י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
מפארי בני ברק

זכרון להולכים: הרב הגאון רבי יצחק אליעזר פרוינדליך זצ"ל

שבעה לפטירתו של הרב הגאון רבי יצחק אליעזר פרוינדליך זצ"ל שכל חייו עסק בחסד ומסר שיעורים. הוא ורעייתו העמידו בתים רבים של תורה ויראה, וזכו לדורות ישרים מבורכים

זכרון להולכים: הרב הגאון רבי יצחק אליעזר פרוינדליך זצ"ל
הרב הגאון רבי יצחק אליעזר פרוינדליך זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

בלוויה רווית כאב, בשעת לילה מאוחרת, נפרדו המונים מאחת הדמויות שפארה את העיר בני ברק רבות בשנים הרב הגאון רבי יצחק אליעזר פרוינדליך זצ"ל והוא בן 75 בפטירתו. 

המנוח זצ"ל נולד באייר תש"ט לאביו הרב ר' משה זצ"ל, ולאימו מרת שיינדל ע"ה לבית קיש, אודים מוצלים מאש, וגדל בבית מיוחד הספוג באהבת תורה ויראת שמים. אביו היה דוגמא לבן תורה אמיתי, שעשה תורתו עיקר, ופרנסתו ממכירת ספרי קודש, לטפל. היה דבוק במרן ה'חזון איש' זצ"ל, ועל פיו עשה כל דבר. הקריב את כולו כדי שצאצאיו יהיו תלמידי חכמים ויראי שמים, ואכן זכה לכך.

הרה"ג ר' יצחק פרוינדליך זצ"ל היה מיוחד בהארת פנים לכל אדם, הצטיין במידת ההטבה בלי גבול, והכל בהצנע לכת. היה אהוב ונערץ על כל מכריו, והתרחק מכל בדל של ריב או מחלוקת.

ראשית צמיחתו בישיבת פוניבז', שם זכה להתקרב למרנן ראשי הישיבה והמשגיח זצ"ל, וקנה מהם קניני תורה ואמונה, שמכוחם זכה להרביץ תורה ויראה שנים רבות.

המנוח זכה ללמוד כיובל שנים בכולל 'שערי תורה' בתל אביב, אצל הגאון רבי צבי קפלן זצ"ל, שאף רחש לו ידידות עמוקה, ולמדו יחדיו בחברותא במשך שנים רבות. בכולל זה רכש ידיעות עמוקות בחלקי התורה, שניכרו תמיד בשיעוריו ודרשותיו. היה דמות מופת של התמדה ושקיעות בתורה, מתוך התלהבות וריתחא דאורייתא. גם כשהוצרך לעסוק לפרנסתו היה מקפיד מאד על קביעות לימודו בכולל, וכפי שהעידו מכיריו, שהיה ניכר עליו ש'מעולם לא יצא מהישיבה'.

במשך שנים רבות היה מוסר שיעורים בעיר כפר סבא, החל מלפני כארבעים שנה, אז ביקשו מגיד המישרים הגר"י יוספי, שעמד על גודל מעלותיו, להתחיל להרביץ תורה בעיר זו, ובמשך השנים הוסיף שיעורים במקומות שונים. מאור פניו וכוח הסברתו גרמו לכך ששיעוריו היו אהובים ביותר על שומעיו, ובכך הצליח לגדלם ולרוממם, ולעשותם לבני תורה אמיתיים, שעמלים בהבנת סוגיות בעומק העיון. גם בימי מחלתו לא ויתר על שיעוריו וסדריו, ומסר נפשו להגדיל תורה ולהאדירה, וזכה לקרב יהודים רבים לאביהם שבשמים.

תפילתו היתה ברגש עצום, בקביעות מקום ורצינות של קדושה, כבן המתחטא לפני אביו, והשפיעה רבות על כל סובביו. קריאתו בתורה הייתה לשם דבר, בהטעמה ודיוק מיוחדים, והיתה אהובה מאד על כל שומעיה.

עסק כל חייו, יחד עם רעייתו תבלחט"א, בעשיית חסד בגופם ובממונם, בסבר פנים יפות ובצנעא. תמכו וליוו בנות מסמינר 'אור החיים' בעצה והדרכה, ואף סייעו רבות בהשאתן לבני תורה, תוך שלקחו על עצמם התחייבויות כספיות נכבדות, ובכך העמידו בתים רבים של תורה ויראה, ודורות ישרים מבורכים.

בשנה וחצי האחרונות חלה במחלה הקשה, אולם למרות זאת נלחם כארי להמשיך בסדר יומו העמוס, בלימוד תורה והרבצתה. היו ימים שמיד לאחר טיפולים מתישים היה נוסע למסור שיעורים בעיון לתלמידיו.

הלוייתו התקיימה ביום שני אור לב' אב, שם הספידו החברותא שלמד עמו קרוב ליובל שנים, הגאון רבי אברהם משה ברוק, הגאון רבי שלמה אליאך, הגאון רבי יהודה יוספי חתנו הרה"ג ר' בצלאל בן ציון, ובנו הרה"ג ר' עקיבא, שעמדו על גודל האבידה ועל החלל שהותיר.

השאיר אחריו דור ישרים יבורך, העוסקים בתורה ויראה, והולכים לאור משנתו הבהירה. חבל על דאבדין ולא משתכחין.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.                     

הרב יצחק אליעזר פרוינדליך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}