ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
"להוציא את המשוגעים"

התערבות בוטה: ממשל ביידן מינה צוות שאחראי להחליש את הימין בישראל

אילן גולדנברג, ישראלי לשעבר שויתר על אזרחותו הישראלית, אחראי על הסנקציות שמטילה ממשלת ביידן על אנשי ימין. סגנית הנשיא קמאלה האריס בחרה בגולדנברג שיטפל בנושא הטלת סנקציות. הוקם צוות מיוחד שאחראי להחליש את ממשלת ישראל

התערבות בוטה: ממשל ביידן מינה צוות שאחראי להחליש את הימין בישראל
הבית הלבן צילום: pixabay

צוות הקמפיין של האריס-וואלס מינה את אילן גולדנברג ליועץ "ההסברה והמדיניות היהודית". גולדנברג ישמש כאיש הקשר העיקרי של הקמפיין לקהילה היהודית האמריקאית.

אחד מאנשי הקמפיין אמר לסוכנות הידיעות היהודית JTA כי המינוי נעשה על רקע לחץ מצד קבוצות פרוגרסיביות בנוגע לעמדת האריס במלחמה בעזה, וסיוע צבאי אמריקאי לישראל, והרפובליקנים משתמשים בעמדות הללו כלפי ישראל ככלי פוליטי לנגח את הדמוקרטים.

האיש מצוות הקמפיין, שיבח את ניסיונו הרב של גולדנברג, ותיאר אותו כמומחה למדיניות חוץ בעל ידע מקיף ביחסי ארה"ב-ישראל, שיתוף פעולה ביטחוני, הסכסוך הישראלי-פלסטיני ואיראן. הרקע שלו כולל שירות במחלקות שונות, כולל הבית הלבן, הפנטגון, מחלקת המדינה וגבעת הקפיטול.

מגזין 'טאבלט' דיווח על מאמץ בין-משרדי להטיל סנקציות נגד חברות ואנשי ימין ישראלים מטעם הבית הלבן. את המאמץ הזה מוביל אילן גולדנברג, מנהל מחלקת הכלכלה הבינלאומית במועצה לביטחון לאומי (NSC).

גולדנברג, עבר ממשרדה של סגנית הנשיא קמלה האריס למנהל התכנון האסטרטגי של ה-NSC באפריל, על פי הדיווח בארה"ב, הוא מעורב באופן פעיל בתהליך הזה, ומי שעומד בראש הטלת הסנקציות של ביידן נגד ישראלים.

עד כה, הוטלו שש פעמים סנקציות. החלק הבא כבר מוכן, אך בינתיים האמריקאים מעקבים את הטלת הסנקציות לאחר המתקפה האיראנית על ישראל, כדי להימנע מהאשמות של "החלשת ישראל בזמן שהיא מדממת".

המגזין מדווח, כי הסנקציות נגד ישראל הן סוג שונה של סנקציות. ממשל ביידן הרכיב צוות שמטרתו למצוא אנשים וקבוצות ולהטיל סנקציות - לא כדי לשנות מדיניות ספציפית, אלא להחליש אם לא להפיל את ממשלת נתניהו.

הצוות מתכנס לעתים תכופות, כדי לעמוד ביעד שהציבו הנשיא ויועציו הבכירים, של הטלת סנקציות. המטרה לא להפוך כל מדיניות של הממשלה, אלא ליצור אקלים של מחלוקת סביב נתניהו ושותפיו בקואליציה הימנית.

טום נידס, שגריר ארה"ב בישראל עד יולי 2023, שיקף את תפיסתו הנוכחית של ממשל ביידן. בוועידה שהתקיימה לאחרונה, הוא קרא להחליף את שרי הימין כמו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. עם מתנגדי נתניהו כמו ראשי הממשלה לשעבר נפתלי בנט ויאיר לפיד. "אנחנו צריכים להוציא את המשוגעים. אנחנו צריכים להחזיר את המתונים", אמר נידס.

הצוות של ביידן הציע להטיל סנקציות על בן גביר. ביידן אישית שלל את הרעיון, אבל מישהו בממשל דאג להדליף לעיתונות את העובדה שההצעה נמצאת בבחינה. גם סנקציות שאינן מקבלות אישור עדיין יכולות לייצר דיווחים בעיתונות המקדמים את מטרות הקמפיין.

