י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
אפקט המלחמה

תחזית שלילית: פיץ' הורידה את דירוג האשראי של ישראל

חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הודיעה על הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל מרמה של A+ לרמה של A עם תחזית דירוג שלילית.

תחזית שלילית: פיץ' הורידה את דירוג האשראי של ישראל
אילוסטרציה צילום: unsplash

חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' (Ratings Fitch) הודיעה לפנות בוקר על הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל מרמה של  מרמה של A+ לרמה של A עם תחזית דירוג שלילית.

הגורמים העיקריים המשפיעים על החלטת הדירוג:

הימשכות המלחמה עומדת בבסיס ההחלטה להורדת הדירוג: הורדת הדירוג לרמה של A משקפת את ההשפעה של המשך המלחמה בעזה, סיכונים גיאו- פוליטיים מוגברים ופעולות צבאיות במספר חזיתות. הנתונים הפיסקאליים נפגעו והחברה צופה גירעון תקציבי בשיעור של 7.8% מהתוצר בשנת 2024 ויחס החוב-לתוצר יישאר מעל שיעור של 70% בטווח הבינוני. בנוסף, מדדי הממשל של הבנק העולמי צפויים להידרדר, מה שיכביד על פרופיל האשראי של ישראל.

סיכונים גיאופוליטיים תומכים בתחזית השלילית: לדעת החברה, הסכסוך בעזה עשוי להימשך עד שנת 2025 וישנם סיכונים להתרחבות הלחימה לחזיתות אחרות. בנוסף לאובדן בחיי אדם, המלחמה עלולה לגרום להוצאות צבאיות נוספות משמעותיות, להרס תשתיות ולפגיעה מתמשכת בפעילות הכלכלית ובהשקעות במשק, שיובילו להרעה נוספת במדדי האשראי של ישראל.

מתיחות אזורית: המתיחות בין ישראל לאיראן ובעלות בריתה נותרה גבוהה. לדברי החברה, ארגון הטרור חיזבאללה עומד, מאחורי ירי הרקטות לרמת הגולן ביום 27 ביולי שהביא למותם של 12 אזרחים. ישראל חיסלה מפקד בארגון חיזבאללה ביום ה-30 ביולי בביירות, היא מואשמת במעורבות בחיסולו של מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה באיראן ב-31 ביולי, והיא תקפה נמל בתימן הנמצא בשליטת החות'ים בעקבות מתקפת מל"ט על ישראל.

עוד מסרה החברה: מתקפות אלו מדגישות את רמת המתיחות הגבוהה באזור ואת הסיכון להסלמה שעלולה לפגוע עוד יותר בפרופיל האשראי של ישראל. ישראל ממשיכה בפעילותה בעזה, לאחר שנכנסה לרפיח והשתלטה על הגבול עם מצרים. ככל הנראה, המלחמה תימשך עד סוף שנת 2024 עם סיכון להמשך פעולות אינטנסיביות מעבר לכך. הדבר מרמז על המשך הוצאה גבוהה על צרכים צבאיים מיידיים, הפרעות בייצור באזורי הגבול, ופגיעה בענף התיירות והבנייה. ישראל שחררה את רוב חיילי המילואים שלה, מה שהפחית את ההשפעה על כוח העבודה.

גירעונות תקציביים רחבים: החברה צופה שהגירעון התקציבי של הממשלה יגיע לרמה של 7.8% מהתוצר בשנת 2024 לאחר גירעון בשיעור של 4.1% מהתוצר בשנת 2023. הדבר משקף הוצאות גבוהות הקשורות לפעילות הצבאית, הפחתת הנזקים הכלכליים הנגרמים למשק והוצאות בגין פינוי תושבי צפון הארץ.

גביית ההכנסות במחצית הראשונה של שנת 2024 התאוששה לרמה מעל לתחזית ההכנסות בתקציב המעודכן לשנת 2024 והחברה צופה שהיא תישאר חזקה במהלך המשך השנה.

החברה צופה גירעון תקציבי בשיעור של 4.6% מהתוצר בשנת 2025 לאור הוצאות צבאיות נמוכות יותר וגידול בהכנסות, אם כי הוא עשוי להיות גבוה יותר ככל והמלחמה תימשך בשנת 2025. יתרה מכך, החברה צופה שהממשלה תגדיל לצמיתות את הוצאות הביטחון בשיעור הקרוב ל 1.5% מהתוצר לעומת השיעור שהיה לפני המלחמה. מדינת ישראל צפויה לשמור על נוכחות חזקה יותר בגבולותיה מאשר בעבר, כאשר תוכניות להרחבת גיוס החובה והגדלת הייצור הביטחוני המקומי יוסיפו גם הן להוצאות.

החברה צופה שיחס החוב לתוצר יעלה לרמה של 70% בשנת 2024 ו-72% בשנת 2025, מעל לרמה של 71% מהתוצר בזמן מגיפת הקורונה. עם זאת, במקרה של הוצאות צבאיות קבועות גבוהות יותר ואי-ודאות לגבי המגמות המקרו-כלכליות, החוב יישאר במגמת עלייה מעבר לשנת 2025.

כעת קיים חשש שהרעה במצב הביטחוני שתוביל גם להרעה במצב הכלכלי תגרום להורדת דירוג האשראי בפעם השנייה על ידי שתי חברות הדירוג האחרות, כבר בשבועות הקרובים. זאת בעיקר בשל אי נקיטת צעדים על ידי הממשלה להקטנת הגירעון בתקציב שכבר עלה לשיעור גבוה חריג של 8.1% מהתוצר.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ הגיב בלהורדת הדירוג ע״י חברת פיץ: "מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מלחמת קיום, הארוכה ביותר והיקרה ביותר בתולדותיה. מלחמה שמנוהלת במספר חזיתות במקביל ונמשכת כבר כמעט שנה. הורדת הדירוג בעקבות המלחמה והסיכונים הגיאופוליטיים שהיא מייצרת היא טבעית. כלכלת ישראל חזקה ואנו מנווטים אותה נכון ובאחריות. המדדים הכלכליים מצביעים על חוסנו של המשק ועל אמון גבוה שאנו זוכים לו בשווקים".

עוד אמר: "בע״ה אנחנו ננצח את המלחמה בכל החזיתות, נשיב את הביטחון ונעלה את המשק ממלחמה למסלול צמיחה. נעביר תקציב אחראי שימשיך לתמוך את כלל צרכי המלחמה בחזית ובעורף עד הניצחון, תוך שמירת מסגרות פיסקליות וקידום מנועי צמיחה. מהר מאוד גם דירוג האשראי ישוב לעלות".

פיץ' בצלאל סמוטריץ' דירוג אשראי מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}