י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
סינוואר מציב תנאי

איראן מעבירה מסר: הפסקת אש בעזה תרסן את התגובה נגד ישראל

באיראן מנסים למצוא עץ לרדת מהבטחותיהם לתגובה חריפה על חיסול הנייה ומעבירים מסרים כי "רק הפסקת אש בעזה יכולה לעכב את תגובתם", בנוסף הם מבקשים לשלוח נציגות למו"מ. סינוואר מציב תנאי: הפסקה מיידית של הלחימה

איראן מעבירה מסר: הפסקת אש בעזה תרסן את התגובה נגד ישראל
טיל איראני צילום: צילום מסך

מנהיג חמאס יחיא סינוואר העביר הלילה מסר למתווכים בשיחות המו"מ שאמורות להתקיים בסוף השבוע כי "אם ישראל רצינית לגבי המשא ומתן ורוצה שחמאס ישתתף בה, אז עליה להפסיק תחילה את הפעולות הצבאיות שלה בעזה".

ה'וול סטריט ג'ורנל' מדווח כי סביר להניח שבקשה כזו לא תיענה על ידי ישראל, שהודיעה בעבר כי "נחושים להשיג את המטרות להביס את חמאס ולהבטיח את החזרת החטופים".

ארה"ב, מצרים וקטאר קראו לצדדים לחדש את השיחות בפסגה ביום חמישי הקרוב, והבטיחו להציג הצעה משלהם לגישור על הפערים הנותרים במידת הצורך. ארה"ב אמרה כי ישראל קיבלה בברכה את ההזמנה, בעוד שבכירי חמאס עדיין לא אישרו שיגיעו.

השיחות בין משלחת ישראלית למתווכים נמשכו שלשום בקהיר על פתרונות למסדרון ציר פילדלפי ולמעבר רפיח, שנותר סגור לאחר השתלטות ישראל על הצד העזתי של אזור הגבול במאי, מהלך שהגביל את כמות הסיוע ההומניטרי הנכנס לעזה.

ברויטרס דווח כי רק הסכם הפסקת אש בעזה ימנע מאיראן לתקוף את ישראל לעת עתה כנקמה על חיסול מנהיג חמאס איסמעיל הנייה על אדמתה, כך לפי שלושה בכירים איראנים.

איראן נשבעה להגיב בחומרה לחיסולו של הנייה, שהתרחש בעת ביקורו בטהרן בסוף החודש שעבר ואשר בו היא מאשימה את ישראל. ישראל לא אישרה או הכחישה את מעורבותה. הצי האמריקני פרס ספינות מלחמה וצוללת למזרח התיכון כדי לחזק את ההגנה הישראלית.

אחד המקורות, בכיר ביטחוני איראני, אמר לרויטרס, כי איראן, יחד עם בעלות ברית כמו חיזבאללה, תפתח במתקפה ישירה אם השיחות בעזה ייכשלו או אם היא תראה שישראל מושכת את המשא ומתן. המקורות לא אמרו כמה זמן תאפשר איראן להתקדם בשיחות לפני שתגיב.

האנליסט האיראני, סעיד ליילאז, אמר לעיתון כי מנהיגי איראן מעוניינים כעת לפעול לקראת הפסקת אש בעזה, "כדי להשיג תמריצים, להימנע ממלחמה כוללת ולחזק את מעמדה באזור".

ליילאז אמר כי איראן לא הייתה מעורבת בעבר בתהליך השלום בעזה, אך כעת היא מוכנה למלא "תפקיד מפתח". איראן, אמרו שניים מהמקורות, שוקלת לשלוח נציג לשיחות הפסקת האש, זה יהיה הפעם הראשונה שהיא עושה זאת מאז תחילת המלחמה בעזה.

ה'וול סטריט ג'ורנל' מדווח כי הנציג האיראני לא ישתתף ישירות בפגישות, אלא יהיה מעורב בדיונים מאחורי הקלעים "כדי לשמור על קו תקשורת דיפלומטי" עם ארצות הברית בזמן שהמשא ומתן יתנהל. גורמים רשמיים בוושינגטון, קטאר ומצרים לא הגיבו מיד לשאלה האם איראן תמלא תפקיד עקיף בשיחות.

שני מקורות בכירים המקורבים לחיזבאללה בלבנון אמרו כי טהראן תיתן הזדמנות למשא ומתן אך לא תוותר על כוונותיה להגיב. הפסקת אש בעזה תיתן לאיראן תירוץ לתגובה "סמלית" קטנה יותר, אמר אחד המקורות.

איראן חיזבאללה מלחמת חרבות ברזל חטופים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}