לבטל את החלטת הממשלה הקובעת כי נציב שירות המדינה הבא יתמנה בהתאם להצעת ראש הממשלה ולאחר בדיקה של הוועדה המייעצת למינויים בכירים. בעתירה נטען כי ההחלטה התקבלה בניגוד לחוות דעת משפטיות, בניגוד להחלטות ממשלה קודמות, ותוך פגיעה חמורה באופיו הממלכתי והמקצועי של תפקיד הנציב ושל שירות המדינה בכלל.

גורמים במשרד המשפטים אמרו ל'בחדרי', כי היועצת המשפטית לממשלה צפויה לצדד בעמדת העותרים בעתירה, לאחר שהתנגדה להחלטת הממשלה המדוברת. לאור זאת, ההערכה היא שהממשלה תבקש ייצוג נפרד גם במקרה הזה.

התנועה טוענת בעתירתה כי החלטת הממשלה מתעלמת מנוהל שגובש על ידי היועצת המשפטית למשרד ראש הממשלה והיועצת המשפטית לממשלה, לפיו יש למנות את נציב שירות המדינה באמצעות ועדת איתור. הנוהל גובש בהתאם להחלטת ממשלה קודמת משנת 2018, שקבעה כי הממשלה תידרש לנוהל שיגובש על ידי הייעוץ המשפטי בעניין דרכי מינויו של הנציב.

לטענת התנועה, החלטת הממשלה מאפשרת מינוי פוליטי לתפקיד הנציב, מבלי שייבדקו כישוריו והתאמתו לתפקיד. זאת, משום שהוועדה המייעצת בודקת רק היבטים של טוהר מידות ולא את התאמתו המקצועית של המועמד לתפקיד. העתירה מדגישה כי לתפקיד נציב שירות המדינה לא נקבעו תנאי סף, ולכן יש חשיבות מיוחדת לבדיקה מעמיקה של כישורי המועמד.

בנוסף, התנועה לאיכות השלטון טוענת כי החלטת הממשלה התקבלה תוך התעלמות מוחלטת מחוות דעת משפטיות חד משמעיות של היועצת המשפטית לממשלה והיועצת המשפטית למשרד ראש הממשלה. לפי העתירה, התעלמות זו מהווה הפרה של הדין, שכן היועצת המשפטית לממשלה היא הפרשנית המוסמכת של החוק עבור הרשות המבצעת.

התנועה סבורה כי החלטת הממשלה לוקה בחוסר סבירות קיצוני, שכן היא מתעלמת משיקולים מרכזיים כמו עצמאות הנציב, מקצועיותו, וכישוריו הגבוהים. לטענתה, ההחלטה פוגעת באמון הציבור בשירות הציבורי וביכולתו לספק שירות מקצועי ושוויוני לכל אזרח.

התנועה מבקשת בעתירה מבית המשפט להוציא צו על תנאי המורה לממשלה לבטל את החלטתה, וכן צו ביניים המקפיא את הליך המינוי לתפקיד נציב שירות המדינה עד להכרעה בעתירה.

בית המשפט העליון נציב שירות המדינה בג"ץ התנועה לאיכות השלטון היועצת המשפטית לממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}