במגזין צוין, כי מתנגדיה של ישראל ואויביה, מרגישים שהם יכולים לפעול ללא עונש, כי ביידן רמז בבירור שלארצות הברית אכפת יותר מהחלשת הימין הישראלי, באותה מידה כמו להביס את אויביה של ישראל.

את כל זה מנהל אילן גולדנברג, בן 47 שנולד בירושלים, גדל בניו ג'רזי, שם למד בבית ספר יהודי והיה חלק מבית כנסת קונסרבטיבי עם משפחתו. הוא סיים תארים מאוניברסיטת פנסילבניה ואוניברסיטת קולומביה, והוא בקיא בשפות עברית וערבית. הקריירה שלו מתאפיינת בענייני המזרח התיכון, המשתרעת על פני תפקידים בממשלה ובצוותי חשיבה.

גולדנברג ויתר על אזרחותו הישראלית כדי לעבוד עבור ממשלת ארה"ב. בתקופת ממשלו של הנשיא אובמה, הוא התמקד תחילה בעניינים הקשורים לאיראן בפנטגון, ולאחר מכן עבר למחלקת המדינה כדי לעבוד על תהליך השלום. הוא הצטרף מחדש לממשלה תחת הנשיא ביידן, הוא שימש כיועץ לקמפיין הנשיאותי של הסנאטור אליזבת וורן ב-2020.

דיוויד מילשטיין, שעבד בעבר עבור שגריר ארה"ב דיוויד פרידמן, הגיב לדיווח ב-JTA על מינויו של גולדנברג בנוגע לקריירה הארוכה והמפתיעה של האיש בשירות השמאל האמריקאי.

גולדנברג תמך בהימנעותו של אובמה מהחלטת מועצת הביטחון האנטי-ישראלית לפני סיום כהונתו. יחד עם נאומו המביש של שר החוץ קרי בסיום ממשל אובמה. כזכור, שני האישים ניצלו את ימיהם האחרונים בתפקיד כדי לפגוע בישראל.

גולדנברג התנגד להכרה של ממשל טראמפ בירושלים כבירת ישראל ולהעברת השגרירות לירושלים. במאמר בפוליטיקו ב-23 בינואר 2017, שלושה ימים לאחר השבעתו של טראמפ, כתב גולדנברג: "העברת השגרירות תגרום לביטול 50 שנות מדיניות אמריקאית".

גולדנברג התנגד לאיחוד קונסוליית ארה"ב המשרתת את הרשות הפלסטינית לתוך שגרירות ארה"ב בירושלים. גולדנברג התנגד גם להכרה של הנשיא טראמפ ברמת הגולן.

גולדנברג תמך בהסכם עם איראן שהפשיר מיליארדים בחשבונות הקפואים של איראן, והביא את הרפובליקה האסלאמית להפוך למוקד טרור ברחבי המזרח התיכון.

גולדנברג התנגד לחוק 'טיילור פורס' להפסקת הסיוע הכלכלי של ארה"ב לרשות הפלסטינית, בשל תמיכה בטרוריסטים שנמצאים מאחורי סורג ובריח בישראל ובמשפחות של מחבלים מתים ברשות הפלסטינית ובעזה. גולדנברג תמך בהשבת המימון לאונר"א לאחר שהוכח שרבים מעובדיה הם לוחמי חמאס, וחלקם תועדו משתתפים בזוועות ה-7 באוקטובר.

הוא המליץ ​​לארה"ב "להקפיא או להפוך את פעילות ההתנחלויות באמצעות מגוון אפשרויות, לרבות הפסקת הנוהג של הגנה על ישראל מהשלכות בינלאומיות. גולדנברג עובד בממשל ביידן-האריס על יישום כמה מהמדיניות האנטי-ישראלית ביותר בתולדות ארה"ב, כולל הטלת סנקציות על ישראלים.

לאחר השיחות הכושלות בין ישראל לפלסטינים ב-2014, שבעקבותיהן הגיע צוק איתן, חיבר גולדנברג ניתוח בן 22 עמודים שהאשים את חוסר האמון הבסיסי בין נתניהו לאבו מאזן, כגורם העיקרי להתמוטטות השיחות. "החבר'ה האלה אף פעם לא יכולים לעשות את זה ביחד", אמר אז ל-JTA.

מלחמת חרבות ברזל ארצות הברית סנקציות אילן גולדנברג קמלה האריס הנשיא ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}