ראש הישיבה הגרש"ב: "אף אחד מהלומדים לא מתעניין מה בג"ץ אומר"
בשיחה מיוחדת שמסר ראש הישיבה הגרש"ב סורוצקין בפני אלפי תלמידי ישיבת "עטרת שלמה" בקרית הישיבה אמר כי "הם משכימים לדברים בטלים" נאמר על שופטי בית המשפט שמשכימים שנים לדון בבני הישיבות אך מדובר בדברים בטלים משום שאותנו זה לא מעסיק ולא מעניין כלום • "לא הטריד אותנו, לא מטריד אותנו ולא יטריד אותנו לעולם ועד" • "נעבך הם לא למדו אביי ורבא מאיפה שיהיה להם חכמה? מאיפה שיהיה להם משכל? • צפו
- משה ויסברג
- י' אב התשפ"ד
- 11 תגובות
במוצאי תשעה באב התקיים מעמד סיום הזמן בישיבת "עטרת שלמה" בקרית הישיבה בראשון לציון במהלכה נשאו דברים ראשי ורבני הישיבה לחזק את התלמידים שיוצאים להחליף כוחות לקראת זמן אלול, ראשי הישיבה עוררו את התלמידים להתחזק בלימוד התורה ביתר שאת וביתר עוז בפרט בתקופה הזו שעם ישראל זקוק לזכויות להגנה מפני האויבים הקמים עלינו לכלותינו.
ראש הישיבה הגאון רבי שלום בער סורוצקין מסר דברי חיזוק מיוחדים לאלפי הבחורים ועורר אותם על כך שהעולם עומד רק עלינו לומדי התורה וכשישראל מסתכלים כלפי מעלה הם מייד מנצחים ורק לומדי התורה הם אלו שמחזיקים את העולם.
בדבריו הנרגשים התייחס ראש הישיבה לגזירות הקשות שהושתו על לומדי התורה ואמר כי "הם משכימים לדברים בטלים" לא נאמר על אנשים פשוטים או ילדים קטנים אלא על אלו שהם אצלם ה"חכמים" כביכול, מדובר על שופטי בית המשפט העליון שנחשבים כביכול לחכמים גדולים אך למעשה כל מה שהם עושים הוא לשבת ולדון שנים על גבי שנים בהרכבים גדולים של 15 שופטים מה לעשות בבני הישיבות וכיצד לגייס אותם, אך זה "דברים בטלים" משום שאף אחד מלומדי התורה איננו מתעניין לרגע במה שהם אומרים, זה לא הטריד אף אחד ולא יטריד אף אחד לעולם ועד, אמר ראש הישיבה.
ראש הישיבה חיזק את הבחורים "אנחנו צריכים לדעת את השמינית שבשמינית שבגאווה של התלמיד חכם, אנחנו מעמידי העולם ואפילו אין חכמה בצד השני".
להלן דבריו המלאים של ראש הישיבה:
כעת שיש את הרדיפה נגד עולם התורה. הרדיפה נגד התלמידים חכמים, אני רוצה לומר ברור שיש לנו אחריות, ברור שעלינו עומד העולם, "וכי ידיו של משה עושות מלחמה", אנחנו יודעים שהכל מתחיל ונגמר "בזמן שישראל מסתכלים כלפי מעלה אז הם נוצחים", המלחמה והניצחון תלויים רק ביושבי בית המדרש. אין לאף אחד אחר חלק בניצחון, נכון שחייבים השתדלות אבל המהות של הניצחון תלוי ביושבי בית המדרש, כן עלינו ורק עלינו עומד העולם כולו, העולם נברא בשביל התורה שנקראת ראשית ובשביל ישראל שנקראו ראשית.
אבל אני רוצה להוסיף נקודה; מה ההבדל בינינו לביניהם, כל אחד צריך לחוש את זה ולהרגיש את השמינית שבשמינית של הגאווה של התלמיד חכם מה תפקידנו בעולם. קודם הבחור החשוב יצחק שעשה סיום אמר "אנו משכימים לדברי תורה והם משכימים לדברים בטלים". למי מדובר? אנחנו חושבים שמה שמדובר על דברים בטלים מדובר על אדם שמתעסק בשום דבר, באיזה ילדים קטנים שמתעסקים במשהו? לא, מדובר על הגבוהים שבגבוהים שבהם, ועל זה אנחנו אומרים, על ה"חכמה בגויים תאמין", אלו שיושבים כביכול למעלה למעלה אצלהם, אלו שיושבים באותו מקום של שנאה לדת, הבית משפט הגבוה לצדק, "מקום המשפט שם הרשע", עליהם כתוב אנו משכימים לדברי תורה והם משכימים לדברים בטלים, כל מה שהם עושים זה דברים בטלים פשוטו כמשמעו, ומי צריך ראיה גדולה מזה, הם הרי קוראים לזה שהם מתעסקים עם מה שנקרא "חוק הגיוס", הם יושבים ודנים איך הם יעשו את זה, לא מספיק להם השישה חכמים העשרה חכמים, הם יושבים ודנים במשך שנים על גבי שנים איך הם יגיעו לרמת המשכל הגבוהה. הם חכמים? חכמי חלם היו יותר חכמים מהם.
הם יושבים שם 15 חכמים ודנים איך מגייסים את הישיבה בוחרים, איך לוקחים באמת את החכמים האמיתיים ומנתקים אותם ממקור חיים, הם ישבו ודנו שם שעות על גבי שעות שבועות על גבי שבועות. הרי זו הבדיחה הכי גדולה, הם ישבו ודנו ודיברו, מישהו מאתנו בכלל התעניין במה שהם דיברו? את מישהו מאיתנו זה בכלל עניין מה שהם דיברו? אמרתי רחמנות רציתי לבקש גמ"ח לקנות להם גולות שישחקו באיזה לגו, הרי זה ליצנות אחת גדולה, תיקחו ילד בן 3 שלמד קצת תורה, תקחו בחור הכי צעיר שלמד תורה, נגע בהוויות אביי ורבא, יודע שהחכמה שלו פי כמה וכמה, יושבים שם אנשים שהחליטו לעשות איזה הצגה איזה תאטרון כי יותר מזה לא היה שום דבר, הם לא שינו ולא ישנו לעולם ועד, לא מעניין אותנו מה הם אומרים והם לא יזיזו שום דבר ולא ישנו שום דבר.
זה הפשט אנו משכימים לדברי תורה והם - אלו שחושבים שהם חכמים כביכול - משכימים לדברים בטלים. נעבך הם לא למדו אביי ורבא מאיפה שיהיה להם חכמה? מאיפה שיהיה להם משכל? הרי הם לא עוברים ילד צעיר שהתחיל ללמוד גמרא. עם כל "חכמתם" אף אחד לא התעניין בזה בבית המדרש, ואף אחד לא דיבר על זה, ואת אף אחד זה לא הטריד, וגם אני יאמר - זה גם לא מטריד מה שהם יעשו לעולם ועד.
אלה ברכב ואלה בסוסים כי יש להם שכל ששייך לרכב וסוסים. ואנחנו בשם השם אלוקינו נזכיר. המה כרעו ונפלו ואנחנו קמנו ונתעודד.
צריכים לדעת אנחנו מקיימי עולם. אפילו אין חכמה בצד השני, הנה הדוגמא וכי חכמה היא? כל הבית משפט שלהם זה תאטרון אחד גדול.
הקב"ה יושיע אותנו מכל הרודפים האלו ואנחנו צריכים לדעת כי עלינו עומד העולם, ואנחנו אלו שכשישראל מסתכלין כלפי מעלה מייד נוצחים.
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות