י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
"צריך עצבים מברזל"

בחמאס הודיעו כי לא יגיעו לפסגה, מנגד - בישראל לא התרגשו

לקראת הפסגה שצפויה להיערך ביום חמישי, בחמאס הודיעו כי הם מסרבים לצאת לסבב נוסף של שיחות | בנוסף, הם דרשו מהמתווכות שיציגו את ההצעה עליה הסכימו בחודש יולי זאת במקום לצאת לסבב חדש של שיחות

בחמאס הודיעו כי לא יגיעו לפסגה, מנגד - בישראל לא התרגשו
יחיא סינוואר צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

ארגון חמאס הודיע הערב (ראשון) כי לא ישלח נציגים לפסגת המו"מ עם המתווכות, שתוכננה להתקיים ביום חמישי בדוחא או בקהיר. בהצהרה רשמית מסר ארגון הטרור כי "למרות שאנו והאחים המתווכים במצרים ובקטאר מודעים לכוונות ולעמדות האמיתיות של הכיבוש וראש ממשלתו, התנועה נענתה להסכם האחרון, שעימו האויב הכתיב תנאים חדשים שלא הוצגו לאורך תהליך המשא ומתן. אנו קוראים למתווכות להציג תוכנית ליישום מה שהסכמנו עליו ב-2 ביולי במקום לנהל משא ומתן חדש. יציאה לעוד סבבים של משא ומתן או הצעות חדשות יספקו כיסוי לתוקפנות הכיבוש, וייתנו לו יותר זמן להנציח את מלחמת ההשמדה".

בחדשות הערב ב'כאן 11' דווח כי ישראל וחמאס העבירו ביניהם דרך המתווכות מספר דרישות שחלקן הוגדרו 'חדשות'. בין היתר, ישראל דורשת לקבל מראש רשימה של 33 חטופים חיים שאמורים להשתחרר בשלב א'.

גורמים המעורים במשא ומתן אמרו כי מלכתחילה חמאס לא היה אמור להשתתף בפגישה בחמישי, אלא רק ישראל, ארצות הברית, קטאר ומצרים - והמתווכות היו אמורות להעביר את המסקנות מהפגישה אליהם. מדובר בהודעה טקטית, נסיון לשפר עמדות.

ב-Ynet דווח כי ההודעה של חמאס הייתה צפויה, מדובר באמירה שהיא חלק מטקטיקה שנועדה להשיג הישגים במו"מ. "צריך כאן עצבים מברזל", אמרו הערב בצוות המשא ומתן הישראלי, והדגישו כי עוד יהיו הרבה פייקים ולוחמה פסיכולוגית. למעשה, סביר שעד יום חמישי נראה עוד הודעות סותרות, לצד לחץ של המתווכות לקיים את הפסגה בכל זאת.

בנוסף קשה שלא להתייחס לטיימינג שבו פרסם חמאס את ההודעה זמן קצר אחרי הדיווחים בישראל שאיראן וחיזבאללה נחושות לתקוף בימים הקרובים, תקיפה ישירה ואולי גם משולבת. סינוואר מזהה במתיחות האחרונה הזדמנות להתלכדות זירות וזה הרי היה החלום שלו מתחילת המלחמה.

בעשרת החודשים האחרונים סינוואר ניסה שוב ושוב להבעיר את האזור, כולל את הגדה המערבית כשחמאס פרסם הודעות לפלסטינים בגדה לצאת לפיגועים, אך נכשל פעם אחר פעם. לכן, החיסולים של איסמעיל הנייה בטהראן ושל פואד שוכר בביירות יצרו הזדמנות נדירה עבורו. הנקמה של איראן וחיזבאללה תגרור בוודאי את ישראל לתגובה תקיפה.

בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר לערוץ "אל-מנאר" של חיזבאללה: "יש רעיונות שהמתווכות הציגו וקיבלנו אותם ואנחנו מוכנים ליישם אותם מיידית. זה לא מקובל לתת לאויב יותר זמן. עמדתנו ברורה, ואנחנו לא מחכים לדיון על מתווים חדשים".

חמדאן הוסיף: "יש מתווה שהסכמנו לו, ואנו מחכים להכרזה על מנגנוני יישום שכוללים את עצירת המלחמה ונסיגת ישראל, מתן סיוע ותחילת שיקום. הישראלים רוצים לברוח מהחובה להפסקת אש, ויש הערכה שגויה בקרב ישראל שההתנגדות נמצאת בעמדה חלשה. המציאות בשטח מאשרת שהיא נלחמת כמו בימים הראשונים".

דובר צה"ל התייחס לדיווחים על כוונתה של איראן להגיב לחיסולו של איסמעיל הנייה בטהראן, ומסר כי "אנחנו מבהירים כי בשלב זה שאין כל שינוי בהנחיות פיקוד העורף. צה״ל ומערכת הביטחון עוקבים אחר האויבים שלנו וההתפתחויות במזרח התיכון, בדגש על איראן וחיזבאללה, ומקיימים הערכת מצב כל העת. כוחות צה״ל פרוסים וערוכים במוכנות גבוהה. במידה ויהיה צורך בשינוי ההנחיות, נעדכן על כך בהודעה מסודרת בערוצים הרשמיים".

איראן חיזבאללה יחיא סינוואר מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}