י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
"אני אחראי"

שר האוצר ליועמ"שית: "אני קובע להמשיך את סבסוד המעונות"

שר האוצר שלח מכתב חריף ליועמ"שית לממשלה וליועמ"ש האוצר, והודיע כי אינו מקבל את חוות דעתם. "בטלו את ההחלטה, אתם מנהלים מדינה בתוך מדינה, איך לא התייעצתם איתי - הדרג הנבחר?"

שר האוצר ליועמ"שית: "אני קובע להמשיך את סבסוד המעונות"
בצלאל סמוטריץ במשרד האוצר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עצירת סבסוד מעונות היום למשפחות האברכים החרדים הנמצאים בגיל גיוס על ידי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב־מיארה, מגיעה להתנגשות.

על פי דיווח ב'ישראל היום', שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שלח למשנה ליועמ"שית, גיל לימון, וליועמ"ש של משרד האוצר, אסי מסינג, מכתב מפורט שבו הוא מנמק מדוע לדעתו ההחלטה לבטל את תקציב מעונות היום פוגעת קשות ביציאת הנשים החרדיות לעבודה, מזיקה בהשתלבות המגזר בשוק התעסוקה, גוזרת עליו עוני וכלל אינה בסמכותם.

סמוטריץ' זועם על כך שההחלטה מתקבלת בין יועמ"שית הממשלה ליועמ"ש האוצר, מבלי להתייעץ כלל עם הדרג הקובע - שר האוצר עצמו. "מדהים בעיניי שאתם מנהלים דיונים, מחליפים תכתובות ומקבלים החלטות בעלות משמעויות מרחיקות לכת בנושאים תקציביים וכלכליים בינכם לבין עצמכם, מבלי להעלות על דעתכם אפילו שמן הראוי לכל הפחות לערב בתהליך, לדון או לשאול את עמדתו של שר האוצר. מדינה בתוך מדינה", כתב סמוטריץ'.

לדבריו, הדיונים בלי המעורבות שלו הביאו להחלטה שגויה, והוא מסביר: "נקודת המוצא שהביאה להחלטה היא שסבסוד שכר הלימוד במעונות ניתן בשל לימוד התורה של האב וכתמיכה בלימוד זה, על בסיס פסק הדין של בג"ץ בעניין תקציב הישיבות לאחר פקיעת מתווה הגיוס. הנחת יסוד זו שגויה מיסודה, מגדל קלפים פורח באוויר שאין לו שום מציאות. סבסוד שכר הלימוד אינו קשור כלל ללימוד התורה של האב, אלא נועד לתמרץ את האם לצאת לעבודה, תוך סיוע במימון המסגרת לילדיה".

סמוטריץ' ממשיך וכותב כי "הסבסוד ניתן במטרה מוצהרת לקדם שילוב נשים חרדיות בשוק התעסוקה. הממשלה החליטה כי הסבסוד יינתן גם לאימהות שבעליהן לומדים בישיבה ואינם נמצאים בבית. מדובר בהחלטה פרקטית שנשענה על עובדת חיים פשוטה, ולפיה במשפחחה חרדית שבה האב לומד תורה האם נשארת בבית לשמור על הילדים גם במחיר עוני ורמת חיים נמוכה".

שר האוצר מסביר כי סבסוד מעונות היום גרם לנשים חרדיות רבות לצאת לעבודה: "מדובר בהצלחה מסחררת. בשני העשורים האחרונים ישנה עלייה דרמטית בשיעור בתעסוקת נשים חרדיות. צריך להיות עיוור כדי לא לראות את השפעותיה החיוביות של תעסוקת נשים חרדיות על המשק והכלכלה ועל החברה החרדית". לדבריו, החלטת היועמ"שים להפסיק את מעונות היום היא פגיעה דרמטית בכלכלה.

סמוטריץ' דורש מהיוע"משים "לבטל לאלתר את חוות דעתכם השגויה מיסודה, לאפשר לי להמשיך במדיניותי הכלכלית תומכת הצמיחה ושילוב נשים חרדיות בשוק התעסוקה, ולהימנע מלחבל בה ובכלכלה בצורה שאינה חוקית ואינה סבירה. מתוקף סמכותי כשר האוצר אני מורה על המשך סבבסוד המעונות, כאמור בהתאם לקריטריונים הנתונים במשרד העבודה".

סמוטריץ' יודע שהנושא יגיע לבג"ץ ולכן כותב: "ככל שהינכם סבורים כי החלטתי זו אינה חוקית, פתוחה בפניכם הדלת לעתור נגדה לבג"ץ, שם אדרוש ייצוג עצמאי".

בסיום מכתבו מביע שר האוצר ביקורת חריפה על השניים וכותב: "לא בשולי הדברים, קשה לברוח מן התחושה כי בכל הנוגע לציבור החרדי ותקציביו הנכם מונעים שוב ושוב מאג'נדה עוינת המקלקלת את השורה ומחפשת כל דרך, מעל ומתחת לאדמה, כדי לפגוע ולסכל. הלוואי שהייתם משקיעים פרומיל מהאנרגיה שאתם משקיעים בלפגוע בתקציבי הציבור החרדי בלסייע לי במאמציי למנוע זליגת תקציבי ממשלה לארגוני פשיעה, במאבקי בהון השחור ועוד".

בצלאל סמוטריץ' גזירת המעונות משרד האוצר גלי בהרב מיארה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}