ח' אלול התשפ"ד
11.09.2024
"הזדמנות אחרונה"

עסקת החטופים: הפערים בין חמאס וישראל לפני הפסגה המכריעה

בישראל ובחמאס פועלים במרץ מול המתווכות לסגור את הפערים לקראת הפסגה ביום חמישי, שתתקיים בדוחא או בקהיר. ישראל מתעקשת לקבל רשימה עם שמות 33 החטופים שישוחררו, בארגון הטרור רוצים גמישות להחליט מי המחבלים שישוחררו

עסקת החטופים: הפערים בין חמאס וישראל לפני הפסגה המכריעה
תמונות החטופים בתל אביב צילום: מרים אלסטר

המגעים לעסקת חטופים נמשכים, כשארה"ב והמתווכות נושאות את עיניהן לפסגה המכרעת שתתקיים ביום חמישי בין לישראל לחמאס. מיקום הפסגה טרם נקבע, וההערכה שהיא תתקיים בבירת קטאר, דוחא - אך המצרים דוחפים לקיים אותה בקהיר.

על פי דיווח ב'ווינט', מסמך ההבהרות שמסרה ישראל בשבוע שעבר הועבר על ידי המתווכות לחמאס, שמחזיק בו ויודע מהם הפערים. כעת עובדים הצדדים במשך 24 שעות ביממה מול המתווכות על מנת לסגור את כל הפערים - למשל סוגיות ציר פילדלפי, מעבר רפיח, תזוזת הכוחות והפסקת האש - ולהגיע ליום חמישי כשניתן לסגור עסקה תוך כמה ימים בודדים.

ישראל מתעקשת על קבלת 33 שמות של חטופים שישוחררו. בהבהרות ששלח חמאס, הוא ביקש מישראל לוותר על הוטו במטרה לתת לו יותר גמישות להחליט מי המחבלים שישוחררו מהכלא הישראלי. מנגד, ישראל העבירה לחמאס מסרים כי תתעקש לקבל את רשימת החטופים שישוחררו מראש.

מסמך ההבהרות הוא קריטי, ואי אפשר להתקדם בלעדיו. גם אין אפשרות להגיע לעסקת חטופים בלי לסגור מה קורה בציר פילדלפי ורפיח, כמו שאין אפשרות להתקדם בלי שיש את השמות. הכוונה היא לתת פתרונות לסוגיות שעל הפרק כדי להגיע לפסגה בנקודת פתיחה מיטבית, במטרה שהדיונים יהיו אפקטיביים ויאפשרו תוך ימים בודדים להגיע למימוש העסקה והוצאתה אל הפועל.

מדובר בהזדמנות להגיע להסכם, ובחלון זמנים קריטי שמאפשר להגיע לתוצאה רצויה לכל הצדדים. יש מוטיבציה גבוהה ורוח גבית של המתווכות לייצר הסכם, כמו גם חובה אדירה על שני הצדדים - ישראל וחמאס - לנצל את המומנטום שיכול להביא להפסקת אש ולשחרור החטופים. אם ההזדמנות הזאת תתמסמס, הדבר יסתום את הגולל על הסכם נוסף בטווח זמן ריאלי.

"זאת הזדמנות אחת ואחרונה - והיא עכשיו", אמר גורם ביטחוני בכיר. "ניתן להגיע להסכם. זאת ההזדמנות האחרונה שלנו להחזיר בחיים את החטופים".

ראש ה-CIA ביל ברנס והשליח המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ברט מקגורק, צפויים להגיע לאזור עד יום חמישי. ככל הנראה הם יגיעו גם לישראל לפני הגעתם לפסגה בדוחא או בקהיר.

חמאס ארה"ב מלחמת חרבות ברזל עסקת חטופים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}