כ"ה כסלו התשפ"ה
26.12.2024
1956 שנים לחורבן הבית

בציפייה לגאולה בקרוב: עם ישראל מתאבל על חורבן בתי המקדש

1956 שנים לחורבן בית מקדשנו: העולם היהודי שרוי באבל - והשנה יותר מתמיד | עם ישראל מתכנס היום כדי לבכות על החורבן ולהתפלל לשחרורם של כל החטופים | רבבות נוהרים החל מאמש, לשריד בית המקדש - רחבת הכותל המערבי

בציפייה לגאולה בקרוב: עם ישראל מתאבל על חורבן בתי המקדש
מוצאי ט' באב בכותל המערבי צילום: דוד ארזני

המוני עמך בית ישראל בכל רחבי תבל שרוי באבל ובצער, בהיותו מתאבל היום צום תשעה באב על חורבן בית מקדשנו ותפארתנו, כאשר נוטל כבוד מבית חיינו לפני אלף תשע מאות חמישים ושש שנים.

עם בית ישראל לשבטיו ועדותיו יתכנסו בבתי הכנסיות ובתי המדרשות, לבכות ולקונן יחדיו על חורבן המקדש כלי הקודש והמקדש שהיו למדורת אש.

לרחבת הכותל המערבי נהרו החל מאמש רבבות בני ישראל לאמירת מגילת איכה בישיבה על הארץ כדי לקונן על חורבן הבית בהתאם למסורת והמנהגים בהם נהגו.

בהתאם למסורת ימשיכו לנהור רבבות אלפי ישראל לרחבת הכותל המערבי – במשך כל שעות היום, כדי לשהות סמוך ונראה למקום המקדש ולקונן שם בנהי ובכי על חורבנו, כאשר עם ישראל שרוי בגלות המר קרוב לאלפיים שנה וזועק במר לבו 'עד מתי עוזך בשבי ותפארתך ביד צר' ובשנה זו יעתירו גם על החטופים השבויים בעזה ועם ישראל הנמצא בצרה ובשביה.

אלפים רבים נוהרים ביום תשעה באב גם לקברי אבות במערת המכפלה בחברון, ולקבר רחל אמנו לזעוק את זעקתו של ירמיהו הנביא על הבנים שגלו מעל שולחן אביהם, וכך לעורר זכות אבות לקיום ההבטחה האלוקית של 'ושבו בנים לגבולם' בישועתן וגאולתן של ישראל במהרה.

כמידי שנה לתפילת מנחה וערבית מגיעים המונים רבים לשריד בית מקדשנו ותפארתו 'הכותל המערבי' ושופכים לבם בתחינה ובקשה 'נחם את אבלי ציון וירושלים'.

מחזה מרגש המתרחש מידי שנה בשעות הערב עם דמדומי החמה לקראת צאת הצום, באים אלפי יהודים מכל המגזרים ושרים יחד כתף אל כתף, שירה מרגשת של נחמה וגאולה החל מהשעה 18:30.

תשובת רב הכותל הגר"ש רבינוביץ בענין השרים ניגוני געגועים וכיסופים לבנית בית המקדש בתשעה באב בכותל המערבי. בשנים האחרונות מתכנסים ברחבת הכותל המערבי מאות ואלפי צעירים בתשעה באב - לאחר תפילת מנחה לשירת שירי התעוררות, כמיהה וציפייה לגאולה ולבנין בית המקדש. היו כאלו שביקשו למחות בידם בטענה שיש בזה הסחה מאבל על חורבן בית המקדש, ובכלל בימים אלו אסור לשיר , ושבעתיים - בתשעה באב.

בתשובה לגאון רבי אלחנן פרינץ, מביא רב הכותל המערבי מקורות כי שירי התעוררות בלי כלי נגינה יש להתיר בימי בין המצרים. אמנם לא כל מה שמותר בימי בין המצרים יש להתיר ביום תשעה באב שנחשב כיום ש'מתו מוטל לפניו', אולם בימינו - דור יתום שניגונים אלו מעוררים בקדושה ובטהרה - יש להתיר זאת.

זקן הפוסקים הגר"א נבנצל הוסיף על דברים אלו שכל זמן שיהודים אלו צמים בתשעה באב לא יגרם להם כל היסח דעת מאבילות החורבן.

בסיום הצום לאחר תפילת ערבית, מתגלה במלוא תפארתו האהבה והאחווה השוררת בעם ישראל, שבזכותה נזכה להגאל – כאשר 'האחים רובין' עומדים לשרת נאמנה את המוני באי בית ה', לחלק ברוח נדיבה מזונות ושתיה לקהל הרחב לשבירת הצום. לאחר מכן מקדשים המוני עם את הלבנה מתוך תקוה ותפלה כי בקרוב נזכה לנחמת ציון וירושלים.

מנהג זה של עריכת 'קידוש לבנה' במוצאי תשעה באב ליד שריד בית מקדשנו הכותל המערבי, הוא מסורת שהונהגה ע"י האדמו"ר רבי דוד צבי שלמה מלעלוב זי"ע ונמשכת כל השנים ע"י שושלת האדמו"רים לבית לעלוב, כשרבבות מגיעים למקום הקודש.

כוחות הצלה יוצבו במשך כל היום ברחבת הכותל המערבי להושיט יד ועזרה למי שיזדקק לכך. יצוין כי אין כניסה ברכבים פרטיים לעיר העתיקה, ויש להגיע בתחבורה ציבורית בלבד. הקרן למורשת הכותל המערבי מבקשת מהציבור להישמע להוראות משטרת ישראל ולהנחיות הסדרנים.

תשעה באב הכותל המערבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}