י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
לטפל באתגרים גלובליים

הוקפא בגלל הטבח ב-7 באוקטובר: 150 מנהיגים מהעולם ירכיבו מועצה חדשה

הנשיא יצחק הרצוג הכריז לראשונה על היוזמה באפריל האחרון וצוותו החל להיפגש עם מנהיגים יהודים ברחבי העולם, אך התקפות חמאס והאנטישמיות הגואה העולמית אילצו אותם לדחות את התוכנית

הוקפא בגלל הטבח ב-7 באוקטובר: 150 מנהיגים מהעולם ירכיבו מועצה חדשה
אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

לפני כמעט שנה וחצי, בעצרת הכללית של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה בתל אביב, אמר הנשיא יצחק הרצוג, כי יקים את ״קול העם, Voice of the People״ כדי להתמודד עם השסעים ההולכים וגדלים בעולם היהודי בגלל המהומות שהגיעו מהרפורמה המשפטית, והמתחים הכלליים בין יהדות התפוצות למדינת ישראל. 

באותו קיץ, הרצוג הפגיש מנהיגים ודמויות משמעותיות ממגוון קהילות יהודיות כדי לדון ולנתח את הסוגיות הבוערות אצל היהודים על מנת לפתח תוכניות עבודה לטיפול בהן.

ואז ב-7 באוקטובר התעורר גל של אנטישמיות ברחבי העולם. "כל מה שתוכנן היה לא רלוונטי", אמרה לתקשורת שיראל דגן-לוי, מנכ"לית העמותה הישראלית שהוקמה כדי להוציא לפועל את היוזמה, קול העם "במשך שישה חודשים אחרי ה-7 באוקטובר שום דבר לא נעשה בנוגע לקול העם, והיו לנו הרבה מחשבות של 'איך אנחנו יוזמים מחדש את הדבר הזה?'".

השבוע השיקו הרצוג, דגן-לוי וצוותה מחדש את יוזמת קול העם במתכונת דומה אך שונה מהתוכנית המקורית, המטרה היא לזהות ולטפל באתגרים גלובליים העומדים בפני העם היהודי ולטפח את המנהיגים הדרושים לשם כך.

הארגון ביצע סקר בשש שפות, הנשאלים התבקשו לפרט את "האתגרים הדחופים ביותר העומדים בפני העם היהודי כיום", כדי לבחור את חמשת האתגרים המשמעותיים ביותר מתוך רשימה של 10 ולתאר כיצד "אירועים אחרונים" השפיעו על זהותם היהודית ותחושת הקהילה שלהם.

"המטרה שלי היא ש-15.6 מיליון אנשים ימלאו את הסקר", אמרה בבדיחות דגן-לוי בהתייחסה לאוכלוסיה היהודית העולמית המשוערת.

בחודש הבא, הארגון יחל לארח פגישות וירטואליות כדי לדון בנושאים אלו יתחיל תהליך של גיוס מועצה בת 150 חברים שתוביל את היוזמה. הוועדה הבינלאומית, שתתכנס מדי חודש, תכלול 50 נציגים מישראל, 50 מצפון אמריקה ו-50 משאר העולם. כל שנתיים יתחלפו חברי המועצה. הארגון מתכנן להכריז על הפתיחה שלו עד תחילת השנה הבאה.

דרישות הבסיס הן שהחברים יהיו מעל גיל 18, יהודים ש"מאמינים בזכותה של ישראל להתקיים כמולדת לעם היהודי", אמרה דגן-לוי.

"חלקם יבואו מהזירה העסקית, חלקם יבואו מהחינוך וחלקם יבואו מהאמנות והתרבות", אמרה. "אבל אנחנו רוצים אנשים שאכן קשורים למה שקורה עם העם היהודי, והם רוצים לשנות את מה שקורה".

הארגון מסר כי הוא גם יבחר 10 צעירים - בגילאי 20-30 - לשמש כעמיתים, אשר "יטופחו לתפקידי מנהיגות" ויסייעו למועצה. כמו כן, מספר מצומצם של מנטורים ייבחר על ידי הנשיא הרצוג כדי "לחזק את פעילות המועצה".

"אנו עוסקים כיום בשמירה על מדינת ישראל ובחיזוק כוחו של העם היהודי על רקע מלחמה מאתגרת ואנטישמיות גואה. במקביל, אנו מתמודדים עם נושאים קריטיים הדורשים את תשומת ליבנו", אמר הרצוג בהצהרה. "בתגובה, אנו מקימים את מועצת קול העם שתתמקד בהבטחת יכולתו של העם היהודי לשגשג בעולם משתנה. הסקר שאנו משיקים יעצב את המועצה, ולכן יעצב את הדיונים המשפיעים על עתידו של העם היהודי. אני מעודד את כולם להשתתף ולתרום כדי לעזור לבנות את העתיד הקולקטיבי שלנו".

דגן-לוי אמרה כי תהליך בחירת 150 חברי המועצה יכלול גם גיוס ממוקד וגם פנייה פתוחה. אלגוריתם ישמש גם כדי להבטיח שהמועצה תייצג את העם היהודי תוך התחשבות ב"גיאוגרפיה, מגדר, אמונות יהודיות, גישה לחיים, פרסונות כמו בנאים, אנשים שהם כוכבי על בתחום עבודתם - מכל הסוגים של רעיונות שיש לנו למה שאנחנו חושבים שיכול להוות מעין מיני-אקו-סיסטם של העולם היהודי העולמי בתוך המועצה", אמרה.

יצחק הרצוג השבעה באוקטובר מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}