י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
זלנסקי ניסה לבלום

אזרחים אוקראינים מימנו מבצע נקמה במשאב היקר של פוטין

אנשי עסקים פרטיים מימנו את המבצע, שעליו פיקח גנרל בכיר; הנשיא זלנסקי אישר את התוכנית, ולאחר מכן ניסה לבטל אותה ללא הצלחה. הסיפור האמיתי מאחורי חבלה בצנרת נורד סטרים הרוסית בעומק הים

אזרחים אוקראינים מימנו מבצע נקמה במשאב היקר של פוטין
זלנסקי מבקר חיילים בחזית ומעניק להם מדליות ועיטורים צילום: לשכת הנשיאות של זלנסקי

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מפרסם היום (חמישי) תחקיר נרחב שמתאר כיצד הוציאה לפועל אוקראינה את משימת החבלה הסודית שחוללה טלטלה גדולה ביבשת, בעיצומה של המלחמה באוקראינה.

במאי 2022, מספר קציני צבא אוקראינים בכירים ואנשי עסקים התאספו כדי לחגוג את בלימת הפלישה הרוסית. כשהם שיכורים עם להט פטריוטי, מישהו הציע להשמיד את נורד סטרים.

אחרי הכל, צינורות הגז הטבעי הובילו את הגז הרוסי לאירופה וסיפקו מיליארדים למכונת המלחמה של הקרמלין. איזו דרך טובה יותר לגרום לוולדימיר פוטין לשלם על התוקפנות שלו?.

קצת יותר מארבעה חודשים לאחר מכן, ב-26 בספטמבר, קלטו סייסמולוגים סקנדינביים אותות המצביעים על רעידת אדמה תת-מימית או התפרצות געשית במרחק מאות קילומטרים, ליד האי הדני בורנהולם.

שלושה פיצוצים עוצמתיים גרמו לדליפות בצינורות שמתפרסים על פני יותר מ-1,100 ק"מ ובגובה של 80 מטר מתחת לפני הים. כמות הגז הטבעי שהשתחררה בעקבות החבלה הייתה הגדולה ביותר שנמדדה אי-פעם, והיא משתווה לכמות הפחמן הדו חמצני שפולטת דנמרק כולה בשנה שלמהמו משלושה פיצוצים חזקים.

זה היה אחד ממעשי החבלה הנועזים ביותר בהיסטוריה המודרנית, המבצע החמיר את משבר האנרגיה באירופה - התקפה על תשתיות קריטיות עלולות להיחשב כפשע מלחמה לפי החוק הבינלאומי. תיאוריות הסתובבו לגבי מי אחראי. זה היה ה-CIA? האם יכול להיות שפוטין עצמו עשה זאת כדי להאשים את המערב?

כעת, לראשונה, ניתן לספר את הסיפור האמיתי. המבצע האוקראיני עלה בסביבות 300,000 דולר, לפי מספר אנשים שהשתתפו בו. מדובר היה ביאכטה שכורה קטנה עם צוות בן שישה חברים, כולל צוללנים אזרחיים מיומנים. האחת הייתה אישה, שנוכחותה סייעה ליצור את האשליה שהם קבוצת חברים בשייט תענוגות. 

"אני תמיד צוחק כשאני קורא ספקולציות בתקשורת על מבצע ענק שכלל כוחות חשאיים, צוללות, מל"טים ולוויינים", אמר קצין אחד שהיה מעורב במזימה. "כל העניין נולד מתוך לילה של שתייה כבדה ונחישות ברזל של קומץ אנשים שהיה להם אומץ לסכן את חייהם למען ארצם".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אישר בתחילה את התוכנית, לפי קצין אחד שהשתתף במבצע. אבל מאוחר יותר, כשה- CIA גילה על כך, הנשיא האוקראיני התבקש מהאמריקאים לעצור את זה, זלנסקי הורה לעצור את המבצע, אך המוערבים ביצעו זאת בכל זאת.

ביוני, התובע הפדרלי של גרמניה הוציא בשקט את צו המעצר הראשון למדריך צלילה מקצועי אוקראיני בגין מעורבותו בחבלה. החקירה הגרמנית מתמקדת כעת ברמטכ"ל האוקראיני זלוז'ני לשעבר ועוזריו, אם כי אין להם ראיות שניתן להציג בבית המשפט.

הגנרל זלוז'ני, כיום שגריר אוקראינה בבריטניה, אמר כי אינו יודע דבר על מבצע כזה וכי כל פרסום על כך "פרובוקציה בלבד". הכוחות המזוינים של אוקראינה, לא היו מורשים לבצע משימות מעבר לים, ולכן הוא לא היה מעורב.

