י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
לשמר את היכולת

בחיל האוויר משלימים את ההכנות לתקיפה באיראן

מפקד טייסת התדלוק 120 נערך לפעולה באיראן: יכולת התדלוק של מטוסי הקרב תוכפל. בחיל האוויר מתכוונים להשאיר בשנים הבאות את מטוסי התדלוק הוותיקים מסוג בואינג 707, ולשלבם עם מטוסי התדלוק החדשים

בחיל האוויר משלימים את ההכנות לתקיפה באיראן
טייסת 120 צילום: אתר חיל האוויר

חודש אחרי התקיפה ארוכת הטווח בנמל חודיידה שבתימן, בחיל האוויר משלימים את ההכנות לתקיפה נוספת הפעם באיראן, כתגובה אפשרית לפעולת נקם של טהראן על חיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה לפני כשבועיים. פעולת התגמול טרם הגיעה, אך בחיל האוויר לא עוצרים לרגע את ההכנות, כך מדווח יואב זיתון באתר Ynet.

בסוף השבוע פרסם צה"ל תיעוד מתדלוק אווירי של מטוסי קרב על-ידי מטוסי הראם מטייסת התדלוק 120, כחלק מאימון שנערך בשמי המדינה בימים האחרונים ונועד לשמר את היכולת האסטרטגית של ישראל לפעול הרחק מגבולותיה.

תדלוק אווירי של מטוסי קרב צילום: דובר צה"ל

בחיל האוויר מתכוונים להשאיר בשנים הבאות את מטוסי התדלוק הוותיקים מסוג בואינג 707, ולשלבם עם מטוסי התדלוק החדשים שנרכשו מארה"ב, מדגם KC-46 ממפעל בואינג בסיאטל, שיגיעו במחצית השנייה של העשור, כך על פי דיווח בווינט.

מטוסי ה-707 בטייסת 120 הם כבר בני 50-40 שנים, וחיל האוויר נחשב ליחיד מצבאות המערב שעדיין מפעיל אותם מבצעית למשימות תקיפה. בחיל מתכוונים להאריך את חייהם בצל העובדה שבואינג הפסיקה לייצרם, אך מסייעת לצה"ל בתחזוקת המטוסים ובחלקי חילוף קריטיים, שלפי מפקד הטייסת סא"ל ע' עדיין מגיעים כסדרם.

"כבר בשעה 1:30 בלילה, כשפגע הכטב"ם של החות'ים בתל אביב וגרם לתוצאה הקשה של הרג אזרח שלנו, כינסנו הערכת מצב בחיל האוויר והודעתי למפקד בסיס האם שלנו בנבטים שאנחנו מוכנים לפעולה בתימן", סיפר סא"ל ע' ל"ידיעות אחרונות". "מדובר בהליך תכנון לא שגרתי שכל הצוותים שלנו עמלו עליו משעות הלילה שבין חמישי לשישי, למרות שאת הפקודה הרשמית קיבלנו בשישי בצהריים. ידעתי שנצטרך כל ליברה של דלק למטוסי הקרב כדי שישובו בשלום ולכן בשישי בבוקר הנחתי מיד להוריד ממטוסי הראם שלנו כל ציוד מיותר כדי שיהיה מקום לכל מכלי הדלק. אפילו השארנו מטוס נוסף בקצה, מלא בדלק, כגיבוי לכל הסתבכות - שלא באה".

בסיס נבטים, שממנו פועלת טייסת 120, נפגע מהתקיפה האיראנית בליל 14 באפריל משלושה טילים בליסטיים. סא"ל ע' יודע שגם בפעם הקרובה מסלולי ההמראה שלו והדירים התת-קרקעיים עלולים להיות על כוונת איראן או חיזבאללה.

"הטמענו את לקחי 14 באפריל בתחקיר מסודר שקיימנו בחיל", סיפר סא"ל ע'. "כבר אז, באמצע אפריל, היינו במוכנות מלאה ולכן נשמרה הפעילות החיילית ושלנו כטייסת חרף הפגיעה בבסיס. לנגד עיננו היא הפעילות במעגל השלישי ואנו מוכנים לפעול בטווחים הללו גם בהתראה קצרה מאוד. זה בליבת היכולת שלנו כטייסת".

במאי 2024 חברו לתרגיל משותף חיל-האוויר הישראלי יחד עם חיל-האוויר היווני. במסגרתו, מטוסי תדלוק של טייסת 120 ("ענקי המדבר") תרגלו במרחב האווירי של יוון תדלוק מטוסי קרב זרים ביום ובלילה, והעמיקו את הכשירות המבצעית ואת הקשר החם בין שתי המדינות.

לאורך שעות היום והלילה, מבנים של מטוסי קרב יווניים הגיחו ונצמדו אל מטוס ה״ראם״ (בואינג 707) בזמן שהם ממתינים להוראות מצוות המטוס הישראלי, אשר התחבר ותדלק אותם מהאוויר.

התרגיל המשותף התקיים בשמי יוון ונערך מספר פעמים בשנה. "אימון משותף מסוג זה הוא אימון מצוין עבור שני הצדדים", אמר אז סא"ל א', מפקד טייסת 120. כחלק מהתרגיל הנוכחי, תרגלו הצוותים הישראליים תדלוק אווירי של למעלה מ-40 מטוסים במתאר טיסה ארוך טווח.

חיל האוויר מלחמת חרבות ברזל איראן תימן יוון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}