י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
השאננות הורגת

פרטים מדהימים מחיסול מוחמד דף: "מוכר ירקות" ו"קבצן" סייעו לחשוף את מיקומו

סוכנים ישראלים נכנסו לעזה מחופשים למוכר ירקות וקבצן כדי לחסל את המוח מאחורי הטבח. לפני ביקוריו באל-מוואסי, דף נהג להיכנס לבניין דירות סמוך למתחם בו היה פוגש פעילי חמאס ומתעדכן מהם על תנועות צה"ל | פרטים דרמטיים

פרטים מדהימים מחיסול מוחמד דף: "מוכר ירקות" ו"קבצן" סייעו לחשוף את מיקומו
ראפע סלאמה (מימין) ומוחמד דף צילום: רשתות ערביות

סוכנים ישראלים מחופשים לקבצן ומוכר ירקות היו המפתח לחיסולו של מוחמד דף שהיה ידוע כ'אמן ההסוואה' וניצל מחיסול פעם אחר פעם. 

עד כה לא פורסמו פרטים על כיצד ישראל הצליחה לחסל את מוחמד דף, המפקד הצבאי הבכיר ביותר של חמאס ואדריכל הטבח ב-7 באוקטובר.

אבל מתקפת הטילים שהרגה אותו ואת סגנו, ראפע סלאמה ב-13 ביולי הגיעה רק לאחר מבצע חשאי מורכב בתוך עזה בניצוח צוות סמוי של צה"ל שמצא את מיקומו. כך חושף העיתון היהודי הבריטי 'ג'ואיש כרוניקל'.

לפי הפרטים שמתפרסמים היום, סוכן אחד התחזה לבעל דוכן בשוק, שמוכר ירקות מחוץ למבנה, שם דף נהג לבקר בקביעות בעת יציאתו מהתת-קרקע.

הבסיס למבצע היה בכך שדף הפסיק להיזהר שיתגלה. הישראלים היו מודעים לכך שבמשך חודשים הוא הפך למבקר קבוע של עקורים במתחם באל-מוואסי בחוף העזתי. הדפוס היה כמעט תמיד זהה: לפני ביקוריו היה דף נכנס לבניין דירות סמוך למתחם בו היה פוגש פעילי חמאס כדי לקבל עדכונים על תנועות כוחות צה"ל באזור, וכן על המצב בנושא מזון ורפואה לעקורים העזתים.

לאחר שהתקבל מידע ממשתפי פעולה מקומיים ומיחידות מסתערבים ישראליות על עיתוי הביקור הבא האפשרי של דף, החל צה"ל לתכנן את חיסולו. דף, שנקט באמצעי זהירות מחמירים במשך 30 שנה, הפסיק להיזהר. זה התחיל בכך שהוא נשאר באותו בניין מגורים, ממערב לחאן יונס. לאחר שעובדה זו נבדקה שוב ושוב, בישראל הבינו שזו הזדמנות לנצל את הטעות של "אמן ההסוואה", הכינוי שניתן לו בשל זהירותו המופלגת לאחר 30 שנות ניסיונות כושלים לחסל אותו.

דובר צה"למרחב התקיפה של דףצילום: דובר צה"ל

מל"טים וכלי טיס של צה"ל החלו לשלוח מידע לחדר הפיקוד והבקרה בישראל. צוות מסתערבים של דובדבן הגיע לאזור והחל להסתובב אצל האוכלוסייה העקורה. חלקם התחזו לעובדי אונר"א שבאו לתת סיוע, חלקם כדמויות דתיות מוסלמיות שבאו לרומם את רוחם של המפונים. הכיסוי שבהם השתמשו נבחרו בשל יכולתם לפתח מגע פיזי ומילולי ללא חשש עם העזתים העקורים כדי לאסוף כמה שיותר מודיעין.

שני סוכנים סמויים נוספים הוצבו באזור. אחריותם הייתה לתעד את שעת הגעתו של דף. אחד התחפש לבעל דוכן ירקות, והציב את דוכנו מול הכניסה הראשית של הבניין, משם דף היה צפוי להיכנס. השני ישב קרוב לאותה כניסה, מחופש לזקן ולבוש בבגדים מרופטים, נראה כקבצן מבוגר.

ביום שבת ה-13 ביולי נפוצו בקרב העזתים החדשות שהגיבור שלהם דף מגיע לבקר. לאחר שהצוות הסמוי העביר מידע לחדר הפיקוד בישראל, הקבינט העניק במהירות אישור לתחילת המבצע. בהיעדר מועד מדויק להגעתו של דף, הנחה מפקד חיל האוויר כי שני מטוסי קרב ירחפו מעל השטח, גבוה מספיק כדי שלא יהיה ניתן להבחין בהם. הם טסו כך במשך שבע שעות, ממתינים לדף שיכנס לבניין.

אז איתר אחד הטייסים תנועות חשודות של פעילי חמאס חמושים ממזרח למאהל, באזור שנועד להוות נתיב מילוט לסוכנים הישראלים הסמויים. מפקד המבצע חשש שזה עלול לסכן את ביטחונם ולכן נרקמה תוכנית מילוט חדשה. לאחר שנראה כי דף נכנס למבנה, המפקד העביר מיד את המסר ללוחמיו המחופשים דרך אוזנייה זעירה באוזנם.

לאחר מספר שעות של מתח, הן בחדר הבקרה בישראל והן בקרב הכוחות בשטח, נראה סוף סוף דף נכנס למבנה. האות ניתן וכוחות הקרקע עשו את דרכם בשקט ובשלווה לעבר הים, כאילו הם מטיילים ברחוב בתל אביב. לאחר מכן הם נאספו על ידי ספינה של צה"ל מבלי לעורר חשד.

חמש דקות לאחר מכן החלו שני המטוסים בתקיפות מדורגות על המטרה, כאשר הראשון פגע בבניין והרס אותו כליל. לאחר מכן ירה המטוס השני חגורת אש עם פצצות זעירות סביב הבניין כדי להרתיע פעילי חמאס מלנסות לחלץ את דף וסלאמה מהלהבות. השלב האחרון כלל ירי טיל חודר בונקר שיכול להגיע מתחת לבניין. המודיעין עדכן כי לבניין יש קומה תת קרקעית, ולכן על הטייסים להשתמש בטיל המסוגל לחדור תחילה לבניין ולאחר מכן לקומת הקרקע.

ההנחה הייתה שדף ינסה לברוח לקומת הקרקע ועל פי מידע מודיעיני שהגיע לאחר התקיפות, הוא עשה בדיוק את זה – ולכן נדרשו לצה"ל שבועיים כדי לאשר את מותו של דף, מאחר וההריסות על גופו הוזזו.

מותו של סגנו, סלאמה, לעומת זאת, אושר למחרת מכיוון שהוא נהרג בקומה הראשונה.

העיתון Jewish chronicle מציין כי למרות שמותו של דף אושר ללא ספק, חמאס ממשיך להכחיש זאת. חמאס לא רוצה להוריד את המורל של המחבלים, אבל סיבה נוספת שחמאס הכחיש את מותו של דף הייתה כדי לבלבל את המודיעין הישראלי ולהטיל ספק במקורותיו ובסוכניו.

מוחמד דף חאן יונס מלחמת חרבות ברזל חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}