י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
חריקות בציר הרשע

מי הפיל את המסוק? במשטר האיראני יש החוששים מבגידה רוסית

איראן החלה לספק לרוסיה אלפי מל"טים ותחמושת ארטילרית. בתמורה, רוסיה מסייעת לאיראנים בנושאים צבאיים ואולי אף בתוכנית הגרעין. אבל מסתבר כי הקשר בין שתי המדינות לא מוצא חן בעיני רבים בתוך איראן - שחוששים שיום אחד רוסיה תבגוד בהם

מי הפיל את המסוק? במשטר האיראני יש החוששים מבגידה רוסית
טילים איראניים צילום: שאטרסטוק

מסעוד פזשכיאן, הנשיא האיראני החדש, הבטיח במהלך קמפיין הבחירות הקצר שלו שישפר את קשריה של איראן עם אירופה ויפעל להורדת המתיחות עם ארה"ב, כדי להחיות את הכלכלה של המדינה. התוכנית האיראנית להתפייס עם המערב וארה"ב גורמים לחשש לא מבוטל בקרב בכירים במשטר בטהראן מבגידה רוסית - במיוחד אם הנשיא טראמפ, המועדף על הרוסים, יזכה בבחירות.

לפי דיווח ב'וול סטריט ג'ורנל', במאי האחרון, לאחר התרסקות המסוק שבו נהרגו נשיא איראן אברהים ראיסי ושר החוץ חוסיין אמיר-עבדולהיאן - שניהם נתפסו כדוגלים בשיתוף פעולה הדוק יותר עם מוסקבה - אנליסטים צבאיים רוסים שיערו כי ייתכן שהתקרית תוכננה על ידי גורמים במשמרות המהפכה, שמחפשים בסופו של דבר התקרבות למערב.

קשר המנודות

איראן החלה לספק לרוסיה אלפי מל"טים בסתיו 2022, אולם עד כה, דחתה בקשות רוסיות לטילים בליסטיים, גם בגלל לחצים אמריקאים. על פי ההערכות, איראן מחזיקה באלפים מהם. גורם מערבי בכיר אמר כי אם יישלחו מאות טילים מסוג זה לרוסיה, המהלך יעשה שינוי לטובת רוסיה בשדה הקרב.

רוסיה כבר שיגרה אלפי טילים בליסטיים וטילי שיוט לעבר אוקראינה, מהרזרבות שלה, ולאחרונה החלה להשתמש בטילים בליסטיים מצפון קוריאה, חברה נוספת בציר החדש של האוטוקרטיות האנטי-מערביות.

מחלקת המדינה האמריקאית הזהירה השבוע את איראן מפני "תגובה מהירה וחמורה" מצד וושינגטון ובעלות בריתה אם הטילים האיראניים יסופקו לרוסיה. העונש לפי גורמים אירופאים, עשוי לכלול איסור על טיסות אזרחיות איראניות במדינות אירופה - לא בהכרח משהו שבסופו של דבר ירתיע את טהראן, הם מודים. חברות תעופה רוסיות לא יכולות לטוס במרחב האווירי של אירופה וארה"ב מאז 2022, כחלק מהסנקציות שהוטלו על הפלישה.

גורמים במערב אומרים כי תחום הדאגה המרכזי יהיה אם מקבלי ההחלטות במוסקבה יחליטו לסייע בחימוש גרעיני של איראן. "תארו לעצמכם מספר מדעני גרעין רוסים יוצאים לאיראן לחופשה ארוכה, ופשוט ממלאים את פערי הידע", אמר גורם אירופאי אחד. "זה מה שאנחנו חוששים".

איראן קיבלה מערכות הגנה מפני טילים S-300 מרוסיה ב-2016, אולם, מערכת ה-S-300 נראתה כלא יעילה נגד תקיפה ישראלית באפריל, כאשר תמונות לוויין הצביעו על נזק למערכת לאחר תקיפת ישראל.

אך בעוד מוסקבה וטהראן משתפות פעולה יותר ויותר בשל שנאתן לארה"ב, הן אינן תומכות בפומבי במטרות המלחמה של השניה. בעוד איראן רוצה להשמיד את ישראל, מוסקבה מקיימת עם ישראל קשרים מלאים, לרבות נסיעות ללא ויזה וטיסות יומיות ישירות שנמשכות גם כשחברות אוויריות מארה"ב הפסיקו את הטיסות לתל אביב. רוסיה גם מטפחת את היחסים עם יריבותיה הערביות של איראן, סעודיה ואיחוד האמירויות.

מלחמת אוקראינה רוסיה איראן מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}