י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
תמונת מצב

באיראן התעוררו למציאות; נסראללה מחפש מכה כואבת, אבל לא מדי

חיסולו המהדהד של הנייה הציב את המשטר בפני דילמה אכזרית: אם יגיבו בעוצמה יסכנו את המשטר, אם יתקפלו, יעמדו במבוכה פנימית. לעומתם, נסראללה נחוש להגיב בעוצמה - מכה שתוכיח יכולות, אבל לא תסבך את לבנון

באיראן התעוררו למציאות; נסראללה מחפש מכה כואבת, אבל לא מדי
חרבות ברזל צילום: unsplash / שאטרסטוק

חלפו יותר משבועיים מאז צמד החיסולים בביירות ובטהראן שזעזע את המזרח התיכון, והזכיר לכולם מי השחקנית החזקה באזור, ונראה כי אחרי כל ההתרברבויות וההבטחות לנקמה, המציאות טפחה על פניהם של האיראנים שהבינו כי ישראל הכניסה אותם למלכוד לא פשוט.

אם יגיבו בעוצמה גבוהה מזו של ליל הטילים והכטב"מים ב-14 באפריל, מתקפה שבאה בתגובה לחיסולו סמוך לקונסוליה האיראנית בדמשק של בכיר משמרות המהפכה רזא זאהדי, הם יחטפו מהלומה קשה שתפגע באופן משמעותי בכלכלה - ובתזמון בעייתי במיוחד: תחילת כהונתו של הנשיא החדש, מסעוד פזשכיאן, איש המחנה המתון שהבטיח בקמפיין הבחירות המקוצר אליו יצאה המדינה לאחר מותו של הנשיא ראיסי בתאונת מסוק, כי יאושש את הכלכלה המקרטעת של הרפובליקה, בין היתר באמצעות התקרבות למערב והורדת גובה הלהבות מול ארה"ב.

מצד שני, חוסר תגובה של המשטר יציב את משמרות המהפכה במבוכה גדולה באזור ופנימה. אחרי הכל החיסול המהדהד הוא לא פחות מסטירת לחי מצלצלת לשירותי הביטחון במדינה שנתפסו בשיא חולשתם.

סוכנות תסנים נשיא איראן הנבחר, מסעוד פ’זשכיאןצילום: סוכנות תסנים

אין ספק כי מי שהוציא לפועל את חיסולו של הנייה בטהראן, לקח בחשבון את המצב הפוליטי הפנימי: השתייכותו של הנשיא החדש ומקורביו למחנה הרפורמיסטי וכן את החשש הגדול באיראן ממתיחת החבל שתוביל למתקפה גדולה, אולי אף על מתקני הגרעין.

מהרטוריקה של הימים האחרונים אפשר ללמוד שהאיראנים לקחו כמה צעדים אחורה מההודעות המאיימות שנשמעו מפיהם לאחר החיסול ואף ניתן להבין כי עסקה ישראלית עם חמאס תספק להם סולם לרדת מעץ האיומים בכך שיציגו את הפסקת האש בעזה כהישג שלהם.

סימן השאלה - נסראללה

האתגר המרכזי שעומד בפני ישראל הוא לבנון. נסראללה עושה רושם, התמכר ליצירת המשוואות מול ישראל ולא נראה שיוותר על תגובה לחיסולו של רמטכ"ל הארגון ומקורבו האישי פואד שוכר.

ולא שנסראללה אינו חושש. אזרחי לבנון עוזבים מדי יום באלפיהם את המדינה מחשש לפתיחת חזית נרחבת עם ישראל, ובחיזבאללה יודעים שאם יחצו את הקו בתגובתם יחטפו מכה שתמוטט סופית את המדינה, שגם כך עומדת על כרעי תרנגולת.

מתקפה עוצמתית על לבנון תחסל סופית את מדינת לבנון והאשמה תיפול על ראשו של נסראללה - שניסה למתג את עצמו כמגן לבנון ויוכרז סופית כמחריב לבנון.

חיזבאללהנסראללה בנאומוצילום: חיזבאללה

אמש פורסם בפייננשל טיימס דיווח מעניין שאולי תוחם את גבולות התגובה של ארגון הטרור השיעי. לפי הדיווח, בחיזבאללה עשויים לרצות לפגוע במטרה בעלת ערך בתוך ישראל, כזו שלא ידועה לציבור ישראלי ותזעזע את צה"ל. בנוסף, הם עלולים לבצע שימוש בנשק חדש ומתקדם, כדי לפגוע פגיעה מדויקת במתקן גדול בישראל.

כלומר: בחיזבאללה רוצים להציג יכולות - מודיעיניות ומבצעיות כדי לייצר הרתעה מול ישראל, אך לא לפגוע באזרחים או בתשתיות משמעותיות, צעד שעלול להוביל לסופם.

נסראללה איראן חיזבאללה לבנון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}