י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
חפרפרת בארגון?

יועץ למשמרות המהפכה שעסק בגרעין מונה לתפקיד רגיש באו"ם

נחשפו קשרים סודיים של פקיד באו"ם האחראי ל'פירוק נשק' עם גורמים הקשורים לתוכנית הגרעין של איראן. לבכיר יש היסטוריה של קשרים לצבא איראן, כולל משמרות המהפכה. קורות חיים שהתגלו מצביעים על כך שדיבסאלאר ייעץ לגנרל משמרות המהפכה

יועץ למשמרות המהפכה שעסק בגרעין מונה לתפקיד רגיש באו"ם
איראן, אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

לפקיד בכיר באו"ם המתמחה ב'פירוק נשק להשמדה המונית' יש היסטוריה סודית של ייעוץ למיליציית הטרור של איראן וקשרים לתוכנית הנשק הגרעיני של המדינה, כך חושף העיתון היהודי הבריטי Jewish Chronicle.

עבדולרסול דיבסאלאר, כיום דמות בולטת במכון לחקר 'פירוק נשק להשמדה המונית' באו"ם, מכחיש בתוקף כל קשר למשמרות המהפכה או לפעילות הגרעינית של הדיקטטורה האיראנית.

אבל קורות חיים שהתגלו מצביעים על כך שדיבסאלאר ייעץ לגנרל משמרות המהפכה ושימש בתפקידי מפתח במוסדות המעורבים בתוכנית הגרעין שהוטלו עליהם לאחר מכן סנקציות מארצות הברית.

דיבסאלאר גם התפאר בתקופת עבודתו עבור בכירים במשמרות המהפכה - כולל הבעת חיבה למפקד במשמרות המהפכה המבוקש על ידי האינטרפול בשל מתקפת טרור ב-1994.

בראיון ל-Borna News, דיבסאלאר אמר כי הוא "השקיע זמן בייעוץ לחבר של משמרות המהפכה" הגנרל גולמרזה ג'לאלי, תקופה שהוא מכנה "אחת התקופות הטובות בקריירה שלי". "למדתי הרבה מאישיותו ומאיכויות הניהול של המפקד", הוסיף.

הוא גם שיבח את אחד המפקדים הבולטים של משמרות המהפכה, מוחסן רזאי, שמבוקש על רצח 85 בני אדם בהפצצת בניין הקהילה היהודית AMIA בבואנוס איירס ב-1994.

כשנשאל עוד על התפקידים הללו, אמר דיבסאלאר, שעובד היום באו"ם בחקר ל'נשק להשמדה המונית', שאינו יכול להיכנס לפרטים "מסיבות ביטחוניות".

העיתון היהודי גילה גם ספר משנת 2007 על "מדע צבאי" שחיבר דיבסאלאר ופורסם על ידי המכון להכשרה ומחקר של תעשיות ביטחוניות (DITRI), גוף שמתאר את עצמו כ"צוות חשיבה במטרה לתמוך בכוחות מזוינים בתחום מדעים".

על ראש המכון לשעבר, מוחמד אסלאמי, הוטלו סנקציות ב-2008 - שנה לאחר פרסום ספרו של דיבסאלאר - והוא נשאר ברשימה השחורה של האו"ם בשל תפקידו לכאורה בהפצת נשק גרעיני ופיתוח נשק אטומי.

לפי הראיון וגם על פי קורות החיים האיראניים של דיבסאלאר - הכוללת את תמונתו  משנים 2008-2009, הוא קודם לראש חטיבה של ארגון ההגנה הפסיבית (PDO) של משמרות המהפכה.

ארגון ה-PDO נוסד כדי להגן על העורף מפני "אתגרים אידיאולוגיים" ולשלוט בערים האיראניות בתקופות של תסיסה פנימית. מאז 2010, הארגון סובל מסנקציות מערביות שונות בשל קשריו לתוכנית הגרעין של איראן, כולל האתר להעשרת אורניום בפורדוב. בראש ה-PDO עומד הגנרל ג'לאלי, ובראיון שלו ב-2015 אמר דיבסאלאר: "התקופה שבה אני באמת מרגיש שלמדתי הרבה הייתה כשהייתי בשירותו של סרדאר ג'לאלי ב-PDO.

