י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
דיבר עם חתולים

האויב של פוטין: האסיר הפוליטי חשב שהוא מוצא להורג רגע לפני שחרורו

מאז מותו של מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני בכלא בפברואר, קארה-מורזה הוא הדמות האופוזיציונית הבולטת ביותר שנרדפה על ידי הקרמלין. במשך 11 חודשים הוא נכלא ב-13 בתי כלא שונים, כולל כמה ידועים לשמצה. עכשיו הוא מספר על הכל

האויב של פוטין: האסיר הפוליטי חשב שהוא מוצא להורג רגע לפני שחרורו
אילוסטרציה צילום: unsplash

ולדימיר קארה-מורזה, פוליטיקאי מהאופוזיציה הרוסית ואחד המבקרים החריפים ביותר של הנשיא ולדימיר פוטין, תיאר את העינויים הפסיכולוגיים שעבר במהלך 11 חודשים בבידוד, ואמר כי חשב שהוא ימות בתא בסיביר.

קארה-מורזה התראיין לרשת האמריקאית CNN לראשונה מאז שחרורו ב-1 באוגוסט במסגרת עסקת חילופי השבויים הגדולה ביותר בין ארה"ב לרוסיה מאז המלחמה הקרה.

האזרח הבריטי-רוסי שוחרר במקביל לאמריקאים אוון גרשקוביץ', פול ווילן ואלסו קורמשבה, שהתאחדו עם משפחותיהם במרילנד בתחילת החודש.

"רק לפני קצת יותר משבועיים, עדיין ישבתי בתא הבידוד שלי במושבת כלא קשה בסיביר. והייתי בטוח שאני אמות בכלא", אמר קארה-מורזה. "והנה אני יושב איתך עכשיו באולפן בניו יורק ליד אשתי זה מרגיש כאילו אני צופה באיזשהו סרט, זה סרט ממש טוב, אבל זה עדיין מרגיש סוריאליסטי".

מאז מותו של מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני בכלא בפברואר, קארה-מורזה הייתה דמות האופוזיציה הבולטת ביותר שנרדפה על ידי הקרמלין. הוא נידון ל-25 שנות מאסר בגין "בגידה" לאחר התבטאויות נגד המלחמה באוקראינה וישב שנתיים וחצי בכלא ברוסיה. במהלך אותה תקופה, קארה-מורזה הוחזק בבידוד במשך 11 חודשים ונכלא ב-13 בתי כלא שונים, כולל כמה ממושבות הכלא הידועות לשמצה במדינה.

הוא הורשה לדבר בטלפון עם אשתו רק פעם אחת ועם שלושת ילדיו רק פעמיים. אשתו, יבגניה קארה-מורזה - שלחצה ללא לאות לשחרורו, אמרה בראיון המשותף כי היא חשה הקלה על כך שאין לה יותר את "הפחד המציק הזה מאחורי מוחי בכל שעות היום שאפשר להרוג את ולדימיר בכל רגע".

אבל היא נשבעה להמשיך להילחם למען האסירים האחרים שעדיין כלואים במשטרו של פוטין. "אלפי אנשים הושפעו באותה צורה שהמשפחה שלנו הושפעה. זה ניצחון, אבל זו רק ההתחלה" אמרה.

"אנחנו מבינים שיש יותר מאלף אסירים פוליטיים ברוסיה, שיש אלפי אוקראינים, בני ערובה אזרחיים ושבויי מלחמה, שלא לדבר על ילדים אוקראינים חטופים. ואנחנו מבינים שיש יותר מאלף אסירים פוליטיים בבלארוס השכנה. אז המאבק יצטרך להמשיך".

בלילה שבו נלקח מהכלא באומסק, 2,700 ק"מ ממוסקבה, לקראת חילופי האסירים, סוהרים נכנסו לתאו בשעה 3 לפנות בוקר ואמרו לו "לקום, להתלבש. ולהתכונן".

"הייתי בטוח לחלוטין באותו רגע שישחררו אותי ויוציאו אותי להורג", אמר. אבל קארה-מורזה נלקח לשדה תעופה באומסק ועלה על מטוס לכיוון מוסקבה. לאחר שבילה כמעט שנה כלוא בתא זעיר בבידוד, קארה-מורזה אמר שהוא לא הרגיש רגיל "באמצע שדה תעופה נוסעים עמוס עם אנשים נורמליים, משפחות עם ילדים שמסתובבים".

הוא הועבר לכלא לפורטובו הידוע לשמצה של מוסקבה והוחזק ללא תקשורת בלי שום מושג שהוא ישוחרר בקרוב. "לאחר כמה ימים לקחו אותי לשדה התעופה ראיתי את החברים והקולגות שלי באוטובוס, אז ידעתי מה קורה". בשחרור נכללו שורה של פעילים רוסים, פעילי זכויות אדם ואנשי אופוזיציה.

קארה-מורזה תיאר את התנאים האכזריים בתוך תא קטנטן כל היום ללא עשיה כלשהו, ואין עם מי לדבר. "אתה מתעורר ב-5:00 בבוקר עם קריאת השכמה. הדרגש שלך מחובר לקיר כך שאין סיכוי שאתה יכול לשכב או לשבת כמו שצריך כל היום. כל מה שאתה יכול לעשות זה פשוט להסתובב בתא", אמר.

אסירים הורשו להחזיק עט ונייר רק ל-90 דקות ביום, ו"הפעם היחידה שהוציאו אותי מהתא לטיול כביכול, זה בעצם רק להסתובב במעגל קטן בחצר פנימית בכלא".

"כשהסתובבתי בחצר החתולים היו נכנסים והתיישבו ליד מוטות המתכת והצלחתי לנהל איתם שיחה. אלה היו בני שיחי היחידים", אמר.

כעת הוא נהנה מהחופש ומהזמן שלו עם משפחתו. קארה-מורזה הבטיח לחזור לרוסיה. "אני יודע שרוסיה תשתנה, ואני אחזור למולדתי", אמר והוסיף, "זה יהיה הרבה יותר מהיר ממה שמישהו עשוי לחשוב". אשתו יבגניה הסכימה: "המאבק נמשך. נצטרך לעשות כל שביכולתנו".

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}