ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
ברקע השיחות בדוחא

מזכיר המדינה האמריקאי יגיע לישראל וצפוי להפעיל לחץ נוסף לעסקה

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן ינחת הערב בישראל ויפגש מחר עם ראש הממשלה נתניהו. לפי ההודעה האמריקאית הרשמית, בלינקן "ידגיש את הצורך הקריטי של כל הצדדים באזור להימנע מהסלמה או כל פעולה שעלולה להוות מכשול להשגת הסכם"

מזכיר המדינה האמריקאי יגיע לישראל וצפוי להפעיל לחץ נוסף לעסקה
אנתוני בלינקן בישראל צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן המריא הבוקר (ראשון) בדרכו לישראל וצפוי לנחות בשעות הערב, לביקור שמטרתו לזרז את שיחות המשא ומתן לשחרור חטופים ולהפסקת אש, ברקע ה"פסגה" בדוחא שמתקיימת תחת לחץ אמריקאי מצרי וקטארי על הצדדים. בלינקן היה אמור להגיע לישראל כבר בשבוע שעבר, אך ביקורו נדחה ומתקיים השבוע. 

מחר יפגש בלינקן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וכן עם משפחות החטופים בעלי אזרחות אמריקאית. במסגרת ביקורו במזרח התיכון, יבקר מזכיר המדינה האמריקאי גם במצרים ובקטאר. 

על פי ההודעה של משרד החוץ האמריקאי לקראת ביקורו של בלינקן במזרח התיכון: "מזכיר המדינה בלינקן ידגיש את הצורך הקריטי של כל הצדדים באזור להימנע מהסלמה או כל פעולה אחרת שעלולה להוות מכשול בדרך להשגת הסכם הפסקת האש והחזרת החטופים".

ביום שישי פרסמו, קטאר, ארה"ב ומצרים, המתווכות בשיחות המו"מ, הצהרה משותפת לאחר סיום השיחות בדוחא: "ארה"ב הציגה הצעה המבוססת על ההסכמות שהושגו בשבוע האחרון, וסוגרת את הפערים באופן המאפשר יישום מהיר של ההסכם. נמשיך לעבוד בימים הקרובים על פרטי יישום הפסקת האש, כולל בנושאים הקשורים לחטופים שמוחזקים בעזה ולאסירים הפלסטינים".

עוד הוסיפו המתווכות כי הפסגה הבאה תתקיים לפני סוף השבוע הבא במצרים, כדי להגיע לסכם את העסקה המבוססת על התנאים שעלו בדיונים האחרונים. מהמתווכות נמסר, כי "השיחות בדוחא היו אינטנסיביות, כדי לסיים את הסכם הפסקת האש בעזה ולשחרר את החטופים".

בימים הקרובים ייערכו שיחות מקצועיות ובעקבותיהן צפויה פסגה נוספת. הפערים המרכזיים בין הצדדים הם השליטה בציר פילדלפי בדרום הרצועה, והשליטה בציר נצרים שבמרכז הרצועה שדרכו צפויים לחזור העזתים צפונה.

בחמאס דחו את הדיווחים על התקדמות, בכיר בארגון אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הארגון, שהודיע שלא ישלח נציגות לשיחות בדוחא, עודכן לגבי תוצאות הפסגה ו"הן לא תואמות את מה שסוכם ב-2 ביולי".

אמש אמר דובר חמאס בלבנון על המו"מ, כי "האופטימיות שביידן פיזר לא עומדת בקנה אחד עם המציאות".

בכיר חמאס בחו"ל, אוסאמה חמדאן, אמר בריאיון לערוץ אלערבי בנוגע לסוגיית החטופים כי "ישראל נסוגה אפילו מהרעיונות שהציע הממשל האמריקני, למרות שהודיעה בעבר שהיא מקבלת אותם". חמדאן הדגיש, כי מה שקרה במשא ומתן הוא "ניסיון לטפח אשליות כדי להרוויח זמן". באשר לסבב השיחות האחרון הוסיף: "נראה כי ישראל לא מעוניינת באמת בהפסקת אש ושהממשל האמריקני לא מסוגל ואינו מעוניין לפעול בצורה רצינית כדי לגרום לכך".

אנתוני בלינקן ארה"ב עסקת חטופים מלחמת חרבות ברזל קטאר מצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}