י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
הפרטים המלאים

מחקר מיוחד: זה מה שנמצא בדגימות שנערכו לתושבי חיפה

מחקר מצא קשר חיובי בין ריכוזים גבוהים של חלקיקים בגודל ננומטרי בדגימות EBC (עיבוי נשימתי) למדדים דלקתיים בדרכי הנשימה בנבדקים מאזור חיפה. ריכוז מתכות כמו מוליבדנום (Mo), ניוביום (Nb) וזירקוניום (Zr) היה גבוה יותר בהשוואה לקבוצות האחרות במחקר

מחקר מיוחד: זה מה שנמצא בדגימות שנערכו לתושבי חיפה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

מחקר ראשון מסוגו שנערך במרכז רפואי תל אביב איכילוב בתמיכה ובליווי של המשרד להגנת הסביבה בשיתוף משרד הבריאות, בחן את הקשר בין עומס חלקיקי ננומטרים וסיכונים בריאותיים במפרץ חיפה בהשוואה לגוש דן באמצעות ניטור ביולוגי בנוזלי גוף. המחקר מצא קשר חיובי בין ריכוזים גבוהים של חלקיקים בגודל ננומטרי בדגימות EBC (עיבוי נשימתי) למדדים דלקתיים בדרכי הנשימה בנבדקים מאזור חיפה. 

בתחילת המחקר נבדקו אוכלוסיית שוטרים בתל אביב ובחיפה בהשוואה לסטודנטים בתל אביב ובחיפה. אוכלוסיות אלו נבחרו בכדי לבדוק האם הזיהום בחיפה ובתל אביב הוא תוצאה של זיהום תחבורתי ולא זיהום אחר. שלב זה של המחקר לא מצא הבדלים משמעותיים בכל המדדים שנבדקו אך הוא כלל מספר לא גדול של נבדקים.  

באוכלוסיית השוטרים הדגימות הביולוגיות שנבדקו היו ליחה ודגימות נוזל מהריאות שמתקבלות בצורה פשוטה ביותר: האוויר שאנחנו פולטים הוא בטמפרטורה של 37 מעלות, ואם מקררים אותו הופך לנוזל. פעולה זו נקראת עיבוי ובאנגלית Condensate. נוזל זה משקף את הנוזל הנמצא מעל התאים שמצפים את דרכי הנשימה וכל החלקיקים שאנחנו נושמים ביום יום נמצאים בנוזל זה. בשיטה פשוטה זו ניתן לקבל דגימות שמכילים חלקיקים רבים שאותם אנחנו מעוניינים לבדוק.

מגפת הקורונה פגעה במחקר ועל כן היה צורך לשנות את שיטות המחקר ואת אוכלוסיית הנבדקים. לחוקרים לא התאפשר לגייס שוטרים וגם לא לאסוף דגימות ליחה, מכיוון שאופן קבלת הדגימה יצר חלקיקים אשר הגבירו את סכנת הדבקה בקורונה. כחלופה נבחנו צוותי רפואה בבית חולים בני ציון בחיפה ובמרכז רפואי תל אביב. במקום הליחה נבחנו דגימות רוק.

בנוסף, בחלק זה של המחקר בדקו החוקרים גם את תפקוד הריאות, בדיקה של תאיים דלקתיים וחומרים כימיים בנוזלי רוק. כמו כן נבדקו נוכחות של חלקיקים מאד קטנים בגודל ננומטרי, ותכולת מתכות בנוזל עיבוי ריאתי.

באמצעות שיטה סטטיסטית Latent Class Analysis (=LCA) אותרה קבוצת נבדקים שאופיינו באינדקס מסת גוף (Body Mass Index=-BMI) גבוה, בריכוז גבוה של חלקיקים קטנים בגודל ננומטרי בדרכי הנשימה, בריכוז גבוה של אנזים LDH- Lactic Dehydrogenase (אנזים זה בודק נזק בדרכי הנשימה) ובאחוז גבוה של לימפוציטים ברוק. בקבוצה זו היה מספר גבוה של תושבי חיפה. הנבדקים בקבוצה זו דיווחו על יותר תופעות אלרגיות, שיעול טורדני ונוכחות של ליחה מרובה בדרכי הנשימה. 

בנוסף נמצא כי בקרב האוכלוסייה החיפאית ריכוז מתכות כמו מוליבדנום (Mo), ניוביום (Nb) וזירקוניום (Zr) היה גבוה יותר בהשוואה לקבוצות האחרות במחקר.

לפי החוקרים, נבדקה אוכלוסייה קטנה, ולמרות שהחוקרים ניסו לנטרל את השפעת מגפת הקורונה לדעתם יתכן והייתה לה השפעה ממסכת. החוקרים סבורים שיש צורך בהמשך מחקר על השפעה של חלקיקים קטנים בגודל ננומטרי באוכלוסיות גדולות יותר ומחקרם תומך בפעולות לצמצום זיהום האוויר במפרץ. 

לצד קידום תוכנית הממשלה להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה, ממשיך המשרד להגנת הסביבה בפעולות הפיקוח והאכיפה, אשר הביאו בעשור האחרון לצמצום וירידה משמעותית בפליטות ובריכוזי בסביבה של מזהמי האוויר במפרץ חיפה.

מפרץ חיפה זיהום אוויר מחקר ישראלי חלקיקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}