כיוון שהצבא האוקראיני מרושש ונשען בעיקר על סיוע זר, המבצע הוגדר כ"שותפות ציבורית-פרטית", ומונה לפקח עליו גנרל מכהן ששמו לא פורסם - הוא דיווח ישירות לראש הכוחות המזוינים של אוקראינה, הגנרל זלוז'ני.

הנשיא זילנסקי ניסה לבלום - הגנרל התעלם

ביינתים, ה-CIA ששמעת על התוכנית, הזהיר את זלנסקי. נשיא אוקראינה הורה לזליז'ני לעצור הכל, אבל הגנרל התעלם מהפקודה, והצוות שלו שינה את התוכנית המקורית.

הגנרל שהופקד לפקד על המבצע גייס כמה מקציני המבצעים המיוחדים הבכירים של אוקראינה עם ניסיון במשימות חשאיות בסיכון גבוה נגד רוסיה כדי לסייע בתיאום המתקפה.

אחד מהם היה רומן צ'רווינסקי, קולונל מעוטר ששירת בעבר בשירות הביטחון והמודיעין הראשי של אוקראינה, ה-SBU. צ'רווינסקי עומד כעת למשפט באוקראינה בגין אישומים שאינם קשורים לנורד סטרים. ביולי הוא שוחרר בערבות לאחר למעלה משנה במעצר. כשהגיע לאחר שחרורו, הוא סירב להגיב על המקרה של נורד סטרים, ואמר כי הוא לא מורשה לדבר על כך.

המבצע - שלב אחר שלב

חמושים רק בציוד צלילה, ניווט לווייני, סונאר נייד ומפות של קרקעית הים המתארות את מיקום הצינורות, יצא הצוות לדרך. ארבעת הצוללים עבדו בזוגות, הם פעלו במים קפואים וחשוכים, הם טיפלו בחומר נפץ רב עוצמה המכונה HMX שחובר באמצעות חוט לפצצות הנשלטות על ידי שעון. כמות קטנה של חומר הנפץ תספיק כדי לפוצץ את הצינורות.

מזג אוויר סגרירי אילץ את הצוות לבצע עצירה לא מתוכננת בנמל סנדהמן השוודי. צוללן אחד הפיל בטעות מטען חבלה לקרקעית הים. הצוות התלבט אם להפסיק את הפעולה עקב מזג האוויר הגרוע, אך הסופה שככה במהרה.

גרמניה, דנמרק, שוודיה וארה"ב שלחו ספינות מלחמה, צוללנים, מל"טים תת-מימיים וכלי טיס כדי לחקור את האזור סביב דליפות הגז.

זלנסקי שוחח עם זלוז'ני, אבל הגנרל אמר לזלנסקי שצוות החבלה הפסיק לתקשר ולא ניתן היה לבטלו, כי כל קשר איתם עלול לסכן את המבצע. "אמרו לו שזה כמו טורפדו - ברגע שאתה יורה אותו לעבר האויב, אתה לא יכול להחזיר אותו לאחור, הוא פשוט ממשיך עד שיהיה בום", הסביר קצין בכיר.

ביוני הוציאו גורמים רשמיים גרמנים צו מעצר חסוי לאזרח אוקראיני שלדעת הגרמנים היה אחד מאנשי הצוות, טנדר שהסיע את צוות החבלה האוקראיני מפולין לתוך גרמניה בשנת 2022 צולם על ידי מצלמת מהירות גרמנית, והאיש, מדריך צלילה המתגורר עם משפחתו ליד ורשה, היה בתמונה.

הרשויות בפולין לא פעלו בהתאם לצו. על פי ההערכות, המדריך חזר מאז לאוקראינה. סירובה של פולין לעצור אותו מהווה מכה קשה לחקירת גרמניה, מכיוון שהוא וחשודים נוספים לא ייצאו מחוץ לאוקראינה. אוקראינה לא מסגירה את אזרחיה שלה.

בכירים אוקראינים שהשתתפו במזימה מאמינים שאי אפשר יהיה להעמיד אף אחד מהמפקדים למשפט, מכיוון שלא קיימות ראיות מעבר לשיחות בין בכירים, "אף אחד מהם לא יעיד, שמא יפליל את עצמו", אמר קצין לשעבר.

מלחמת אוקראינה רוסיה ארצות הברית CIA נורד סטרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}