י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
מבוקרשט לבורו פארק

אבל בעולם החסידות: האדמו"ר מסקולען זצוק"ל הלך לעולמו בגיל 68

הורם הנזר והוסרה העטרה: מביה"ח במנהטן מגיעה הבשורה הקשה והמרה על הסתלקותו של האדמו"ר מסקולען זצ"ל - מגדולי אדמו"רי ארה"ב והוא בן 68 בפטירתו | היערכות להלווית ענק בבורו פארק | הרבי זצ"ל ייטמן לצד אבותיו האדמו"רים זצ"ל בבית החיים במונסי

אבל בעולם החסידות: האדמו"ר מסקולען זצוק"ל הלך לעולמו בגיל 68
הרבי מסקולען זצ"ל צילום: לענסקי פאטא

אבל כבד ירד על עולם התורה והחסידות: מארה"ב מגיעה הבשורה הקשה והמרה על הסתלקותו של כבוד קדושת האדמו"ר מסקולען, הגאון הצדיק רבי ישעיה יעקב פורטוגל זצוק"ל והוא בן 68 בפטירתו. 

בתקופה האחרונה פונה האדמו"ר מספר פעמים לבתי החולים, שם הידרדר מצבו משמעותית בימים האחרונים ובמוצאי שבת קודש פרשת שופטים הוא השיב את נשמתו ליוצרה, כשסביב מיטתו נמצאים בני המשפחה והמקורבים שזעקו פסוקי הייחוד 'שמע ישראל' ו'נשמת'. 

עם היוודע הבשורה הקשה ניטלה עטרת תפארת הנהגת הרבי מסקולען זצ"ל שהמשיך דרך אבותיו לבית סקולען והנהיג את בית מדרשו בבורו פארק, אלפי מעריצים שיחרו לפתחו לבקשת עצה וברכה. 

מסע הלוויה יצא היום (ראשון) בשעה 12:00 בצהריים (שעון ניו יורק) מבית המדרש הגדול 'ישועות ישראל' סקולען, השוכן בשכונת בורו פארק בברוקלין, לבית החיים במונסי, שם ייטמן לצד אבותיו לבית סקולען.

'בחדרי חרדים' עם תולדותיו של האדמו"ר זצ"ל 

האדמו"ר הגאון הצדיק רבי יעקב ישעיה פורטוגל זצ"ל, בנו של האדמו"ר מסקולען זצ"ל רבי ישראל אברהם, נולד בכ"ו אדר שנת תשט"ז בעיר בוקרשט שברומניה. זקנו האדמו"ר בעל ה'נועם אליעזר' מסקולען זצ"ל התגורר באותה עת עדיין ברומניה והרבה פעלים להצלת יהודים וסייע להם לעזוב את המדינה.

בהיותו בן שלוש, עקר עם אביו, ללונדון, שם שהה תקופה קצרה, ואחר הגיע לניו-יורק, שם כבר הספיק הסב, האדמו"ר זצ"ל, להשתקע.

האדמו"ר מסקולען זצ"ל התגורר תחילה בשכונת קראון-הייטס, ושלח את בנו רבי יעקב ישעיה ללמוד בתלמוד-תורה המקומי. לאחר שהגיע לעול המצוות, נכנס ללמוד בישיבה לצעירים של חסידות סאטמר. בהיותו כבן שש עשרה, הגיע הנער לארץ-הקודש ולמד בישיבת רוז'ין בירושלים.

הרבי זצ"ל זכה לקרבה עזה מזקנו הרבי, שעל ברכיו גדל. בהיותו צעיר, נהג להתפלל עם סבו בכל בוקר בבית הכנסת. באחד הימים איחר סבו הרבי והגיע כעשרים דקות לפני סוף זמן תפילה. הרבי הניח תפילין בחפזון והחל להתפלל במהירות, כדי להספיק תפילת העמידה בזמנה.

באדיבות המצלםעם אביו האדמו"ר מסקולען זצ"לצילום: באדיבות המצלם

הנכד, תמה ושאל את זקנו לאחר התפילה: "למה מיהרת ולא התפללת בנחת כדרכך?" אצל אדמו"רים רבים וגם אצל חסידים כידוע, לא הקפידו תדיר על זמן תפילה. הסבא השיב לו בקצרה: "וכי מה סבור הנך, שהתפילה שלי אין לה ערך?" כאומר, בשמים ממתינים לה... מאז, החל רבי יעקב ישעיה להקפיד ביתר שאת על תפילה בתוך זמן תפילה.

במשך השנים, סייע רבות למפעליו הצדקה הגדולים של זקנו ולמוסדות החסד 'חסד לאברהם'. למוסדות לא היו מגייסי כספים, לא התנהלה פעילות משרדית ולא היו לו פקידים. כל הפעילות התנהלה על ידי סבו האדמו"ר בלבד. הנכד רבי יעקב ישעיה היה זה שהתלווה רבות לזקנו במסעותיו לגיוס כספים למען מטרות הצדקה שלו. הרבי ציין לא אחת, כי האדם היחידי שעליו יכול הוא לסמוך, זהו רק נכדו. כל דולר שנתרם, הלך לקופת 'חסד לאברהם'.

אברומי ברגר - די וואךהאדמו"ר מסקולעןצילום: אברומי ברגר - די וואך

הסבא העריצו מאד והתבטא עליו פעם באורח נדיר, כי כאשר יבוא לעולם העליון ויתבקש להזדהות, יאמר: "אני סבו של רבי יעקב ישעיה פורטוגל..."

