ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
כל הנתונים

השלכות המלחמה: האטה מדאיגה בצמיחה הכלכלית בישראל

נתוני הלמ"ס חושפים האטה בצמיחה הכלכלית ברבעון השני של 2024, עם ירידה חדה בתמ"ג העסקי וההשקעות. בזמן שההוצאה לצריכה פרטית ממשיכה לעלות, היצוא והיבוא סופגים מכה קשה על רקע ההשלכות המתמשכות של המלחמה

השלכות המלחמה: האטה מדאיגה בצמיחה הכלכלית בישראל
משבר כלכלי. אילוסטרציה צילום: פיקסביי

נתוני הצמיחה במשק לרבעון השני של שנת 2024, שפורסמו היום (ראשון) ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מלמדים על ההאטה בפעילות הכלכלית בישראל, ככל הנראה על רקע המלחמה. 

ברבעון השני של שנת 2024, נרשמה עלייה של 1.2% בלבד בתוצר המקומי הגולמי בקצב שנתי (0.3% בחישוב רבעוני). מדובר בירידה של 1.4% בצמיחה אל מול התקופה המקבילה אשתקד - הרבעון השני של שנת 2023. התמ"ג נחשב לנתון המרכזי שמודד את צמיחת הכלכלה.

בתמ"ג העסקי, נרשמה ברבעון השני של 2024 ירידה של 1.9% בקצב שנתי (0.5% בחישוב רבעוני), בהשוואה לשנה שעברה מדובר בירידה של 4.8% בתמ"ג העסקי.

הגידול בתוצר הנובע מהוצאות הממשלה גם המשיך לגדול ועמד על 8.2% בחישוב שנתי (2.0% בחישוב רבעוני), עלייה של 22.9% לעומת שנה שעברה. 

בהוצאה לצריכה פרטית, נרשמה עלייה של 12.0% (2.9% בחישוב רבעוני), שזה 1.2% יותר מבשנה שעברה. 

עוד לפי נתוני הלמ"ס, חלה עליה של 1.1% בהשקעות בנכסים קבועים (0.3% בחישוב רבעוני), מדובר בירידה חדה של 16.9%% בהשוואה לשנה שעברה.

בנוסף, נרשמה ירידה של 7.1% ביצוא הסחורות והשירותים למעט חברות הזנק ויהלומים (1.8% בחישוב רבעוני), בהשוואה לשנה שעברה זו ירידה של 8.1%.

כמו כן, נתוני הרבעון השני של שנת 2024 מצביעים על ירידה של 7.3% ביבוא הסחורות והשירותים למעט ייבוא ביטחוני, אניות מטוסים ויהלומים (1.9% בחישוב רבעוני). לעומת שנה שעברה מדובר בירידה של 9.8%.

בלמ"ס ציינו כי אומדן זה מבוסס על מקורות נתונים שחלקם אינם סופיים ושלמים וכי האומדן עשוי להתעדכן עם קבלת הנתונים הסופיים.

יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, הסביר בשיחה עם 'גלובס', כי המשק מתקשה להתאושש מהמלחמה, בעיקר בגלל בעיות היצע ולא ביקוש. "המחסור בעובדים פלסטינים מונע התאוששות מלאה בהשקעות בבנייה למגורים. כל עוד ענף הבינוי לא מתאושש ומפונים לא חוזרים לעסקים, רמת הפעילות המקומית של המשק תשאר ממותנת יחסית".

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה צמיחה כלכלית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}