י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
תם עידן

מאחרוני יהודי קוצ'י: הלכה לעולמה בגיל 89, זכתה למניין בהלוויה

קוויני האלגואה, מבין הנשים היהודיות הבודדות בקוצ'י - הודו, נפטרה אתמול בגיל 89. האחיינית שלה, קית' האלגואה, היא היהודיה היחידה מהקהילה המקורית שעדיין חיה בקוצ'י. שני ילדיה של קוויני, שמתגוררים בארה"ב, היו איתה כשהיא נפטרה

מאחרוני יהודי קוצ'י: הלכה לעולמה בגיל 89, זכתה למניין בהלוויה
בתי כנסת בהודו צילום: באדיבות המצלם

המורשת היהודית של קוצ'י - הודו מתפוגגת, כאשר קוויני האלגואה מאחרוני היהודים המקומיים מקהילת "פארדסי", נפטרה אתמול (ראשון) בגיל 89. היא השאירה אחריה את האחיינית שלה, קית' האלגואה, היהודיה היחידה שעדיין חיה במקום. שני ילדיה פיונה ודיוויד חיים בארה"ב והגיעו להודו לשהות לצידה בימים האחרונים.

חברי קהילת "פארדסי" היו זרים, ולכן קיבלו את הכינוי "פארדסי" המשמעות המילולית ל"זרים". בית הכנסת קיבל את שמו מאחר שהוא נבנה בידי יהודים ספרדים, חלקם ממשפחות שהגיעו מאזורים נוספים במזרח התיכון.

קוויני הייתה בתו של סאטו קודר. סבה, שבתאי סמואל קודר, היה מהגר עיראקי שהתיישב בקוצ'י והקים את בית קודר, בונגלו יהודי היסטורי בן שלוש קומות המשמש כיום כמלון ארבעה כוכבים.

שני ילדיה של קוויני, שמתגוררים בארה"ב, היו לצידה כשהיא נפטרה. הלווייתה נערכה בבית העלמין היהודי ליד בית הכנסת פרדסי בן 456 השנים, בהשתתפות 14 גברים, בהם בנה, דיוויד, יהודים מקומיים ושלושה תיירים מישראל, בכך זכתה למניין בהלוויה ואמירת קדיש.

קוויני הייתה המנהלת של בית הכנסת פרדסי משנת 2012 עד 2018. במהלך השנים היהודים עזבו את קוצ'י, קוויני ואחייניתה קית' נשארו בקהילה הזו.

קוויני מכרה את הנכס לבעלים הנוכחיים של המלון לפני כ-15 שנה, והוא מקום פופולרי לתיירים. לפי מפקד אוכלוסין של אזור קוצ'ין משנת 1911, היו שם שבעה בתי כנסת והאוכלוסייה היהודית עלתה על 1,000 איש. באותה תקופה הייתה הקהילה היהודית מעורבת באופן פעיל במפעלי תעשייה ומסחר.

הקמתה של ישראל ב-1948 עוררה גל הגירה של יהודים ממקומות שונים בעולם לישראל, וביניהם קהילת "פארדסי", חלקם היגרו גם למדינות אחרות.

הודו קוצ'י

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}