בשנת תשל"ה, נשא את רעייתו הרבנית סילקא בתו של הגה"צ רבי מאיר גרינוולד זצ"ל מטעטש, שהיה גם חמיו של האדמו"ר מפאפא הנוכחי. הגר"מ נפטר בצעירותו ואלמנתו נישאה שוב לגאון רבי יצחק אייזיק מושקוביץ זצ"ל, אב"ד קהילת 'מאור הגולה' במונטריאול. קהילת 'מאור הגולה' שהחלה את דרכה באיטליה לאחר מלחמת-העולם השניה. פליטים רבים ואודים מוצלים הגיעו אליה מכל פזורות אירופה. אשכנזים לצד ספרדים, פולנים לצד לובים. כאשר נסגרה הישיבה, עת המשיכו התלמידים במסעם לישראל, לארה"ב ולמדינות אירופה, עבר חותנו למונטריאול ופתח שם קהילה, על שמה של הישיבה.

עובד ה' מופלג

מכיוון שחמותו התגוררה במונטריאול, עבר להתגורר לאחר נישואיו - בעיר. עם פטירת חותנו, בשנת תשנ"ג, מינו אותו כממלא מקומו בקהילה. הוא כיהן גם כרבה של קהילת סקולען בעיר. בהיותו מתמיד עצום, הוא נצפה לומד כל יום בבית מדרש אחר בעיר.

הוא נודע כתלמיד חכם ועובד ה' מופלג. אין אדם שנתקל בו ודמותו, כמו הנהגותיו, לא עוררו בו התפעלות. רבים ראו בו, אישיות בפני עצמו - ולא רק בגין היותו אז בן של האדמו"ר, הם הגישו לו קוויטלא'ך עוד לפני שנהיה רבי. כך, למשל, כאשר הוא היה משתטח על קבר זקנו ביום ההילולא, אשר רבים מהפוקדים את הציון אז לא היה להם את האפשרות להגיע לאביו, הם היו מוסרים בידיו את פתקיהם. במונטריאול וגם מחוצה לה, דמותו הייתה מעוררת השראה ורבים רחשו לו כבוד מופלג.

שוקי לררהרבי מסקווירא בביקור אצל הרבי מסקולעןצילום: שוקי לרר

הוא סייע לאביו במעשי הצדקה המופלגים שלו ועמד לימינו בכל מפעלי החסד. מידת החסד, אותה ינק בבית אביו וזקנו, נטועה בו עמוקות. כאשר מאן דהוא היה מתקשר אליו ומבקש לסעוד בביתו בשבת, הוא איננו היה משיב מיידית תשובה חיובית. הוא היה נועץ ברבנית ומשהיא מאשרת, האורח מקבל את האישור. בפועל, כשמגיעה עת הסעודה, הוא לא היה מניח לרבנית להגיש לשולחן. הוא בעצמו טורח ומניח את המזון והאוכל לפני האורחים. הוא גם הציע להם שלא להמתין לו, לצורך הזמירות. "אצלי הזמירות נמשכות זמן רב, תרגישו בנח לשיר בלעדי..."

לפני 'כינוס כלל ישראל' שנערך לפני עשור בארה"ב נגד סכנות פגעי הטכנולוגיה, אותה יזם והוביל אביו האדמו"ר זצ"ל, היה הבן הרבי זצ"ל מורה הדרך, המכוון והמניע, מרגע הורתו ועד לביצועו של הכינוס.

במשך השנים חלה הרבי והיה במצב קריטי, בשל כליותיו שחדלו לתפקד. בחסדי שמים, הכליה שהושתלה בגופו נקלטה כהלכה והוא שב לאיתנו, לאחר תפילות רבים שנערכו עבורו ברחבי העולם.

בכ"ה אדר ב' תשע"ט עם הסתלקותו של אביו האדמו"ר זצ"ל מונה לממשיך דרכו בקודש בהנהגת חצר הקודש סקולען בבורו פארק ולבית מדרשו היו נוהרים המונים. הרבי הנהיג את קהילתו ביד רמה ואת מוסדות החסד שהקים אביו וסבו. 

ארי ק - די וואךמוצאי שבת הכתרה בחצר סקולעןצילום: ארי ק - די וואך

הרבי זצ"ל הנהיג את קהל עדתו רק חמש וחצי שנים והסתלקותו בטרם עת הותירה את החסידים שבורים ורצוצים. 

הרבי הותיר אחריו דור ישרים מבורך: בניו: הרה"צ רבי אהרן מאיר פורטוגל, הרה"צ רבי אליעזר זוסיא פורטוגל, חתניו: רבי מרדכי דב בעק מצ'רקס במונסי. רבי יואל מוסקוביץ', רב קהילת מאור הגולה במונטריאול, רבי יוסף משה דוב אונסדורפר, רבי דוד פרידמן, ורבי מנחם נחום טווערסקי. 

אחיו הם האדמו"רים מסקולען ויליאמסבורג, מונסי, לייקווד וירושלים. 

וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'. 

באדיבות המצלםהופעה ציבורית אחרונה בערב שבועות בכינוס של דרשוצילום: באדיבות המצלם

הרבי מסקולען חסידות סקולען

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}