י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
בניגוד לטענתו

המסמכים חושפים: כך הכניס נתניהו דרישות חדשות במגעים לעסקת חטופים

ממסמכים חדשים שנחשפו ב"ניו יורק טיימס" עולה כי בניגוד להצהרות ראש הממשלה נתניהו שטוען כי לא זז מדרישותיו במשא ומתן, ישראל דווקא הקשיחה את עמדותיה והציבה דרישות חדשות למתווכות. בלשכת נתניהו הכחישו בתוקף

המסמכים חושפים: כך הכניס נתניהו דרישות חדשות במגעים לעסקת חטופים
נתניהו במליאת הכנסת צילום: Chaim Goldberg/Flash90

בעוד בשבועות האחרונים מכחיש ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מקשיח עמדות במשא ומתן לעסקת חטופים, הניו יורק טיימס חושף היום כי נתניהו הוסיף תנאים חדשים לדרישותיה של ישראל, לצד תוספות שמנהלי המשא ומתן מטמעו חוששים שיצרו מכשולים בדרך לעסקה. 

מסמכים שטרם פורסמו עד כה ונחשפו כעת על ידי הניו יורק טיימס, מפרטים את עמדות המשא ומתן של ישראל. ישראל העבירה בסוף יולי רשימה של דרישות חדשות למתווכים שהוסיפו תנאים פחות גמישים ביחס לעקרונות שקבעה בסוף מאי.

בין היתר, המסמך האחרון שהוצג למתווכים זמן קצר לפני הפסגה ברומא ב-28 ביולי, הציע שכוחות ישראליים יישארו בשליטה בגבול הדרומי של עזה, פרט שלא נכלל בהצעת ישראל במאי. המסמך גם הראה פחות גמישות לגבי מתן אפשרות לעקורים פלסטינים לחזור לבתיהם בצפון עזה לאחר שהלחימה תופסק.

חלק מחברי צוות המשא ומתן הישראלי חוששים כי התוספות החדשות עלולות לסכן את העסקה, כך לפי שני בכירים שדיברו בעילום שם. ה"טיימס" סקר את המסמכים ואישר את אמיתותם מול גורמים מישראל וגורמים אחרים המעורבים במשא ומתן.

בעוד שחמאס התגלה גם הוא כבלתי מתפשר, מבקריו הישראלים של נתניהו מאשימים את ראש הממשלה בקיפאון, משום שתנאיו החדשים לטענתם עשויים לדרדר את השיחות בזמן שההסכם נראה בהישג יד. 

בלשכתו של נתניהו הכחישו כי ישראל הציגה תנאים חדשים במשא ומתן על הפסקת האש בעזה. לצד זאת לא הכחישו בלשכה את אמיתות המסמכים שנחשפו.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: הטענה לפיה ראש הממשלה בנימין נתניהו הוסיף דרישות חדשות למתווה ה-27 במאי, היא שקרית. טיוטת ה-27 ביולי אינה כוללת תנאים חדשים ואינה סותרת את מתווה ה-27 במאי. חמאס הוא זה שדרש 29 שינויים - דבר שראש הממשלה התנגד לו.

אלה העובדות: בנוגע לטענת הוספת דרישות חדשות בנושא מעבר נצרים: טיוטת מסמך ה-27 ביולי מתייחסת לצורך בהקמת מנגנון בידוק מוסכם, על-מנת להבטיח כי רק אזרחים לא-חמושים יחזרו לצפון הרצועה (הצעה שהועלתה על-ידי ארצות-הברית) - בהתאם למוצע במתווה ה-27 במאי.

בנוגע לטענת הוספת דרישות חדשות בנושא שחרור חטופים חיים:
בטיוטת ה-27 ביולי צוין כי כל החטופים החיים בקטגוריה הרלוונטית צריכים להשתחרר, בהתאם למתווה ה-27 במאי, שקבע כי מספר מסוים של חטופים – חיים או מתים – ישוחרר.

בנוגע לטענת הוספת דרישות חדשות בנושא האופן שבו מחבלים פלסטינים ישוחררו: בטיוטת ה-27 ביולי לא צוינו תנאים חדשים. להיפך - במתווה ה-27 במאי צוין כי לישראל תהיה זכות וטו על מספר מסוים של מחבלים משוחררים, וכי ישראל תוכל להגלות לפחות מספר מסוים של מחבלים. טיוטת ה-27 ביולי כוללת הבהרות חיוניות לצורך יישום הנכתב במתווה ה-27 במאי.

הניו יורק טיימס בנימין נתניהו עסקת חטופים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}