ג'לאלי ידוע לשמצה כמי שקרא לתגובה קשה נגד המפגינים באיראן. הוא גם האשים את ישראל במזג אוויר גרוע באיראן וכינה את ראש הממשלה בנימין נתניהו "היטלר".

בנוסף לשבחים שנתן על רזאי, דיבר דיבסאלאר גם על חיבתו האישית לאדמירל עלי שמחאני, בכיר במשמרות המהפכה והיועץ הצבאי של האייתוללה חמינאי שהוטלו עליו סנקציות בשנת 2020. דיבסאלאר כינה את שני האנשים "אהובים" שנתנו לו. "מרחב" ו"הזדמנויות".

הוא גם אישר לאתר 'בורנה ניוז' כי נתן 70 הרצאות בנושא "זיהוי איומים והגנה פסיבית" בפני משמרות המהפכה, הצבא האיראני, משרד ההגנה ומשרד הפנים בין השנים 2005-2009.

על פי קורות החיים שלו, דיבסאלאר לימד באוניברסיטת מאלק אשטאר, מוסד שהוטלו עליו סנקציות ממועצת הביטחון של האו"ם ב-2010 בשל מעורבותו בתוכנית הגרעין של איראן. סנקציות הוטלו גם על ידי האיחוד האירופי, ארה"ב, אוסטרליה, קנדה ובריטניה.

בספטמבר 2023, דיבסאלאר נכנס לתפקיד חוקר בכיר בז'נבה, שוויץ, ולא חזר לאיראן. כעת יש לו גישה לבכירי האו"ם ועובד בתוך ארגון שטוען שהוא "מונע ומגביל את ההשפעה של התפשטות בלתי מבוקרת ושימוש בנשק קונבנציונלי ותחמושת למען עולם יציב ובטוח יותר שבו אנשים מוגנים מאיומים של אלימות הקשורה לנשק".

מטרת הארגון להביא ל"אזור ללא נשק להשמדה המונית" במזרח התיכון, הארגון הוקם ב-2019 וממומן על ידי האיחוד האירופי.

מאז שהגיע לארגון, דיבסאלאר הציע להקל על הסנקציות על איראן וקרא למערב לחזק את הקשרים הדיפלומטיים עם המשטר האיראני.

בתגובה להאשמות, הוא אמר לעיתון הבריטי: "הארגונים שהתייחסתם אליהם אינם קשורים למשמרות המהפכה, ולא הייתה לי כל מעורבות בפעילויות או ארגונים של משמרות המהפכה. המומחיות שלי בפירוק נשק, הכוללת הערכות לביטחון מדינות, תורמת באופן משמעותי למאמצי ההסברה שלי נגד הנשק הגרעיני במזרח התיכון. מעולם לא הייתי יועץ לארגון ההגנה הפסיבי ולא עבדתי שם. כתבתי ספר בנושא כחוקר בתחום. אני דוחה בתוקף כל טענה של קורות החיים שלי, מכיוון שכל חוויות העבר העיקריות שלי מפורטות במדויק באתרי MEI ו-UNDIR".

דיבסאלאר לא הכחיש שנתן ראיון לערוץ של המשטר האיראני, אך אמר כי האתר פרסם "מידע מוטעה". לטענתו הראיון הוסר מהאתר האיראני, מנהלי האתר טענו כי "דבריו התערבבו עם מרואיין נוסף".

כשנשאל על קורות החיים האיראניים שלו, שפורסם באתר אחר פרו המשטר, אמר דיבסאלאר: "אני לא מכיר את האתר שיש לו את הביוגרפיה שלי. מעולם לא הייתי קשור אליהם; הם אספו מידע מאתרים אחרים, כולל המאמר עם המידע השגוי".

הוא הוסיף: "בעוד שאתה חופשי לכתוב את המאמר שלך, אני קורא לך להימנע מהנצחת המידע השגוי הזה".

האו"ם איראן משמרות המהפכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}