י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
מט לנפול

האחוזה של גבלס ימ"ש ממתינה שמישהו ייקח אותה בחינם

אחוזתו לשעבר של יוסף גבלס, שר התעמולה הנאצי, יקרה מדי לאחזקה ומסוכנת למכירה או למסירה. אף אחד לא יודע מה לעשות איתה ומי שרצה אותה לא קיבל אותה. תחזוקת הנכס עולה 280,000 יורו בשנה רק כדי למנוע התמוטט סופית

האחוזה של גבלס ימ"ש ממתינה שמישהו ייקח אותה בחינם
נאצים צילום: פלאש 90

צפונית לברלין נרקבת בשקט וילה שהייתה שייכת לבכיר נאצי. אף אחד לא יודע מה לעשות עם האחוזה שליד אגם בוגנזה בברנדנבורג.

האחוזה נבנתה עבור יוסף גבלס, שר התעמולה הנאצי, לפני תחילת מלחמת העולם השנייה. כיום הווילה מוזנחת במיוחד בבעלות מדינת ברלין; זהו קמפוס של כמעט 20 דונם עם עבר של שני משטרים טוטליטריים, הנאצים והקומניסטים (גרמניה המזרחית).

המדינה לא רוצה להמשיך לתחזק אותה, היא יקרה עד בלתי אפשרי עבור רוב אנשי הנדל"ן, המקום והמבנה חלק מההיסטוריה, אך מדינת ברלין ויתרה על מכירתו או פיתוחו, כך מדווח ה'ניו יורק טיימס'.

במקום זאת, המדינה מציעה למסור את האחוזה הנאצית בחינם. הזוכה כמובן יהיה חייב לקבל את אישור הממשלה. סטפן אוורס, סנאטור במשרד האוצר של המדינה, הודיע כי הוא מעוניין למסור אותו, מה שהביא מועמדים פוטנציאליים מרחבי העולם.

היו פניות מרופא עור שרצה לפתוח מרכז לטיפול בעור ומכמה אנשים שמחפשים מציאות, אמר לאחרונה אוורס בראיון לעיתון ממשרדו בברלין. "אף אחד לא היה מתאים" הוא אמר.

"ההיסטוריה של המקום היא בדיוק הסיבה שבגללה ברלין לעולם לא תמסור את הבניין הזה לידיים פרטיות שבהן יהיה סיכון שייעשה בו שימוש לרעה", אמר אוורס.

תחזוקת הנכס עולה 280,000 יורו בשנה רק כדי למנוע התמוטט סופית. שיקום לא רק יהיה יקר, אלא יביא לוויכוח האם מחלקת השימור המקומית צריכה להתמודד עם מבנים נאציים וקומוניסטים מהעבר של גרמניה.

לאחר ששמע על הצעתה של ברלין למסור את הנכס, הרב מנחם מרגולין, יו"ר איגוד רבני אירופה, הציע להמיר אותו למרכז חינוך כדי להתמודד עם כל סוגי השנאה. "זהו מסר חשוב לכל אחד", אמר הרב מרגולין. "שאפילו המקום האפל ביותר בעולם יכול להפוך למקור אור".

פרויקט כזה ראוי, אמר הסנאור אוורס, אבל הנושא הוא מימון. וולטר רייך, המנהל לשעבר של מוזיאון השואה בארצות הברית, אמר שזו חובתה של גרמניה לעזור לשלם. "זה חלק מהנטל של ההיסטוריה הגרמנית", אמר ד"ר רייך באימייל. "העבר הבלתי ניתן לשליטה של ​​גרמניה".

ברלין ניסתה שוב ושוב למסור את האתר לרשויות הפדרליות או למדינת ברנדנבורג, שבה שוכנת הווילה, במקום להמשיך ולשלם על תחזוקה ואבטחה במתחם, שהפך למקום הרוס.

אוורס קרא להציע הצעות שישקפו את ההיסטוריה של המקום. הוא לא אמר אם יישקלו גם הצעות של אנשים פרטיים. "אם ניכשל שוב, כמו בעשורים האחרונים, אז לברלין אין ברירה אלא לבצע את ההריסה שכבר התכוננו אליה", אמר.

הוילה של גבלס, אחד מבעלי בריתו הקרובים ביותר של היטלר, נבנתה ב-1939 באתר מיוער המשקיף על אגם בוגנזי ליד העיירה ונדליץ, כ-40 קילומטרים צפונית לברלין.

לאחר המלחמה, האתר בן 42 דונם שימש לזמן קצר כבית חולים, ולאחר מכן השתלט עליו אגף הנוער של המפלגה הקומוניסטית המזרח-גרמנית, שהקימה מרכז הכשרה, שכלל מספר גושי מגורים גדולים. כיום המקום שומם ומוזנח.

נאצים ברלין יוזף גלבס היטלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}