ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
סיקור נרחב

הצוות הישראלי ימריא לדוחא, עיקרי המחלוקות לפני הפסגה

צוות המו"מ הישראלי לענייני שבויים ונעדרים ימריא לדוחא בירת קטאר לפסגה שמארח ראש ממשלת קטאר. ראש הממשלה נתניהו אישר לצוות מנדט מורחב. חמאס הודיע כי יחרים את הפסגה אך נציגיו נמצאים בקטאר. כל הפרטים ונקודות המחלוקת לקראת הפסגה

הצוות הישראלי ימריא לדוחא, עיקרי המחלוקות לפני הפסגה
שחרור החטופים צילום: צלמי פלאש 90

צוות המו"מ לענייני שבויים ונעדרים ימריא היום (רביעי) לדוחא בירת קטאר לפסגה שיארח ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני ובהובלת ראש ה-CIA האמריקני וויליאם ברנס שתעסוק בניסיונות להביא לעסקת חטופים. גם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. 

נציגי ארגון הטרור חמאס לא ישתתפו בפסגה אך הם שוהים בקטאר והמתווכים הקטארים והמצרים ייפגשו עמם ויציגו להם את עמדת ישראל.

בתום דיון ארוך אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא אושר לצוות מנדט מורחב. בראש הצוות יעמוד ראש המוסד דדי ברנע ואליו יצטרפו ראש השב"כ רונן בר, ראש מנהלת החטופים בצה"ל האלוף במיל' ניצן אלון ויועצו המדיני של ראש הממשלה אופיר פלק.

גורם ישראלי התייחס להחרמה של חמאס את הפסגה ואמר: "חמאס נמצאים בקטאר, הם לא מחרימים את הפסגה. יהיו דיונים משמעותיים עם ישראל ואז זה יעבור לחמאס ואז נראה מה התגובה. השאלה אם חמאס יסכים להתגמש וללכת להפסקת אש שתביא זמן מאוד ארוך של שקט לעזה".

נכון לעכשיו הפסגה צפויה להימשך יממה אחת בלבד אך ייתכן והיא תוארך, זאת בהתאם להתפתחויות. כמו כן, במידת הצורך, הצוותים הישראליים המקצועיים יישארו בדוחא להמשך השיחות.

עיקרי המחלוקות 

בישראל דורשים שחרור של 30 חטופים חיים: נשים, ילדים, מבוגרים וחולים. חמאס, מצידו, הודיע כי מהקטוריות האלו הוא מוכן לשחרר 30 חטופים אך רק חלקם יהיו בחיים והשאר גופות. בישראל שוקלים לדרוש 30 חטופים חיים גם אם לא מהקטוריות של נשים, ילדים מבוגרים וחולים.

מחלוקת נוספת היא סביב סוגיית מעבר נצרים. בישראל דורשים מנגנון בידוק כדי להבטיח שרק אזרחים עוברים במעבר ולא חמושים, ארגון הטרור חמאס מתנגד בתוקף לדרישה הזאת.

כמו כן, בחמאס דורשים שישראל תעזוב את ציר פילדלפי לחלוטין. אלא שבעוד ראשי מערכת הביטחון בישראל מוכנים על ויתור הנוכחות בציר למשך השלב הראשון, רה"מ נתניהו מסרב. יציון כי הציר מהווה עורק החיים של חמאס.

בפסגה יידון גם נושא שחרור המחבלים. בישראל דורשים ווטו על מספר המחבלים שישוחררו וכן התחייבות על הגליית מספר מסויים של מחבלים. בחמאס טרם נתנו את הסכמתם לכך.

כזכור, ראש הממשלה נתניהו קיים אמש סדרת דיוני עומק בראשותו (שלושה סה"כ), בקריה בתל אביב, לקראת נסיעת המשלחת הישראלית היום לדוחא.

הדיונים החלו ב-11 בבוקר והסתיימו לקראת השעה 18:00 בערב. בתום הדיונים, כפי שנמסר פומבית, אישר ראש הממשלה את מנדט המשלחת לניהול המו"מ.

בדיונים לקחו חלק, שר הביטחון יואב גלנט, השר לנשואים אסטרטגיים רון דרמר ויו"ר ש"ס אריה דרעי.

 

 

 

 

 

חטופים קטאר ארה"ב פסגה מלחמת חרבות ברזל עסקת חטופים בנימין נתניהו דדי ברנע רונן בר אופיר פלק רון דרמר חמאס יואב גלנט אריה דרעי וויליאם ברנס מוחמד א-תאני דוחא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}