כ"א כסלו התשפ"ה
22.12.2024
קרב ראש בראש

לאחר ההיתר מהליטאים: הדיינים החסידים אוסרים את הרחצה בחוף שרתון

עם פתיחת עונת הרחצה וימי 'בין הזמנים', יוצאים גדולי הרבנים תלמידי מרן פוסק הדור בעל השבט הלוי זצ"ל ומפרסמים את דעת תורתו הברורה – אין שום היתר על פי הלכה לנסוע לחוף שרתון בשום אופן שהוא, זאת בעוד גדולי הרבנים הליטאים בבני ברק מתירים

לאחר ההיתר מהליטאים: הדיינים החסידים אוסרים את הרחצה בחוף שרתון
חוף שרתון בתל אביב צילום: פלאש 90

בשבוע שעבר פרסמנו כאן ב'בחדרי חרדים' את מכתבם של גדולי רבני ופוסקי בני ברק מהציבור הליטאי המתירים בדיעבד את הרחיצה בשרתון בשעות הבוקר לאחר שהציבור החרדי בבני ברק נוסע גם ככה לחוף שם אין מקום לזוז בפרט בימי בין הזמנים.

ב'וועד לטוהר המחנה' יוצאים בחריפות נגד ההיתר ואוסרים את ההגעה, לדבריהם: "חוף 'שרתון' שבעיר תל אביב החילונית, הינו חוף המתהדר לקרוא עצמו 'חוף מופרד', אבל בפועל, למרות שהחוף עצמו אולי אכן נפרד, אולם חוף זה מסובב עם מקומות פרוצים בפריצות נוראה ואיומה שאין הדעת סובלתם, אם מחמת היותו קרוב מידי לחוף מעורב ואם מחמת הדרכים המובילות אליו שהם מלאים פריצות כגרועים שבאומות רח"ל".

הם מביאים את דעת תורתו הברורה של מרן פוסק הדור בעל שבט הלוי זצ"ל – שקבע כי איסור גמור לנסוע לחוף שרתון, מחמת המכשולות החמורים הנמצאים שם שהם גובלים באיסורי אביזורייהו דג"ע גמורים.

בנוסף, הם תוקפים את המכתב של הרבנים והפוסקים הליטאים: "בימים אלו, כאשר אי אלו מארגנים העיזו לפרסם בחוצות הערים החרדיות על הסעות מאורגנות לחופי שרתון, ובכך מנסים להשכיח את האיסור הגמור שכבר הורה זקן מרן פוסק הדור זצ"ל בחיים חיותו".

בעקבות כך תלמידיו הגדולים של מרן הרב וואזנר זצ"ל ממשיכי דרכו הגאונים רבי יעקב מאיר שטרן רבי משה שאול קליין רבי שמואל אליעזר שטרן כתבו מכתב ברור תחת הכותרת "דעת תורה מרבנו בעל ה'שבט הלוי 'זצ"ל בענין חוף שרתון".

המכתב פותח בדברים אלו: "מאחר שמגיעים ימי בין הזמנים אשר יש שמתירים לעצמם ליסע לחוף שרתון מצאנו לנכון להביא דעת מו"ר מרן בעל שבט הלוי זצ"ל בענין זה. ידוע שהדרך לים הוא מלא מכשולות של ראיות אסורות כיון שהמקום סמוך מאד לים מעורב, ויש שם גם טיילת אשר הולכים שם בפריצות נוראה, ועל כן היה דעת מרן זצ"לש אין שום היתר על פי הלכה לילך למקום זה".

והרבנים מוסיפים: "ואף אם יעשו הסעות עד לחוף אינו מועיל, כי הדרך מן מקום חניית האוטובוס עד הים הוא ג"כ דרך שרבים המכשולים בזה, ולא ימלט שלא יעברו על לאו דאורייתא של ולא תתורו אחרי עיניכם... ובפרט שכל הרחובות הסמוכים מלאי טינופת, ומי ערב לכך שלא יסתכלו דרך החלונות לראות את האסור".

עוד מוסיפים הרבנים: "ואין לזה שום היתר של ליכא דרכא אחרינא, אפילו אם לא היה חופים אחרים שאפשר להגיע לשם כגון נתניה ואשדוד, וק"ו כשיש אפשרות ליסע למקום אשר אין שם מכשולות".

ובעדות נאמנה מעידים הרבנים הגאונים: "ומרן רבינו זצ"ל שלח לבדוק המצב בבקר יחד עם עוד רבנים אחרים בשעה 8.30-9.00 האם אז אפשר לומר שהמקום נקי, וראו שהגם שיש פחות אנשים, אבל יש מעט המסתובבים שם בפריצות, ולענין לא תתורו, אפילו פעם אחת הדבר חמור מאד".

בתוך מכתבם מצטטים מדברי רבותינו הראשונים, אודות חומר האיסור של "לאו ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" וחובת כל איש ישראל לשמור על עצמו מכל נדנוד איסור וגם במקום שישנה הוצאה כספית ואף הוצאה מרובה, וכמה מאושר הוא כל משכיל הבוחר לנפשו הדרך היותר בטוח והמשומר מכל נזק ומכשול ואפילו באפשר רחוק.

בסיום מכתבם כותבים הרבנים בקריאה נרגשת מדם לבם: "וע"כ כל הירא לנפשו ולנפש ילדיו יתרחק מהיתרים אלו, ואם נצרך לבריאות הגוף ליסע לים, יסע במקומות בטוחים שאין שם מכשול, ואף שיש בזה טירחא והוצאות ממון, ולא יטמא את מוחו ועיניו, ואז המראות האלו ירדפו אחריו אפילו ביו"כ בשעת נעילה כמו ששמעתי פעם מרבינו זצ"ל, ואם נזכה שמכתב זה ימנע אפילו מיחידים שלא יסעו לחוף שרתון, והיה זה שכרנו".

באדיבות המצלםהמכתב של שרתוןצילום: באדיבות המצלם

חוף שרתון הרב שמואל הלוי וואזנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}